Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Dědičnost kvantitativních znaků
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Chromozóm, gen eukaryot
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
GENETIKA. CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI ŽIVÝCH ORGANISMŮ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková

Genetika = biologická věda, která zkoumá zákonitosti dědičnosti a proměnlivosti organismu dědičnost = schopnost předávat vlohy pro utváření vlastností z generace na generaci. potomci se podobají rodičům. znamená tendenci ke stálosti, neproměnlivosti organismů proměnlivost = opak dědičnosti. znamená, že potomci nejsou zcela shodní se svými rodiči. je ovlivněna i vnějším prostředím

Johann Gregor MENDEL 22.7.1822 Hynčice na Moravě, studoval v Lipníku n. B.a v Opavě, 1840 přijat na FF při Uni v Olomouci 1843 vstoupil do kláštera augustiniánů v Brně přírodovědné vzdělání si rozšířil na Uni ve Vídni jako opat kláštera prováděl pokusy s křížením rostlin, pozorování statisticky vyhodnocoval, vyjádřil základní pravidla dědičnosti jeho přednáška a publikace „Pokusy s rostlinnými hybridy“ však tehdy zůstala nepochopena, svými výzkumy předběhl dobu jeho práce byla uznána o 35 let později, kdy vědci vyslovili zákony dědičnosti publikované Mendelem

znak, fenotyp Vlastnosti organismů se v genetice nazývají znaky Znaky: morfologické (např. tvar těla, rozměry těla, ..) funkční (schopnost vykonávat určité životní funkce) psychické - pouze u člověka, (inteligence, nadání, …) Znaky mají v biologických a biochemických reakcích v živých buňkách – znaky biochemické se mohou vyskytovat v různých kvalitách (barva květních lístků, barva očí člověka, …) = znaky kvalitativní jiné znaky se liší mírou (stupněm) vyjádření (tělesná výška, hmotnost plodu rostlin, …) = znaky kvantitativní Soubor všech znaků organismu se označuje jako jeho fenotyp

gen, genotyp Z rodičů na potomky se nepřenášejí znaky, ale jen jejich hmotné molekulární předpoklady – vlohy, geny Gen je úsek molekuly DNA, který nese úplnou genetickou informaci pro jeden znak (gen pro barvu očí) Alela – konkrétní forma genu (alela pro modrou barvu očí) Každý gen je v každé somatické buňce zastoupen dvěma alelami – alelovým párem; v pohlavní buňce je vždy jen jedna alela určitého genu Genotyp = soubor všech genů, nejen těch co se projevují v fenotypu, ale i geny neprojevené Genom = soubor všech genů v jedné buňce

regulátorové: řídí aktivitu jiných genů, např. strukturních 3 typy genů: strukturní: nesou úplnou genetickou informaci pro pořadí AK v určitém peptidovém řetězci – pro syntézu jedné molekuly bílkoviny regulátorové: řídí aktivitu jiných genů, např. strukturních geny pro RNA: kódují pořadí nukleotidů v molekulách rRNA a tRNA Geny velkého fenotypového účinku: podmiňují znaky kvalitativní, jsou málo nebo vůbec ovlivnitelné vnějším prostředím Geny malého fenotypového účinku: tvoří často celý polygenní systém, podmiňují znaky kvantitativní, jsou ovlivnitelné vnějším prostředím

Genetický kód = uložení genetické informace v primární struktuře DNA informace kódována třemi po sobě následujícími nulkeotidy – triplety, triplet v DNA nebo mRNA určující zařazení jedné AK se nazývá kodon jedna AK může být kódována více kodony

(1)

Exprese genu = převod genetické informace z DNA do fenotypového znaku uskutečňuje se ve dvou stupních: transkripce = přepis genetické informace z DNA do vlákna mRNA. translace = překlad genetické informace z mRNA do pořadí AK v peptidovém řetězci, tedy do primární struktury bílkoviny. = probíhá na ribozomech, AK přenáší tRNA, která pomocí svých antikodonů seřadí AK do pořadí určeného kodony v mRNA

