Public relations a veřejné mínění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Marketingový mix – Propagace (komunikace)
Advertisements

PROPAGACE MARKETING.
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
Vedlejší specializace MARKETING (3MK)
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Téma lze vyučovat i v jiných oborech.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Komunikační mix Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Základy marketingu šestá přednáška
9.Komunikace.
Marketingová komunikace.
Propagace - Promotion -
Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Koncepce marketingového řízení
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Marketingová komunikace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Marketingové prostředí
úvod pojetí a obsah marketingu
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
1.1. PUBLIC RELATIONS JAKO SOUČÁST MK doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
MARKETING.
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
„5 M“ Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2 –
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vítejte na MARKETINGU.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
PUBLIC RELATIONS JAKO SOUČÁST MK doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Vítejte na MARKETINGU. Údaje Vyučující: Klára Doležalová Katedra podnikového hospodářství Č. dveří 634 Tel.:
Tržní prostředí.
8. Marketing.
Vítejte na Marketingu.
MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU. AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat komunikace v mezinárodním prostředí: jazykové bariéry kulturní bariéry/rozdíly.
Marketingový mix v propagaci Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Mediální plán.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Marketingová komunikace. Účastníci Dodavatelé Odběratelé Veřejnost Zaměstnanci Státní a místní samospráva Umělci Znalci Kritici Žurnalisté Sponzoři.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Tvorba marketingového mixu
MARKETING 2.
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Vítejte na Marketingu.
Marketingová komunikace
Vítejte na MARKETINGU.
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Public relations a veřejné mínění Ing. Michael Doležal Katedra podnikového hospodářství Ekonomicko správní fakulta tel: 543523461, kancelář 631 e-mail: 551@mail.muni.cz

Public relations a veřejné mínění Foret, M.: Jak komunikovat se zákazníkem. Computer Press, Praha, 2000, s. 200, 1. vydání, ISBN 80-7226-292-9 Hesková M.: Marketingová komunikace součást marketingového mixu. VŠE Praha, 2001, 1. vydání, s. 77, ISBN 80-245-0176-7 Nagyová, J.: Marketingová komunikace není pouze reklama. Nakladatelství VOX, Praha, 1. vydání, s. 150, ISBN 80-86324-00-1 Němec, P.: Public relations - Praxe komunikace s veřejností. Management Press, Praha, 1996, 1. vydání, s. 167, ISBN 80-85943-20-4 Smith, P.: Moderní marketing. Computer Press, Praha, 2000, 1. vydání, ISBN 80-7226-252-1

Co je to komunikační mix? Marketingovou komunikaci chápeme jako souhrnný program firmy, který tvoří jednotlivé složky nebo jejich kombinace Do komunikačního mixu patří: reklama (advertising) podpora prodeje (sales promotion) osobní prodej (personal selling, MLM) public relations + přímý marketing (direct marketing) + využívání elektron. prostředků (zejm. Internet), mobil (SMS, MNS)

Teoret. východiska komunikace jednotná teorie marketingové komunikace neexistuje při analýzách se vychází z řady teorií snaha najít praktické souvislosti, které lze úspěšně využít v tuzemské i mezinárodní marketingové komunikaci

Teorie komunikace komunikace - sdílení, spolčování, spol. účast dále v širším smyslu: jakýkoliv výtvor (lidský i přírodní, verbální i neverbální, hmotný i duchovní) „výtvor“ je prezentovaný a vnímaný druhou stranou komunikace  jednosměrný tok informací

Teorie komunikace První teoretické pokusy PODNĚT --> REAKCE Přehodnocení modelu na S-O-R STIMUL->ORGANISMUS->REAKCE

Teorie komunikace Komunikace jako přenos sdělení Lasswellovo komunikační schéma (5W) Shannonova-Wienerova koncepce - zdůraznění zpětné vazby v komunikaci Škola Palo Alto - odmítnutí Shannonovy koncepce jako příliš technické a stanovila axiom: „nelze nekomunikovat“ Sémiotika (teorie znakových soustav) vedle jazykových znaků existují i nejazykové pochopení: výraz a obsah jsou v souladu

Teorie komunikace Komunikační proces zdroj komunikace: firma + agentura; zdroj je možné zdůraznit nebo potlačit = vyvolat zdání nezávislosti sdělení kódování: funkce - upoutat pozornost; vyvolat či podpořit akci; vyjádřit záměr, názor, existenci či známost komunikační kanály: řízené (kontrola nad definicí, sestavením a šířením sdělení) a neřízené (pomluvy a pochvaly, spotř. testy)

Teorie komunikace Komunikační proces šumy, interference: komunikace = komunikace v nejširším pojetí (osobní, rodinná, přátelská, společenská, profesionální) = problém v přijetí sdělení; konkurenční prostředí - nebezpečí záměny, zmatení, překrývání (produkty masové spotřeby Coca Cola vs Pepsi Cola) příjemce: spotřebitel, uživatel, nákupčí, ovlivňovatel, opinion leader ! Tvůrce je odpovědný i za nekontrolovatelné části komunikace !

