5. TÉMA RŮST VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ – JEHO PROJEVY A PŘÍČINY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Sčítání celých čísel.
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Mojmír Hampl Česká národní banka INESS „Zoči-voči deficitom“ Bratislava
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Veřejné výdaje, projekty a programy
Sociální zabezpečení Důvody pro rozvoj sociálního zabezpečení
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
D) Produkční a nákladová funkce
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
(na TUL: budova H, 6. patro KPE, č. dveří 716 tel )
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Agregátní poptávka a nabídka
Důchodové pojištění invalidní důchod Sociální zabezpečení.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
THEME 4 Public Expenditures, Public Programmes, Public Projects
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Úkoly nejen pro holky.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
TÉMA 4: Veřejné výdaje Cílem tématu vysvětlit základní pojmy a pojetí veřejných výdajů a s faktory, které ovlivňují jejich velikost a strukturu v různých.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Predikce chemických posunů
1VF522- Politika veřejných výdajů. 1.téma: Veřejné výdaje jako součást veřejného sektoru ve smíšené ekonomice -smíšená ekonomika -důvody existence veřejných.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Struktura přednášky Analýza poptávky
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Veřejné finance a veřejné statky
Poslání Veřejného Sektoru Jeho struktura a faktory ovlivňující jeho velikost.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
1VF522- Politika veřejných výdajů
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

5. TÉMA RŮST VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ – JEHO PROJEVY A PŘÍČINY. Omezování růstu veřejných výdajů na konci 20. století a v současnosti

Faktory růstu veřejných výdajů: sociální a demografické faktory prahové efekty, válečné události inflační tendence, vyšší nákladovost služeb technologické změny měkké rozpočtování politické zájmy a vlivy

Government spending, % of GDP 1870 1913 1920 1937 1960 1980 1990 1996   Austria - 14.7 15.2 35.7 48.1 48.6 51.7 Belgium 21.8 30.3 58.6 54.8 54.3 Canada 13.3 18.6 28.6 38.8 46.0 44.7 France 12.6 17.0 27.6 29.0 34.6 46.1 49.8 54.5 Germany 10.0 14.8 25.0 42.4 32.4 47.9 45.1 49.0 Italy 11.9 11.1 22.5 24.5 30.1 41.9 53.2 52.9 Japan 8.8 8.3 25.4 17.5 32.0 31.7 36.2 Netherlands 9.1 9.0 13.5 19.0 33.7 55.2 54.0 49.9 Norway 3.7 13.7 29.9 37.5 53.8 45.5 Spain 9.3 18.4 18.8 32.2 42.0 43.3 Sweden 5.7 6.3 8.1 10.4 31.0 60.1 59.1 64.7 Switzerland 2.7 4.6 6.1 17.2 32.8 33.5 37.6 Britain 9.4 12.7 26.2 30.0 43.0 39.9 United States 3.9 1.8 7.0 8.6 27.0 31.8 33.3 AVERAGE 15.4 18.3* 28.5 47.1 Australia 21.2 31.6 34.7 36.6 Ireland 28.0 48.9 41.2 New Zealand 26.9 38.1 41.3 39.5 39.1 40.4 TOTAL AVERAGE 20.7 27.9 42.6 44.8 45.9 Source: IMF *Average without Germany, Japan and Spain undergoing war or war preparations at his time

VEŘEJNÉ VÝDAJE Veřejné výdaje (G) „ujídající“ (exhaustive) Transfery (Tr)

Analytické modely dvou typů: MAKROMODELY MIKROMODELY

Model rozvoje – ROSTOW, MUSGRAVE V celkovém společenském a ekonomickém vývoji jsou 3 fáze: raná fáze – velké investiční výdaje veřejného sektoru nutné k rozvoji ekonomiky střední fáze – investice veřejného sektoru jsou komplementem soukromých investic třetí fáze – veřejné výdaje přecházejí od infrastruktury k výdajům na sociální služby

Veřejné výdaje rostou Alfred Wagner – (1890): EMPIRICKÝ FAKT: Veřejné výdaje rostou Alfred Wagner – (1890): „S růstem důchodu na hlavu roste v ekonomice velikost veřejného sektoru“

