1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525 TémaInformatika AutorMgr. Petr Staněk DUM vznikl z vlastních zdrojů autora AnotaceVýuková prezentace – pojmy informatika, vědní disciplíny, teorie informace, robotika, matematická informatika, programování Druh učebního materiáluPrezentace Věková skupina žáků (popř. ročník)2. ročník Časový rozsah35 minut Nutné technické vybaveníNotebook, dataprojektor, PowerPoint
2 Informatika vědní obor zabývající se zpracováním a využitím informací množství disciplín zahrnuje hardware a software informace - zákon zvyšujících se výnosů: v praxi čím je informace dostupnější, tím je také cennější – faxový efekt
3 Obory informatiky teorie informace programování matematická informatika umělá inteligence počítačová simulace informační technologie
4 Teorie informace kódování, ukládání a přenos informací ztrátová a bezztrátová komprese průchod bludištěm (Shannonova myš)
5 Programování algoritmus zápis, testování, ladění programovací jazyky C, C++, Pascal, Visual Basic, Fox Pro, Java, makrojazyky…
6 Matematická informatika optimalizace (efektivita) kryptografie (šifrování, Caesarova šifra) formální logika (stanovuje pravidla pro vyvozování závěrů: Lidé jsou smrtelní, Adam je člověk, Adam je smrtelný) neuronové sítě (zkoumá složité systémy – živé organismy z hlediska informace)
7 Umělá inteligence počítačový systém, který plánuje svoji činnost za určitým cílem automat (nápojový automat – robot) Alan Turing řešení úloh, vyhledávání dat, kontrola pravopisu, diagnóza nemocí, šachy
8 Počítačová simulace modelování činnosti člověka pomocí počítače zkoumá obtížně dosažitelné objekty tak, že je matematicky popíše co se děje uvnitř hurikánu, vznik hvězdy, předpověď počasí…
9 Informační technologie IT - fungování počítačů hardware (technické vybavení počítače, case, periferie) operační systémy (ovládání a správa počítače, Windows, Linux, iOS, Android) počítačové sítě (komunikace, služby) aplikace (SW)
10