Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) „Učitel národů“.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jan Ámos Komenský.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_07KR-3
Jan Amos Komenský
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Transkript prezentace:

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_ČjL.1.43 Vytvořeno: 1. 5. 2013 Ověřeno: 3. 5. 2013 Třída: 1. VE

Česká barokní literatura Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace. Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1. Autor: Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: žádné Klíčová slova: jednota bratrská, protestant, exulantská pobělohorská tvorba, Via lucis, Didactica Magna, Informatorium školy mateřské, Schola ludus, Hlubina bezpečnost, Labyrint světa a ráj srdce, Truchlivý, Obecná porada o nápravě lidských věcí, Kšaft umírající matky jednoty bratrské, vestfálský mír, Orbis pictus Anotace: Žák se z prezentace dozví o J. A. Komenském, jeho životě a díle. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

Jan Amos Komenský Život a dílo

Jan Amos Komenský (1592 – 1670) * Nivnice na Moravě nebo Uherský Brod Otec z nedaleké vesnice Komny Člen jednoty bratrské Představitel exulantské tvorby protestantů 1611 – studia v Herbornu (německá protestantská universita)

Po studiích v Herbornu a Heidelberku působil jako učitel a duchovní jednoty bratrské ve Fulneku, odkud utekl do Přerova, kde jeho první žena i oba synové zemřeli na mor. V roce 1628 musel odejít do polského Lešna. Stává se posledním biskupem jednoty bratrské a jako reformátor školství působí v různých protestantských zemích. Při požáru Lešna (1656) přišel o veškerý majetek, včetně rozepsaných rukopisů. Psal latinsky i česky (Labyrint světa a ráj srdce), především spisy výchovné a náboženské. Pochován je v nizozemském Naardenu.

Na studiích v Německu poznal, jak pokročilo u jiných národů vědecké bádání – proto jeho snaha o vytvoření české národní vědy – z těchto prací vyrušen pobělohorskou pohromou Světovou proslulost mu tedy přinesla reforma výchovy a vyučování Roku 1614 se pěšky vrací na Moravu Působí jako učitel v Přerově, pak ve Fulneku – kazatel jednoty bratrské, odtud musel r. 1621 prchnout se ženou a dvěma dětmi před plenícími španělskými vojáky Ztratil část rukopisů a celou knihovnu Za moru v Přerově mu zemřela žena a 2 děti

Pod vlivem těchto událostí píše náboženské a filosofické spisy – Truchlivý, Hlubina bezpečnosti a později Labyrint světa a ráj srdce (Rembrandtův obraz – Starý muž = Komenský)

Pobýval potom střídavě u českobratrských šlechtických ochránců, naposled v Bílé Třemošné v Podkrkonoší Víra v Boha mu poskytovala útěchu v nejtěžších chvílích života R.1628 – nařízení proti nekatolíkům – musel opustit vlast, usadil se v polském Lešně (zde útulek pro příslušníky jednoty bratské = centrum bratrské víry) V Lešně píše učebnice a plán na zlepšení organizace školství

V Lešně zvolen biskupem jednoty bratrské a zástupcem rektora gymnázia ---zájem o pedagogiku Pedagogické spisy: – napsal zde např. Českou didaktiku – teoretická, praktická a didaktická část měla sloužit rodičům a učitelům Napsal Velkou didaktiku (později ji přepracoval do latinské podoby Didactica Magna) a začíná pracovat na Vševědě = Pansofii, dále Brána jazyků otevřená a Informatorium školy mateřské , Orbis pictus – tyto knihy mu zajistily věhlas po celé nekatolické Evropě

Komenský se podílel na reformě školství v Anglii, Švédsku, Uhrách a Nizozemí, proto bývá nazýván učitelem národů. Výchova pro něj byla prostředkem k nápravě světa. Škola má být dílnou lidskosti, výuka musí být názorná a přiměřená věku žáků, může využívat i divadlo (Škola hrou = Schola ludus). Učitel by měl postupovat od jednoduššího ke složitějšímu. Všenápravné spisy: Via lucis (Cesta světla), De rerum humanarum emendatione consultatio catholica (Obecná porada o nápravě lidských věcí, tzv. Všenáprava) naučné: O poezii české

1641 – pozván anglickým parlamentem do Anglie – tam měl vytvořit jakousi akademii věd Akademie věd by šířila do celého světa jednotné vzdělání jediným jazykem 1642 – do Švédska – aby vedl reformu tamního školství a napsal učebnice – zde napsal knihu Nejnovější metoda jazyků 1648 – zpět do Lešna (biskupem), zde mu umírá 2. žena 1648 – vestfálský mír – ukončena 30letá válka, konec nadějí na návrat do vlasti

Při mírových jednáních se nikdo pobělohorské emigrace nikdo neujal Slova, jimiž se zklamaný Komenský rozloučil s národem a vyslovil svou víru v lepší budoucnost: „ Na tebe, národe Český a Moravský, vlasti milá, zapomenouti také nemohu při svém již dokonalém s tebou se loučení, tebe pokladů svých, kteréž mi byl svěřil Pán, nápadníkem činím…Věřímť i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase vrátí, ó lide český!“ Kšaft umírající matky jednoty bratrské (1648)– alegorická forma závěti

KŠAFT UMÍRAJÍCÍ MATKY JEDNOTY BRATRSKÉ (1650) Odkaz národu českému Na tebe, národe český a moravský, vlasti milá, zapomenouti také nemohu při svém již dokonalém s tebou se loučení, nýbrž k tobě nejpředněji se obracejíc, tebe pokladů svých, kteréž mi byl svěřil Pán, nápadníkem a dědicem nejpřednějším činím, příkladem některých bohatých měšťanů římských i králů jejich pomezních, kteříž umíraje dědicem věci svých obec římskou, vládu okršlku zemského ujímající, kšafty svými nařizovali. Věřím i já Bohu, že pro přejití vichřic hněvu, hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český.

Opakování

Proč J. A. Komenský opustil vlast? Byl členem jednoty bratrské, tj. protestant Proč je nazýván učitelem národů? Byl reformátorem školství a výchovy v protestantských zemích Vyjmenujte jeho pedagogické spisy. Velká didaktika (Didactica Magna) Brána jazyků otevřená Informatorium školy mateřské Schola ludus (školská dramata) Nejnovější metoda jazyků

Jak se jmenuje spis, alegorická forma závěti, v němž vyjadřuje své zklamání z vestfálského míru a loučí se s národem? Kšaft umírající matky jednoty bratrské. Co znamená slovo kšaft? Závěť Vyjmenujte Komenského nejdůležitější pedagogické zásady. Škola má být dílnou lidskosti výuka musí být názorná a přiměřená věku žáků postupovat od jednoduššího ke složitějšímu.

Vyjmenujte jeho náboženské spisy. Truchlivý Hlubina bezpečnosti Labyrint světa a ráj srdce Vyjmenujte jeho spisy všenápravné. Via lucis Obecná porada o nápravě lidských věcí, tzv. Všenáprava

Použité zdroje Obrázky: Jan amos komenský. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-03]. Dostupné z: http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg/225px-Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%25C3%25BD&h=255&w=225&sz=14&tb

Starý muž - jan amos komenský Starý muž - jan amos komenský. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-03]. Dostupné z: http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.adam.cz/img/201302030637_rembrandt-stary-muz-komensky-detail.jpg&imgrefurl=http://www.adam.cz/clanek-2013010039-jan-am

KONEC Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.44 – J. A. Komenský – Labyrint světa a ráj srdce Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.