Projevy života, třídění organismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Život na Zemi.
Teorie o vzniku života na Zemi
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Stavba a vznik Země Projevy života
Jednobuněčné organismy s pravým buněčným jádrem
Země a život, vývoj života
Škola:. Základní škola Kladruby
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Svalstvo Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci svalstva člověka.
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Glukosa a její vznik.
Jednobuněční živočichové
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
PROJEVY ŽIVOTA.
PROJEVY ŽIVOTA 9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava pohybová - svalstvo
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
Mnohobuněčné organismy
Co jsme již poznali.
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Rostliny.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Získávání energie pro život
VY_32_INOVACE_07_PŘV_DÝCHÁNÍ ROSTLIN
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Transkript prezentace:

Projevy života, třídění organismů Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními podmínkami života, s fotosyntézou a principem třídění organismů. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy projevy života fotosyntéza oxid uhličitý chlorofyl anorganická látka organická látka průduch druh rod čeleď řád třída kmen říše název rodový název druhový

Projevy života výživa vylučování získávání živin rostliny - fotosyntéza živočichové - potrava houby - rozklad vylučování odstranění odpadních látek

Projevy života dýchání rozmnožování získávání energie zajištění pokračování života nepohlavní – z jednoho organismu pohlavní – dva rodičovské organismy

Projevy života dědičnost růst a vývin předávání vlastností z rodičovských organismů na potomky růst a vývin změny organismu během života

Projevy života dráždivost pohyb reakce na podněty z okolí přesun z místa na místo pohyby částí organismu na místě

Zápis do sešitu Projevy života výživa vylučování dýchání rozmnožování (pohlavní, nepohlavní) dědičnost růst a vývin dráždivost pohyb

Fotosyntéza Rovnice fotosyntézy: FOTOSYNTÉZA : foto = světlo, syntéza = změna dochází při ní k přeměně látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy: voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření organické látky (cukr)+ kyslík rostliny přijímají vodu a oxid uhličitý a za přítomnosti slunečního záření a chlorofylu z nich vytvářejí organické látky (glukózu = cukr) a jako vedlejší produkt vzniká kyslík

Fotosyntéza obrázek 1

Fotosyntéza opačným procesem je dýchání díky kyslíku dochází k rozkladu organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý rostliny dýchají pomocí průduchů, dýchají ve dne i v noci, fotosyntetizují jen ve dne obrázek 2

Zápis do sešitu Rovnice fotosyntézy: FOTOSYNTÉZA : přeměna látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy: voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření organické látky (cukr)+ kyslík opačný proces = dýchání rozklad organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý dýchání pořád, fotosyntéza jen ve dne

Třídění organismů základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název slunéčko sedmitečné   rodový druhový název název schéma: DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE obrázek 4

Zařazení organismu do systému slunéčko sedmitečné Čeleď: Slunéčkovití Řád: Brouci Třída: Hmyz Kmen: Členovci Podříše: Mnohobuněční Říše: Živočichové obrázek 5

Zápis do sešitu Třídění organismů základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název slunéčko sedmitečné   rodový druhový název název schéma: DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE slunéčko sedmitečné Čeleď: Slunéčkovití Řád: Brouci Třída: Hmyz Kmen: Členovci Podříše: Mnohobuněční Říše: Živočichové

OPAKOVÁNÍ Projevy života Rovnice fotosyntézy: Třídění organismů výživa vylučování dýchání rozmnožování (pohlavní, nepohlavní) dědičnost růst a vývin dráždivost pohyb FOTOSYNTÉZA : přeměna látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy: voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření organické látky (cukr)+ kyslík opačný proces = dýchání rozklad organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý dýchání pořád, fotosyntéza jen ve dne Třídění organismů základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název slunéčko sedmitečné   rodový druhový název název schéma: DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE slunéčko sedmitečné Čeleď: Slunéčkovití Řád: Brouci Třída: Hmyz Kmen: Členovci Podříše: Mnohobuněční Říše: Živočichové

Otázky a úkoly Vyjmenuj všechny projevy života organismů (nápověda: je jich osm). Popiš stručně, co se děje při fotosyntéze. Znáš nějakou anorganickou a nějakou organickou látku? Rostliny dýchají: a) jen ve dne b) jen v noci c) ve dne i v noci. Který název tohoto živočicha je rodový a který druhový? Kos černý.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2012-17-08] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-17-08] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. snímky 3 až 6 – volné kliparty http://www.clker.com/cliparts/A/I/X/6/w/1/sun-md.png, http://www.clker.com/cliparts/L/E/J/K/h/y/human-kidney-md.png, http://www.clker.com/cliparts/d/E/Y/j/h/S/lungs-md.png, http://www.clker.com/cliparts/1/e/f/b/1346089346922515408symbols_sex.svg.med.png, http://www.clker.com/cliparts/e/d/2/9/11949853561585483844double_helix_anthony_lie_01.svg.med.png, http://www.clker.com/cliparts/G/8/c/L/T/g/plant-growth-md.png, http://www.clker.com/cliparts/e/6/9/3/13207813461380669984Snorting%20Bull.svg.med.png a http://www.clker.com/cliparts/a/3/0/3/11949898131009856924cavallo_architetto_franc_01.svg.med.png obr. 1 – fotosyntéza, volné kliparty http://www.clker.com/clipart-4360.html a http://www.clker.com/cliparts/T/z/e/J/5/m/sun-th.png obr. 2 – průduch http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Plant_stoma_guard_cells.png/481px-Plant_stoma_guard_cells.png obr. 3 – názvosloví http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Biological_classification_L_Pengo_cs.svg/1000px-Biological_classification_L_Pengo_cs.svg.png obr. 4 – slunéčko sedmitečné http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Marienkaefer_in_Eibisch.JPG