Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Mediace Radka Janebová.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Struktura poradenského procesu
Metody sociální pedagogiky
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
Zásady pozorování a vyjednávání
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Bezdomovec očima teorie sociální práce Libor Musil.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální práce s rodinou 3
Manželské problémy a sex
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Náhradní rodinná péče.
Romantické vztahy v adolescenci
SOS dětské vesničky.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Děti a rodiče před televizí
Systemický přístup v SP
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Metoda ohniskových skupin
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
THE GRASSROOTS WOMEN´S INTERNATIONAL ACADEMY SÍŤ MATEŘSKÝCH CENTER o.s. Pečeť kvality Rut Kolínská
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Struktura poradenského procesu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
Pedagogická Psychologie
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
Psychologie výchovy a vzdělávání
Teoretické přístupy k posouzení
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
Sociální psychologie.
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie může být bezpečnější pro otevření témat spojených s rodinným či partnerským kontextem  Skupinová práce může být nácvikem, přípravou, generálkou před premierou  Skupinová terapie ani typu SUR nenahradí rodinnou či párovou

Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinové prostředí díky většímu množství rozličných interakcí, přenosů a protipřenosů nabízí širší spektrum náhledu  Skupinová terapie může nabízet větší prostor pro práci s často fatálním tématem původní rodiny  V rámci rodinné i párové terapie, když fakticky probíhá, je často téma původních rodin tématem vysoce konfliktním, ohrožujícím či déledoběji i tabuizovaným

Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Ve skupině může její účastník snadněji přijímat korekce, odlišnosti, pohled na svou roli, své působení s menší mírou odporu a potřeby hájit své pozice než v přímém kontaktu s rodinnými příslušníky  Skupina má možnosti nastínit větší spektrum cest k postojům a řešením

Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupina má možnost poskytovat širší plejádu přenosů, protipřenosů – rodiče, prarodiče, sourozenci, vrstevníci, přátelé, ti, kdo mají podobnou zkušenost, řeší podobné momenty  Skupinová práce může pracovat s omezeními, odpory, hranicemi, dispozicemi jedince v jinak nastavené emoční rovině

Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Práce s technikami typu sochání, externalizace, mapování, stavění rodinných, partnerských či sourozeneckých konstelací má zároveň emočně prožitkovou, ale i jinak „projektovou“ rovinu než poskytuje prostor rodinného či párového setkání

Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Často se ve skupině s menšími odpory a blokádami pracuje na tématech :  „jaký jsem otec, matka“  „jak jsem skupinou vnímán jako partner“  „co všechno skupina vnímá, že neumím“  „v čem jsem nebyl nikdy vyučen, co jsem neměl možnost zahlédnout, jak se dělá..“

Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  za pomoci skupiny je možno pestřeji popsat důvody, proč v rodině funguje zrovna daný vzorec chování  za pomoci skupiny je možno se snažit popsat důvody, proč se v rodině nedaří vytvářet či měnit daný vzorec chování

Otázky, které jsou běžnou součástí skupinové práce a atakují svět rodiny a páru  Jak daný problém ztěžuje tomuto členovi a jeho rodině, páru běžný život  Jak předpokládaný problém pomáhá tomuto členu a jeho rodině, partnerovi vyrovnávat se se situacemi běžného života

 Co nastává, když je popsaný či předpokládaný problém ignorován  Co by nastávalo, kdyby se daný problém v rámci rodiny či páru vyskytoval méně často  Co by dotyčný a jeho rodina, partner získali, kdyby se předpokládaný problém vyřešil Otázky, které jsou běžnou součástí skupinové práce a atakují svět rodiny a páru

 Co by tento člen a jeho rodina ztratili, kdyby se předpokládaný problém vyřešil  Kdo nejspíš zpevňuje ( posiluje ) problémy pozorností, soucitem, podporou Otázky funkční analýzy, které jsou běžnou součástí skupinové práci

 Za jakých okolností se problém zmírňuje - kde, kdy a s kým  Za jakých okolností se problém zvětšuje, nabývá na intenzitě - kde, kdy a s kým Otázky funkční analýzy, které jsou běžnou součástí skupinové práci

 Formulovat to, co cítí  Slyšet to, co říká a jak tomu druzí rozumějí  Ubezpečovat se a ověřovat, zda reakcím, sdělením dobře rozumí, nakolik je pravdivě překládá  Jak se dotazovat se na nevyslovené, byť cítěné Skupina jedince často ve vztahu k rodině či partnerskému světu učí :