Teorie komunikace Role názorových ovlivňovatelů a názorových vůdců a v komunikaci příklady názorových vůdců a ovlivňovatelů Lazarsfeldův dvoustup. Model: náz. vůdci a) se silně zajímají o danou věc, b) jsou o ní nadprůměrně informováni, c) silně sledují různá masmédia, d) brzy přicházejí s novými myšlenkami, řešením, pohledem na věc, e) jsou dobrými organizátory a sociálními komunikátory, takže dokáží strhnout ostatní lidi k jednání -např. k nákupu nové kosmetiky.

Teorie komunikace Úspěšná komunikace (7 C): důvěryhodnost, credibility volba vhodného času a prostředí, context pochopitelnost a významnost obsahu, content jasnost, clarity soustavnost, continuity osvědčené kanály, channels znalost adresáta, capability

Teorie komunikace Úspěšná komunikace: role zdroje a přesvědčivost sdělení Kelmanův model: sdělení musí příjemci vyhovovat, pak může souhlasit s postojem zdroje komunikace a nakonec se může ztotožnit se sdělením přitažlivost důvěryhodnost autorita, síla / představa síly

Cíle marketingové komunikace 1) poskytnutí informací 2) vytvořit a stimulovat poptávku 3) diferenciace produktu, firmy 4) důraz na užitek a hodnotu výrobku 5) stabilizace obratu

Sdělení versus motivy Obsah sdělení by měl být srozumitelný okruhu svých adresátů, tj. produkt je vyjádřen (jazykem i vizuálními prvky) způsobem, který je adresátovi blízký, odpovídá pohledu na svět, přístupu k životu,.. Motivy lidí při nákupu zboží a služeb mohou být potřeba požitku a zábavy vlastnický a sběratelský pud potřeba jistoty a bezpečí potřeba pohodlí potřeba kontaktu a příchylnosti samostatnost a svoboda hospodárnost napodobovací a identifikační pud potřeba povinnosti a služby

Teorie komunikace Teorie pozornosti a vnímání: Kolika různým druhům komunikace jsme denně vystaveni? Selektivní vnímání selektivní zkreslení selektivní zapamatování Proces selekce: signály musí překonat nějakou prahovou hodnotu práh absolutní (dolní) rozdílový práh terminálový práh (horní)

Teorie komunikace Spotřebitelova pozornost: vnější faktory pozornosti vnitřní faktory pozornosti Udržení pozornosti!!! Podněty vnímány v symbióze (ve vzájemných relacích) „figura a pozadí (reklamní šot - rozvinutý děj zahubí figuru) Koncepce „teasingu“

vzdělávat a vychovávat Stupňované působení NEPŘÍMÉ PŮSOBENÍ upozornit na podnik informovat vzdělávat a vychovávat vytvářet image přesvědčovat podněcovat k reakci prodat zboží PŘÍMÉ PŮSOBENÍ

Optimalizace komunikačního mixu 1) Podstata trhu 2) Podstata výrobku nebo služby 3) Stádium životního cyklu výrobku 4) Cena/Disponibilní finanční zdroje 5) Komunikační strategie

Pull a push strategie strategie push - protlačovací strategie pull - protahovací V praxi zpravidla kombinace obou Producent Distributor Zákazník Producent Distributor Zákazník

Vlastní příprava sdělení 1) podstata sdělení - CO 2) cílové publikum - KOMU 3) poslání - ČEHO CHCEME DOSÁHNOUT 4) médium - JAKÝMI PROSTŘEDKY 5) frekvence - JAK ČASTO 6) náklady: KOLIK TO BUDE STÁT

Zásady komunikace Komunikační aktivity spojit do integrovaného modelu, zajištění koordinace firemních výpovědí, jedna rozvíjí druhou respektovat zájmy klienta, jeho problém řešit prostřednictvím komunikace vycházet z cíle, cílové skupiny, charakteru produktu, rozpočtu, konkurence, výsledků průzkumů, pretestingu i vypovídací schopnosti jednotlivých aktivit po „uzavření“ komunikace zjistěte, zda jste komunikační mix sestavili správně

Marketingová komunikace NADLINKOVÉ AKTIVITY (ATL = above the line) tisk rozhlas televize billbordy PODLINKOVÉ AKTIVITY (BTL = below the line) public relations podpora prodeje osobní prodej sponzoring direct marketing

Z čeho pramení dobrá komunikace? marketingové řízení si všímá vztahů a komunikace uvnitř podniku ve vnějších vztazích musí respektovat zájmy různorodých skupin (stakeholders) komunikace vychází z vedení firmy a je zaměřena jak dovnitř podniku (útvary a zaměstnance) tak i navenek