Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vítáme Vás!! Závěrečná konference projektu OPVK oblast podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání Centrum podpory EtV v Olomouckém kraji 5. června.
Advertisements

Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Prezentace právních klinik STREET LAW – PRÁVO PRO KAŽDÝ DEN
Matematická analýza 1 Základy matematiky
Vzdělávání a jeho kategorie
PhDr. Marie HANZLÍKOVÁ FF UK v Praze MŠMT 9/2010 CercleS - CASAJC.
Pedagogika volného času (VČ)
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Monitoring dalšího vzdělávání
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
1 CELOŽIVOTNÍ UČENÍ − KROMĚŘÍŽ 2010 PŘÍKLADY INSTITUCIONÁLNÍ PODPORY ROZVOJE CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ V KRAJI Výměna zkušeností z rozvoje a podpory celoživotního.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekt K2 Klíčová aktivita Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání Mgr. Daniela Havlíčková, garantka Ing. Zuzana Kratinohová, odborná pracovnice.
Vybrané techniky a metody sociální práce
Role projektu „Klíče pro život“ v podpoře práce s dětmi a mládeží.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
Poradenství ve vzdělávání PhDr. Pavel Beňo Tel ,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Národní centrum Europass ČR | Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Zdravá škola.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
v rámci projektu Mentoring a Magistrát Ing. Zbyněk Nejezchleba
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Strategie AGE MANAGEMENTu v české republice
Komunitní a otevřená škola
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Teorie vzdělávání dospělých
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Metoda ohniskových skupin
Vzdělávání zaměstnanců
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Modely mentální retardace
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
Celoživotní vzdělávání
NEVZDĚLANOST V OTÁZKÁCH VZDĚLÁVÁNÍ JE VELKÁ Jana Nováčková, Jana Nováčková, spoluautorka konceptu Respektovat a být respektován Respektovat a být respektován.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Systém DVPP Národní institut pro další vzdělávání Jiří Nekola, Miloslav Vyskočil.
Komunitní školy - kulturní, vzdělanostní a prorodinná centra v malých obcích Mgr. František Eliáš.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Šablony OP VVV a podpora nadání
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické formy.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Standardy pro základní vzdělávání
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK

Co je to učení?

Učení = schopnost vyrovnat se s vnějšími podmínkami

Co je to učení? Učení = schopnost vyrovnat se s vnějšími podmínkami K učení došlo tehdy, jestliže: člověk ví něco, co dříve nevěděl umí udělat něco, co dříve neuměl +změnil či přizpůsobil svůj postoj k danému problému

Memorandum o celoživotním učení 3 formy učení:

Memorandum o celoživotním učení 3 formy učení: Formální učení

Memorandum o celoživotním učení 3 formy učení: Formální učení Neformální učení

Memorandum o celoživotním učení 3 formy učení: Formální učení Neformální učení Informální učení

Kolbův cyklus učení Konkrétní zkušenost Aktivní Přemýšlivé experimentování pozorování Abstraktní představa

Vzdělávání dospělých versus vzdělávání dětí Dospělí účastníci vzd. procesu: 1.mají již ustálená názorová schémata 2.vnášejí do vzdělávání unikátní životní zkušenosti a hodnotové žebříčky 3.mají vlastní zafixované vzorce učení

Vzdělávání dospělých versus vzdělávání dětí Dospělí účastníci vzd. procesu: 4.přicházejí se vzdělávat se záměrem a vlastní motivací 5.přicházejí s konkrétním očekáváním o kvalitě a formě učebního procesu 6.mají široké spektrum zájmů, které je odrazem a výrazem jejich způsobu života

Produktivnost vzdělávání dospělých Účastníci: jsou lidé zaangažovaní na výsledku učebního procesu jsou povzbuzováni k řízení sebe sama participují na vzdělávání vlastní aktivitou

Produktivnost vzdělávání dospělých Lektor: je spíše moderátorem než pedagogickou autoritou bere také v úvahu individuální učební potřeby a styly jednotlivců dokáže v učebním procesu vyvolat a využít konkrétních zkušeností účastníků

Základní 4 typy účastníků typy účastníků: 1.Neví, že neví

Základní 4 typy účastníků typy účastníků: 1.Neví, že neví 2.Ví, že neví

Základní 4 typy účastníků typy účastníků: 1.Neví, že neví 2.Ví, že neví 3.Ví, že ví

Základní 4 typy účastníků typy účastníků: 1.Neví, že neví 2.Ví, že neví 3.Ví, že ví 4.Neví, že ví

Diskusní a řečnický klub Agora-Praha Kde a kdy? Každé druhé úterý od 18:30 do 20:30 hod. DDM karlínské Spektrum, Praha 8

Prague Speakers Toastmasters Club Kde a kdy? Každou středu od 18:30 do 20:30 hod. Hotel Sieber, Slezská 55, Praha 3

PhDr. Zuzana Sládková Děkuji za pozornost!