WAGNER: Tři hlavní důvody růstu veřejných výdajů industrializace a modernizace vyvolávají regulační aktivity; poptávka po veřejných a smíšených veřejných statcích roste se zvýšenými příjmy stát přebírá operace monopolů, kterých podle W. přibývá

Stát blahobytu (welfare state) veřejné (státní) starobní důchody úrazové a invalidní pojištění pojištění v nezaměstnanosti nemocenské pojištění rodinné přídavky sociální podpory určitým skupinám obyvatelstva veřejné zdravotnictví podpora bydlení, potravinové programy

Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1930 85+ 80-84 75-79 70-74 65-69 55-59 50-54 45-49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 15-19 10-14 5-9 0-4 200 400 600 Populace (v tisících) 60-64 muži ženy

Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1990 85+ 80-84 75-79 70-74 65-69 55-59 50-54 45-49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 15-19 10-14 5-9 0-4 200 400 600 Populace (v tisících) 60-64 muži ženy

Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 2030 85+ 80-84 75-79 70-74 65-69 55-59 50-54 45-49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 15-19 10-14 5-9 0-4 200 400 600 Populace (v tisících) 60-64 muži ženy

Prahový efekt A. T. Peacock J. Wiseman Státní výdaje vývoj státních výdajů Práh Čas začátek války, krize apod. konec války, krize apod. A. T. Peacock J. Wiseman

MIKROEKONOMICKÉ MODELY cílem je najít mikroekonomické příčiny rostoucí poptávky po veřejných statcích Užitek i-tého spotřebitele Ui = Ui (G, P) G...vektor výstupů veř. sektoru P... vektor výstupů soukr. sektoru

Je nutné uspokojit poptávku po k-tém veřejném statku Gk. Vztah mezi konečnými výstupy veřejného sektoru a množinou aktivit veřejného sektoru pro jejich produkci: Xk = Xk (Lk, Mk) Gk = Gk (Xk, N) X... aktivity k produkci G L... vstup prac. síly M... vstup materiálu N... velikost populace

Změny veřejných výdajů mohou být vysvětleny pomocí: změn v poptávce po konečných výstupech veřejného sektoru změn v množině produkčních činnost použitých k vyprodukování výstupů veřejného sektoru a tím změn v kombinaci vstupů použitých v produkčním procesu změn v kvalitě výstupů veřejného sektoru změn v cenách vstupů.

Určení úrovně výstupu Podle voliče mediána – politik se bude snažit uspokojit poptávku (i úroveň daní) voliče mediána Mediánový volič maximalizuje svůj užitek: max Ui (G, P) s rozpočtovým omezením pP + tBi  Yi

kde: i mediánový volič G, P vektory veřejných a soukromých statků p vektor relativních cen statků soukromého sektoru Yi důchod mediánového voliče t daňová sazba Bi daňový základ mediánového voliče  Bi celkový daňový základ ekonomiky ek jednotkové náklady produkce k-tého veřejně zabezpečovaného statku Ti celková daň zaplacená mediánovým voličem, tj. Ti = tBi

Pro jednoduchost platí, že v ekonomice je jen jedna daňová sazba a jeden daňový základ: t  eG/ Bi kde e je celková jednotková cena veřejného sektoru pro všechny výstupy

Poptávka mediánového voliče po celkovém veřejném výstupu: DiG = DiG ( p, Bi, Yi, t,  Bi)

William BAUMOL: (The Cost Disease of the Personal Services) XVt, XPt … celk. výstup veřejného a soukromého sektoru v čase t, L … množství pracovní síly v sektorech a, b ... konstanty, r … exponent růstu pro-duktivity v soukr.sektoru, t … čas

Potom náklady na jednotku výstupu ve veřejném a v soukromém sektoru: Předpoklad: mzdy v obou sektorech rostou s růstem produktivity v soukromém sektoru: … pro oba sektory Potom náklady na jednotku výstupu ve veřejném a v soukromém sektoru: Tady je ten rozdíl!