OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
•Satelitní komunikace – řešení pro jednotky na cvičišti i na bojišti, nezávislé na terénu, přímé linky do štábů - bez přepojování. Záložní linky pro pozemní.
Židé za 2.světové války….
MIGRACE. SP: Práce s atlasem str a s učebnicí str Co je to migrace? 2. Jaké jsou příčiny migrace 3. Vysvětli pojem emigrant, imigrant.
HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
Demografické charakteristiky kontinentu
TERORISMUS.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Problémové oblasti světa
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
Vývoj politické mapy světa
Politické rozdělení a koloniální minulost
2.SVĚTOVÁ VÁLKA Vypracovali: Průžek.
Arabsko – izraelský konflikt 1. část
KONFLIKTY V SOUČASNÉM SVĚTĚ 1
Indoevropská jazyková skupina
Co to je státní hranice? hranice,která vymezuje území státu
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Z_095_stupeň rozvoje států světa _ohniska neklidu v současném světě
Konflikty ve světě.
Ohniska neklidu v současném světě
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.60 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
MEZINÁRODNÍ VZTAHY PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Jugoslávie Jana Požárová.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
USA a studená válka Mccartismus Rasová diskriminace
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Cesta k 1. světové válce 1. část
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pákistán (Islámská republika Pákistán)
Problémy současné Afriky
První světová válka III
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Najdi na slepé mapě Asie státy podle zadání
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Rozšíření Islámu v dnešní době
Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc.
GLÓBUS.
OBLASTI ASIE Podle tradičního dělení se Asie člení na 7 oblastí
Asie Josef Hanzl 6.B.
Projekt CZ.1.07/1.1.10/ Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích.
MIGRACE Karel Podhorný.  Prostorové přemístění osoby mezi dvěma územními jednotkami, jehož důsledkem je změna bydliště.  Pohyb obyvatel z důvodu uspokojování.
MIGRACE.
1.Bývalá Jugoslávie 2.Kypr 3.Izrael 4.Blízký Východ (Írán, Írák, Afghánistán) 5.Srí Lanka OHNISKA KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ.
ASIE.  Největší světadíl (8,6% povrchu Země, 29,9% souše)  Nejlidnatější – cca 4 mld. (60% populace)  ½ obyvatel – do 20 let  Hlavně S a V polokoule.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_18 Název materiáluVýchodní.
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
Konflikty ve světě. Balkán ETA ve Španělsku Separatismus v Belgii Liga Severu v Itálii Severní Irsko (Kypr)
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Dětští vojáci.
Název Ohniska politických, národnostních a náboženských konfliktů
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Mezinárodní organizace
KAMBODŽA & LAOS Pavel Tvrdík, Oktáva 2008.
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Ohniska konfliktů TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Lokalizace Asie - významná místa /politická geografie/
Vojenství od konce Studené války
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
Anotace Žák se seznámí s problematikou vzniku, historií a fungováním Severoatlantické aliance a jejím významem pro obranyschopnost České republiky Autor.
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ

Během I. a II. světové války zahynulo přes 70 milionů obětí Během I. a II. světové války zahynulo přes 70 milionů obětí. V důsledku jaderného konfliktu vznikla tzv. studená válka během nichž ve 200 konfliktech zahynulo na 40 milionů lidí. Ale i v současnosti existuje na Zemi spousta konfliktů.

V současnosti jsou nejméně stabilní regiony Afriky, Blízkého východu, jižní Asie. Příčiny konfliktů: Občanská válka (např. Somálsko, Srí Lanka, Sierra Leone aj.) Národnostní a etnické (např. Kosovo a Srbsko, Turecko, Niger aj.) Náboženský konflikt (např. Indonésie, Egypt, Súdán aj.) Ozbrojený separatismus (např. Baskicko, Severní Irsko, Čečensko aj.) Guerillové hnutí (např. Laos, Nepál, Uganda, Kolumbie aj.) Snaha o samostatnost či autonomii pomocí politických prostředků (např. Québec, Tibet aj.) Dlouhodobé napětí mezi státy (např. Severní a Jižní Korea, Indie a Pákistán aj.) Sporné území (např. Kašmír, Ekvádor a Peru aj.) Perzekuce politických vězňů (např. Irák, Afghánistán, Bělorusko, Čína aj.) Osvobozenecký boj (např. Západní Sahara) Teroristické útoky (např. Libye, Irák, Afghánistán aj.)

Mise vojsk OSN („modré přilby“) OSN vytvořila záhy po svém vzniku ozbrojené mnohonárodní mírové síly (modré přilby), jejichž úkolem je dohlížet na dodržování příměří, zabraňovat konfliktům, pomáhat při humanitárních akcích apod. Rozhodující slovo při jejich vysílání má Rada bezpečnosti. Vojáky vysílají pak jednotlivé členské země OSN, které pak podléhají velení OSN. Působení modrých přileb do roku 1999 oblast působení působení od počet vojáků Izrael - Egypt 1948 170 Indie - Pákistán 1949 45 Kypr 1964 1250 Golanské výšiny 1974 1000 jižní Libanon 1978 4500 Irák - Kuvajt 1991 1300 Západní Sahara 250 Gruzie (Abcházie) 1993 120 Bosna a Hercegovnina 1995 1700 Haiti 1997 520 Středoafrická republika 1998 1350 Kosovo 1999 3000 Sierra Leone 8700 Konžská republika 5530 Východní Timor 11000

Pozemní miny Patří k nejhrůznějším zbraním. Není obtížné je vyrobit a jsou laciné (asi 50-150 Kč) a proto se rozšířily do celého světa – podle odhadů je jich v 60 zemích více než 105 milionů min. Ty zůstávají v zemi i dlouhou dobu po ukončení konfliktu a představují hrozbu pro civilní obyvatelstvo. Každý rok zabíjí miny přibližně 25 000 lidí a mnoho lidí navíc zmrzačí. Likvidace min se pohybuje od 10-30 tisíc korun. Pozemní miny stát počet min počet min/km2 Egypt 23 000 000 23 Írán 16 000 000 10 Angola 15 000 000 12 Čína 10 000 000 1 Afghánistán 15 Kambodža .6 000 000 33 Vietnam 3 500 000 Chorvatsko 3 000 000 53 Bosna a Hercegovina 58 Ukrajina 1 000 000 2

Samostatná práce O kterých konfliktech v současnosti čtete v novinách nebo je vidíte ve zprávách? Jaké jsou jejich příčiny? Vyhledejte v médiích (TV, noviny, internetu aj.) informace o právě probíhajícím konfliktu a diskutujte o něm. Vysvětlete příčiny konfliktů na Balkáně, Blízkém východě, Africe. Jak se změnila politická situace v posledním desetiletí 20. století a v prvním desetiletí 21. století? Jaké teroristické útoky proběhly v posledních letech? Které patřily k těm nejhorším? Jaké jsou důvody teroristických útoků? Myslíte, že média pomáhají teroristickým útokům? Jaké konflikty proběhly v nedávné historii na území ČR?