Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: Matematika IV Autor: Mgr. Dana Kubáčková Téma: Opakování látky základní školy Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_MD_15_Dělitelnost I Datum tvorby: Anotace (ročník): Prezentace je určena pro žáky 1. ročníku SŠ, slouží k zopakování a doplnění látky a početních dovedností. Klíčová slova: nejmenší společný násobek, největší společný dělitel, rozklad na součin prvočísel. Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Dělitelnost
Doplňte chybějící číslice v zápise čísla 8*92* tak, aby vzniklo nejmenší a největší možné přirozené číslo dělitelné patnácti. V zápise čísla se žádná z číslic nesmí opakovat. Číslo dělitelné 15 musí být dělitelné 3 a 5 zároveň. Číslo dělitelné 5 končí 0 nebo 5. Číslo dělitelné 3 má ciferný součet dělitelný 3. 8*920 nebo 8*925 8*920 – k dispozici jsou číslice 1, 3, 4, 5, 6, 7 vyhovuje 5 *925 – k dispozici jsou číslice 0, 1, 3, 4, 6, 7 vyhovuje 0 vyhovuje 3 vyhovuje 6 nejmenším číslem je a největším
Určete nejmenší společný násobek a největší společný dělitel čísel 156 a 2 78 2 39 3 13 13 1 315 5 63 3 21 3 7 7 1 156 = = n = = D = 3
Určete nejmenší společný násobek a největší společný dělitel čísel 132, 144 a 2 66 2 33 3 11 11 1 144 2 72 2 36 2 18 2 9 3 3 3 1 132 = = n = = D = = 2 78 2 39 3 13 13 1 312 =
Jiří, Pavel a Petr se v pondělí sešli na noční směně. Za kolik týdnů se na noční směně opět sejdou, jestliže Jiří ji má v pondělí vždy po šesti týdnech, Pavel po osmi týdnech a Petr podevíti týdnech? Hledáme nejmenší společný násobek čísel 6, 8 a 9. 6 = = = = 3. 3 = 3 2 n = = 72 Opět se sejdou po 72 týdnech.
Příklady na procvičení: n (880; 2860) D (880; 2860) n (35; 75; 165) D (35; 75; 165) Určete nejmenší počet kachliček o rozměrech 15 a 20 cm, ze kterých se dá složit čtverec. První domácnost spotřebovala za jeden rok 152 kg brambor, druhá 114 kg a třetí 190 kg. Určete počet členů jednotlivých domácností za předpokladu, že každý spotřeboval za rok stejné množství brambor. 4, 3, 5 12 n = , D = 220 n = 5 775, D = 5
Použitá literatura, zdroje: AL], [František Běloun... et]. Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. 8., upr. vyd. Praha: Prometheus, ISBN DYTRYCH, Martin. Matematika: sbírka úloh : příprava k přijímacím zkouškám na střední školy : procvičování učiva základní školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 238 s. ISBN Vlastní zdroje autorky.