DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Dělení se zbytkem slovní úlohy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Historická období a historické prameny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvoj rodové společnosti
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
České země v pravěku Doba kamenná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_Dj.6.01-Pravěk-prezentace
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobilka 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Registrační číslo projektu:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Doba kamenná určeno pro 4. ročník ZŠ
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám. 1594/16, 664 51 Šlapanice www.zsslapanice.cz MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Vývoj člověka DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL VY_32_INOVACE_Bk_03-03_D-6 autor Markéta Bokorová vzdělávací oblast: předmět: ročník: Člověk a společnost Dějepis 6. ZŠ Šlapanice 2012 – 2013

Vývoj člověka

teorie stvoření člověka Vznik člověka teorie stvoření člověka teorie evoluce Tato teorie předpokládá, že člověk byl stvořen Bohem. Nejprve stvořil Adama a z jeho žebra potom Evu. Tato teorie předpokládá, že se člověk do dnešní podoby postupně vyvinul z primitivnějších druhů.

Teorie evoluce Teorii evoluce rozvinul britský přírodovědec Charles Darwin. Teorie předpokládá dlouhodobý postupný vývoj živočišných druhů na základě přirozeného výběru díky změnám životních podmínek.

Video – Stvoření versus evoluce? Následující video nemá za úkol potvrdit či vyvrátit některou ze dvou teorií (ačkoli to vypadá, že se právě soustředí na vyvrácení teorie evoluce). Podívejme se na něj s nadhledem, humorem a takovýma očima, které nám umožní vidět existenci člověka jako nesmírně složitý proces, ke kterému dnes stále nemáme zcela jednoznačné závěry.

Video – Stvoření versus evoluce ukázka z www.youtube.com čas: 11.41 min

Vývoj člověka Postupná změna stavby těla a způsobu myšlení se nazývá hominizace. První nálezy předchůdců člověka pocházejí z Afriky. Od 19. stol. se s rozvojem archeologie začaly objevovat různé nálezy koster. Nálezů není tolik, aby mohli vědci jednoznačně zjistit přesný vývoj člověka. Stále na ně čekají překvapení, která jejich hypotézy buď potvrzují, nebo vyvrací.

Vývoj člověka člověk zručný → člověk vzpřímený → člověk rozumný → člověk dnešního typu

Znaky vývoje člověka – hlava zvětšení mozkovny zmenšení obličejové části vytvoření brady vystoupnutí nosu zvětšení čela zmenšení čelistí změna chrupu zmenšení nadočnicových oblouků

Znaky vývoje člověka – tělo zvětšila se postava člověk se napřímil chůze po dvou lepší možnost úchopu ruky výrazně ubylo ochlupení

Znaky vývoje člověka – mysl naučil se rozdělávat oheň tvorba nástrojů a nádob stavba obydlí začal pohřbívat vytvořil si jednoduché náboženství začal tvořit umění naučil se mluvit

Jeskynní malby Lascaux – Francie Altamira – Španělsko Objevena roku 1940 čtyřmi dětmi, kterým se ztratil pes. Objevena roku 1879 pětiletou dcerou jednoho nadšence.

Další umění V době kamenné byl uctíván kult ženy. Tomu říkáme matriarchát. Byly vytvářeny sošky žen, tzv. venuše, často s výraznými mateřskými rysy. Willendorfská venuše Věstonická venuše

Test 1. Jak se říká postupnému vývoji člověka? prehistorie hominizace revoluce 2. Teorii evoluce rozvinul: Zdeněk Burian Karel Absolon Charles Darwin 3. Která tělesná změna vývoje lidské hlavy není správně? Vystoupla brada. Zmenšily se nadočnicové oblouky. Zmenšilo se čelo.

Test 4. Která tělesná změna vývoje lidské postavy je správně? Začal chodit po čtyřech. Zvětšilo se ochlupení těla. Napřímila se postava. 5. Co to je evoluce? rychlá změna postupný vývoj název předchůdce člověka 6. Kult uctívání ženy se jmenuje: matriarchát patriarchát venuše

Test 7. Která jeskyně ukrývá pravěké malby ve Francii? Šipka Altamira Lascaux 8. Pravěká soška znázorňující ženské tělo se nazývá: libuše venuše maruše 9. Jak šel postupně vývoj člověka za sebou? člověk vzpřímený, rozumný, zručný, dnešního typu člověk zručný, vzpřímený, rozumný, dnešního typu člověk zručný, rozumný, vzpřímený, dnešního typu

Zdroj www.office.microsoft.com obrázky u teorií a úvodní obrázek http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Charles_Darwin_aged_51.jpg Darwin http://www.youtube.com/watch?v=D4FBNnZMOfM video Bednaříková, J. Kysučan, L. Fejfušová, M. Dějepis pro 6. ročník Pravěk, Starověk. Nová škola, 2007, úvodní strana vývoj člověka Bednaříková, J. Kysučan, L. Fejfušová, M. Dějepis pro 6. ročník Pravěk, Starověk. Nová škola, 2007, str. 11 a 15 hlavy předchůdců člověka

Zdroj http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Lascaux2.jpg Lascaux http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Altamira%2C_boar.JPG Altamira http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Venus_von_Willendorf_01.jpg KABEL, Matthias. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.6.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Venus_von_Willendorf_01.jpg Willendorfská venuše http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vestonicka_venuse_edit.jpg NOVÁK, Petr. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.6.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg Věstonická venuše

Informace pro učitele Prezentace slouží ke 2 vyučovacím hodinám o vývoji člověka. Propiska dole vpravo je symbol pro zápis. Ostatní slouží jen jako doplňková informace. Prezentace obsahuje test na ověření učiva a animované video.