Genetika prokaryotické buňky Jádro představuje jedna jediná do kruhu uzavřená molekula DNA, tedy jediný chromozom (obsahuje asi 3500-4500 genů) každý gen je tvořen pouze jednou alelou Plazmidy jsou menší kruhové molekuly DNA v cytoplazmě bakterií obsahují např.geny podmiňující rezistenci bakterií vůči antibiotikům, nebo geny rozhodující o patogenitě bakterií manipulace z plazmidy je základem genového inženýrství

Genetika eukaryotické buňky Jádro eukaryotické buňky je tvořeno větším počtem molekul DNA (chromozomů) + molekulami bílkovin jádra všech tělových buněk jedince i všech jedinců jednoho druhu jsou tvořena stejnou chromozomovou výbavou, tzn. všechny buňky mají tytéž chromozomy stejného počtu, tvaru i velikosti, obsahují stejné geny příklad: člověk 46 chromozomů (23 párů), kůň 64 chromozomů (32 párů), kapr 104 (52 párů), brambor 48 (24 párů) tvoří chromozomy párové (homologické)+jeden pár chromozomů pohlavních (heterologických) - gonozomy

Genetika eukaryotické buňky karyotyp = přesný obraz chromozomu buněčného jádra chromozomová mapa = umístění genu na chromozomu diploidní počet chromozomů = tělová buňka má chromozomy párové – dvě shodné sady chromozomů haploidní počet chromozomů = pohlavní buňka má pouze jednu sadu chromozomů z každého homologního páru jeden

Dědičnost kvalitativních znaků a) monohybridní křížení – přenos jednoho znaku podmíněného jedním genem (dvěma alelami) úplná dominance jedné alely (dominantní) nad druhou (recesivní) neúplná dominance – uplatnění obou alel na fenotypu P: AA x aa G: A a F₁: Aa --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- P: Aa x Aa G: A,a A,a F₁: AA + 2Aa + aa genotypový štěpný poměr: 1:2:1 fenotypový štěpný poměr: 3:1 (při úplné dominanci) 1:2:1 (při neúplné dominanci) Mendelův zákon: křížením dvou rozdílných homozygotů získáváme potomstvo heterozygotů, fenotypově uniformních II. Mendelův zákon: křížením dvou heterozygotů získáme potomstvo, jejichž genotypy i genotyp lze vyjádřit poměrem malých celých čísel

b) dihybridní křížení – sledujeme přenos dvou znaků, dvou párů alel P: AABB x aabb G: AB ab F₁: AaBb heterozygotní potomstvo. P: AaBb x AaBb G: AB, Ab, aB, ab F₂: vhodné je řešit úlohu podle Mendelova kombinačního čtverce štěpné poměry fenotypů při úplné dominanci: 9:3:3:1 III. Mendelův zákon Při křížení vícenásobných hybridů vznikne mezi alelami genů tolik kombinací, kolik je možných matematických kombinací mezi vzájemně nezávislými veličinami

Dědičnost kvantitativních znaků Znaky jsou podmíněny velkým počtem genů – velkým počtem alel (alely mohou být aktivní i neutrální), geny jsou ovlivnitelné vnějším prostředím Dědičnost kvantitativních znaků je velmi složitá je tvořena: proměnlivostí nedědičnou – faktory vnějšího prostředí proměnlivostí dědičnou – dána složením genotypu

Dědivost (heritabilita) h² udává podíl mezi dědičnou a nedědičnou složkou proměnlivosti vliv genotypu na celkovém fenotypu dosahuje hodnot od 0 do 1 0 = proměnlivost dána vnějším prostředím 1 = proměnlivost zcela způsobena genetickými faktory příklad: výška člověka h² = 0,9 (z 90% je výška ovlivněna geneticky)

Zdroje Literatura Jelínek, Jan a Zicháček, Vladimír. Biologie pro gymnázia (teoretická a praktická část). Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2005. ISBN 80-7182-177-2. Obrázky Obr. 1: Maksim. Genetický kód: Wikipedia. Web Wikipedia. [Online] Wikimedia Foundation Inc., 9. Únor 2006. [Citace: 22. Březen 2014.] http://cs.wikipedia.org.