ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Světoví hudební skladatelé
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Baroko - vznik a vývoj opery
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Barokní hudba v Čechách
Hudební baroko ( století).
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Konzervatoř a Vyšší odborná škola Jaroslava Ježka
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Propagace - periodika Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Gymnázium Židlochovice kvarta
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Průhonice
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0220 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh20. Hudební teorie v období baroka Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaTeorie, notopis, stupnice, ladění, generálbas, formy, polyfonie, homofonie Datum – datum ověření ve výuce

Text s názvem Hudební teorie v období baroka slouží jako pomocný text při výuce předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Předpokládá se doplnění informací výkladem pedagoga, ale lze jej použít jako vstupní osnovu pro další samostudium studentů.

Hudební teorie v období baroka

Hudební teorie v barokní éře představuje ve své podstatě významný přelom. Změny se dotýkají téměř všech oborů bádání i samotné praxe. Jsou ovšem důsledkem získaných zkušeností a, jako téměř vždy v historii, časově jdou se zpožděním za ověřenou zvyklostí. Na barokní hudbě lze dobře sledovat propojenost hudby a její teorie s jinými obory, jako je fyzika, estetika, pedagogika, historiografie, ale také sociologie a další obory.

Po roce 1600 je již vyřešena otázka notopisu. V archivech jsou k dispozici jak tisky not, tak rukopisy. Z obou se dá dobře hrát „z listu“, u rukopisů musí být jistá zkušenost, ale notový zápis většinou nevyžaduje jiné než běžné základní znalosti čtení not. Chrámová hudba může mít čtyři linky, je třeba znát klíče, ale zápis nástrojové hudby např. zámeckých kapel je dobře čitelný. Z praxe mizí i tabulatury loutnové a kytarové.

Z vokální praxe se vytratil hexachord Guida z Arezza. Právě 17. století zavedlo pro VII. stupeň slabiku „si“ a nezpěvný vokál „ut“ byl nahrazen slabikou „do“. Nadvládu nad církevními tóninami získala tonalita dur a moll, církevní tóniny byly opuštěny.

Velkou změnou bylo uznání temperovaného ladění, umožnilo to využití všech tónin dur i moll. Příkladem je Dobře temperovaný klavír Johanna Sebastiana Bacha. Vlivem praxe a nutností nějaké kodifikace praktických zkušeností byly položeny základy nauky o harmonii. Z popisu praxe číslovaného basu se stala nauka o homofonní skladbě.

Baroko sice jako novotu přineslo doprovázenou monodii, ale na polyfonii nezanevřelo. Byly napsány vynikající učebnice kontrapunktu, jejich obsah směřuje k praktickému využití v hudební skladbě a na jejich studiu vyrostly generace komponistů. Další vývoj v harmonii souvisel s rozvojem akustiky a se studiem alikvotních tónů. Byly používány vědecké metody té doby.

Rozvíjely se i další obory, které s uměním souvisí, například estetika. Z ní vychází afektová teorie. Vedle jejího chápání jako vztahu podobnosti melodie s citovým vnímáním je používán i další pohled – byl vytvořen seznam melodických podob jednotlivých afektů, tedy jakási tabulka afektů a melodických postupů. To je přístup německé větve v afektové teorii.

Baroko přineslo velký zájem o dějiny. Byly psány encyklopedie, slovníky věcné i osobní, články v časopisech informovaly o hudebních akcích, v souvislosti s tím se vyvíjí hudební kritika. Požadavky skladatelů a interpretů ovlivnily zásadně stavbu některých hudebních nástrojů. U nástrojů smyčcových byly postupně omezovány staré violy a nahrazeny byly nástroji houslového typu. Zobcové flétny měly konkurenci v příčných.

Na konci 17. století byl zkonstruován klarinet. Inovace probíhaly i u nástrojů žesťových, např. u trubky, zdokonalen byl pozoun. S rozvojem možností nástrojů vznikají nástrojové školy, označované podle měst, kde žili jejich představitelé – interpreti. Stejně se rozvíjel v jednotlivých školách i sólový zpěv, jeho virtuozita se rovnala hudbě nástrojové.

Možnosti instrumentalistů i pěvců následně ovlivňovaly hudbu chrámovou, světskou, ale i operní. S oblibou domácího muzicírování se tak hudba stala součástí běžného života. To dalo základ vzniku akademií nebo collegium musicum. Vedle veřejných operních představení se hrály i veřejné koncerty. S touto situací souvisí i vznik hudebního školství.

Nejprve v Itálii byly zakládány sirotčince, útulky, v italštině conservatorio a v nich byla oddělení pro talentované děti. Neapol měla čtyři konzervatoře, v Benátkách byly čtyři ospedali, v Německu byly obdobou alumnáty. V těchto ústavech často působili významní hudebníci. Typickou postavou z řad hudebníků, kteří se jako pedagogové v takových ústavech svými úspěchy proslavili, byl Antonio Vivaldi.

Některé dobové knižní tituly k vybraným okruhům Temperované ladění Werckmeister, Andreas: Die Musikalische Temperatur (1691) Generálbas Gasparini, Francesco: L´armonicopratico al cimbalo (1708) Nauka o skladbě Mattheson, Johann: Der vollkommene Capellmeister (1739) Kontrapunkt Fux, Johann Joseph: Gradus ad Parnassum (1725) Akustika Descartes, René: Compendium musicae (1618)

Estetika Descartes, René: Traité des passions de l´ame (1650) Encyklopedie Mersenne, Marin: Harmonie universelle ( ) Slovník Walther, Johann Gottfried: Univerzální slovník (věcný i osobní)

Otázky k ověření znalostí 1.Do kterých hudebních oborů zasahuje hudební teorie? 2. Jaké znaky má notopis v době baroka? 3.Jak se v baroku proměnila tonalita? 4.Co je afektová teorie?

Doporučená literatura: 1. Kačic, Ladislav: Dějiny hudby III, Baroko, Euromedia Group – Ikar, Praha Smolka, Jaroslav: TOGGA, Praha Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I., Votobia 2002