Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
IDEÁLNÍ PLYN Stavová rovnice.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
IDEÁLNÍ PLYN.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Tlak v kapalinách a plynech.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _653 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Ideální plyn Michaela Franková.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_375 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_689.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Molekulová fyzika 2. Sada pomocných snímků „Teplota“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
Stavová rovnice ideálního plynu
Zákony plynů (Boyleův – Mariottův)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Děje s ideálním plynem Mgr. Kamil Kučera.
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
Izotermický a izochorický děj s ideálním plynem
IDEÁLNÍ PLYN.
Vnitřní energie plynu, ekvipartiční teorém
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 13 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.13 Vytvořený ve školním roce: (datum) Téma: Teplota a tlak ideálního plynu Předmět a třída: fyzika, první ročník ekonomického lycea Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k objasnění souvislosti tlaku plynu s jeho částicovou strukturou a souvislosti termodynamické teploty s kinetickou energií plynu. Získané znalosti žáci použijí při řešení úloh. Je potřeba PC s projektorem a microsoft powerpoint. Žáci potřebují tabulky a kalkulačku. Autor: Josef Knot Klíčová slova: střední kvadratická rychlost, tlak plynu, teplota plynu Ověřený dne:

Teplota a tlak ideálního plynu z hlediska molekulové fyziky Pokud chceme popsat vlastnosti plynu v nějaké nádobě, pak jednou možností jak to udělat je popsat vlastnosti každé molekuly plynu. Vzhledem k obrovskému množství molekul je však tento postup neproveditelný. Proto se používají makroskopické veličiny jako je teplota a tlak plynu, nebo statistické veličiny (např. střední kvadratická rychlost). Jak ale tyto veličiny souvisí s molekulovým složením plynu?

Střední kvadratická rychlost Co můžete říci o rychlostech jednotlivých molekul plynu? Velikosti rychlostí jednotlivých molekul jsou různé a mají i různý směr. Okamžitá rychlost molekul se neustále mění vlivem vzájemných srážek. Popište jak lze spočítat celkovou kinetickou energii všech molekul plynu (plyn obsahuje N stejných molekul) Celkovou kinetickou energii získáme jako součet všech kinetických energií jednotlivých molekul.

Střední kvadratická rychlost Kinetické energie jednotlivých molekul však nemají pro vlastnosti plynu jako celku význam a ani je nelze všechny určit. Pokud by se všechny molekuly pohybovaly stejnou rychlostí tak, aby se celková energie všech molekul rovnala celkové energii ve skutečnosti, byla by situace jednodušší. Takové rychlosti říkáme střední kvadratická rychlost v k

Střední kvadratická rychlost Napište vzorec pro celkovou kinetickou energii molekul plynu, který obsahuje N stejných částic o hmotnosti m, s použitím střední kvadratické rychlosti. Druhá mocnina střední kvadratické hmotnosti je rovna aritmetickému průměru druhých mocnin skutečných rychlostí jednotlivých molekul. *dokažte

Teplota plynu z hlediska molekulové fyziky Z teoretických úvah vyplynulo, že střední kinetická energie jedné molekuly plynu závisí ne teplotě následujícím vztahem kde T je termodynamická teplota plynu a k je Boltzmannova konstanta Z uvedeného vzorce vyjádřete střední kvadratickou rychlost, najděte v tabulkách několik konkrétních hodnot v k.

Teplota plynu z hlediska molekulové fyziky Co můžeme říci o střední kinetické energii a střední kvadratické rychlosti molekul dvou různých plynů o stejné teplotě? Střední kinetická energie molekul je stejná. Střední kvadratické rychlosti jsou různé. Čím těžší molekuly plyn obsahuje, tím menší je jejich střední kvadratická rychlost.

Tlak plynu z hlediska molekulové fyziky Jak je obecně definován tlak? Jaká je příčina vzniku tlakové síly v plynu? Jako tlak plynu se projevují současné nárazy jednotlivých molekul na stěny nádoby. Na jakých fyzikálních veličinách by tlak plynu mohl záviset? 1) počet molekul v daném objemu (hustota molekul) N V 2) hmotnost molekul m 3) střední kvadratická rychlost molekul v k

Tlak plynu z hlediska molekulové fyziky Přesným odvozením lze získat základní rovnici pro tlak plynu: Pro hustotu molekul platí:

Příklady 1) Určete střední kvadratickou rychlost molekuly dusíku (N 2 ) a argonu (A) při teplotě 20 °C. Určete jejich střední kinetickou energii. Abychom mohli dosadit do vzorce pro střední kvadratickou rychlost, musíme napřed převést stupně celsia na kelviny a určit hmotnost molekul. Pro převod jednotek teploty použijeme přibližný vztah: 0 °C = 273 K 20 °C = 293 K

Příklady Pro určení hmotnosti molekul najdeme v tabulkách jednotlivé relativní atomové hmotnosti: A r (N) = 14, A r (A) = 40 Hmotnost molekul pak spočítáme pomocí atomové hmotnostní konstanty m u. Nesmíme však zapomenout, že dusík má dvouatomové molekuly.

Příklady Nyní již stačí dosadit do vzorce pro střední kvadratickou rychlost. Boltzmannova konstanta je 1,38· J · K -1 Střední kvadratická rychlost molekuly dusíku je přibližně 513,5 m/s a atomu argonu 428,7 m/s.

Příklady Střední kinetická energie částic plynu závisí jen na termodynamický teplotě, proto bude pro oba plyny stejná a určíme ji pouhým dosazením do vzorce. Výsledek ověřte také dosazením do klasické rovnice pro kinetickou energii

Příklady 2) Určete počet molekul dusíku N 2 v objemu 1 cm 3, je-li jeho tlak 2·10 4 Pa a střední kvadratická rychlost molekul 500 m/s. Vyjdeme ze základní rovnice plynu a vyjádříme z ní počet částic.

Příklady Nyní do upraveného vzorce stačí jen dosadit. Hmotnost molekuly dusíku vezmeme z minulého příkladu a objem před dosazením převedeme na metry krychlové, aby nám seděli jednotky. Hledaný počet molekul bude asi 2,6·10 21.

Použité zdroje a literatura 1. SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2008, ISBN MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky. Praha: SPN, 1989, ISBN