11/24/2014Kurt Gödel1 Lecture 13 Arithmetics; Gödel’s incompleteness theorems.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Present Simple and Continuous
Advertisements

Kdo to udělal? Who did it?. Proč to udělal? Why did he do it?
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
English grammar next.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
2.1 School Practise „have got“
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Písně - poslech, práce s textem. Anotace: Žáci si v prezentaci procvičí poslech a čtení, což je podpořeno vizuálně a sluchově. Žáci také pracují s textem.
Adele – poslech, práce s textem.
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-15-Česká republika Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
WALES „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Dana Brdíčková.
HEJ, HEJ, MY VÍRU MÁME Say, Say, Say you believe it ZPÍVEJ, ŽE SVĚTU JI DÁME Sing for, The whole world to hear it VÍME A VYZNÁVÁME We know and we declare.
Elektronická učebnice - II
40.1 If clauses - 2nd and 3rd conditional
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
9/3/2014Kurt Gödel1 Presentace 15 Teorie aritmetiky a Gödelovy výsledky o neúplnosti a nerozhodnutelnosti.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
28.1 Agreeing with negative and affirmative statements (vyjadřování souhlasu se zápornými a kladnými tvrzeními) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní.
Musím to udělat? Do I have to do this?. Proč tam musíme jít? Why do we have to go there?
Modal Verbs = způsobová slovesa.
42.1 Reported statements (Nepřímá řeč)
35.1 Question tags (Tázací dovětky)
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PRESENT, PAST AND FUTURE FORM Have to. Have to - must I must go to school. - I have to go to school. Musím jít do školy. Must – vnitřní přesvědčení Have.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Přejít na první stránkuLONDON Test yourself by Ludmila Lukavcova double-decker.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, 2013 prosinec The Czech Republic.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, prosinec 2013.
Travelling Maturita oral exam rehearsal
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
All About Friends
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Digitální učební materiál
Arithmetics; Gödel’s incompleteness theorems
Critical thinking Critical thinking is a general term that covers all thinking processes that strive to get below the surface of something: questioning,
Chapter 13 Chemical Kinetics
CSD 232 • Descriptive Phonetics Distinctive Features
Multiplying Fractions
Theory of Information Lecture 13
Image Stitching II Linda Shapiro ECE/CSE 576.
Unit 2: The God Unit Questions to Guide our Studies.
Congratulations! The members of your club have chosen You to lead them to accomplish a set of goals.
Ticker Symbol Personal Finance Lab.
CONCLUSIONS AND RECOMMENDATION
Transkript prezentace:

11/24/2014Kurt Gödel1 Lecture 13 Arithmetics; Gödel’s incompleteness theorems

11/24/2014Kurt Gödel2 Hilbert calculus The set of axioms has to be decidable, axiom schemes: 1. A  (B  A) 2. (A  (B  C))  ((A  B)  (A  C)) 3. (  B   A)  (A  B) 4.  x A(x)  A(x/t)Term t substitutable for x in A 5.  x [A  B(x)]    A   x B(x) ,x is not free in A

11/24/2014Kurt Gödel3 Hilbert calculus The deduction rules are of a form: A 1,…,A m |– B 1,…,B m enable us to prove theorems (provable formulas) of the calculus. We say that each B i is derived (inferred) from the set of assumptions A 1,…,A m. Rule schemas: MP: A, A  B |– B(modus ponens) G:A |–  x A(generalization)

11/24/2014Kurt Gödel4 A Proof from Assumptions A (direct) proof of a formula A from assumptions A 1,…,A m is a sequence of formulas (proof steps) B 1,…B n such that: A = B n (the proved formula A is the last step) each B i (i=1,…,n) is either an axiom (logically valid formula), or an assumption A k (1  k  m), a formula valid in a chosen interpretation I, or B i is derived from the previous B j (j=1,…,i-1) using a rule of the calculus. A formula A is provable from A 1, …, A m, denoted A 1,…,A m |– A, if there is a proof of A from A 1,…,A m.

11/24/2014Kurt Gödel5 The Theorem of Deduction Let A be a closed formula, B any formula. Then: A 1, A 2,...,A k |– A  B if and only if A 1, A 2,...,A k, A |– B. For k = 0: |– A  B if and only if A |– B. Remark: The statement a)if |– A  B, then A |– B is valid universally, not only for A being a closed formula (the proof is obvious – modus ponens). On the other hand, the other statement b)If A |– B, then |– A  B is not valid for an open formula A (with at least one free variable). Example: Let A = A(x), B =  xA(x). Then A(x) |–  xA(x) is valid according to the generalisation rule. But the formula A  x    xA  x  is generally not logically valid, and therefore not provable in a sound calculus.

11/24/2014Kurt Gödel6 Theorem on Soundness (semantic consistence) Generalisation rule A  x  |–  xA  x  is tautology preserving and truth-in-interpretation preserving: If in a structure I the formula A(x) is true for any valuation e of x, |= I A(x), then, by definition, it means that |= I  xA(x) (is true in the interpretation I).

11/24/2014Kurt Gödel7 A Complete Calculus: if |= A then |  A Each logically valid formula is provable in the calculus The set of theorems = the set of logically valid formulas Sound (semantic consistent) and complete calculus: |= A iff |  A Provability and logical validity coincide in FOPL (1 st -order predicate logic) Hilbert calculus is sound and complete

11/24/2014Kurt Gödel8 Properties of a calculus: deduction rules, consistency mechanically The set of deduction rules enables us to perform proofs mechanically, considering just the symbols, abstracting of their semantics. Proving in a calculus is a syntactic method. A natural demand is a syntactic consistency of the calculus. A calculus is consistent iff there is a WFF  such that  is not provable (in an inconsistent calculus everything is provable). This definition is equivalent to the following one: a calculus is consistent iff a formula of the form A   A, or  (A  A), is not provable. A calculus is syntactically consistent iff it is sound (semantically consistent). A calculus is syntactically consistent iff it is sound (semantically consistent).

11/24/2014Kurt Gödel9 Sound and Complete Calculus: |= A iff |  A Soundness (an outline of the proof has been done) Grundzüge der theoretischen Logik In 1928 Hilbert and Ackermann published a concise small book Grundzüge der theoretischen Logik, in which they arrived at exactly this point: they had defined axioms and derivation rules of predicate logic (slightly distinct from the above), and formulated the problem of completeness. They raised a question whether such a proof calculus is complete in the sense that each logical truth is provable within the calculus; in other words, whether the calculus proves exactly all the logically valid FOPL formulas. Completeness Proof (T a set of sentences = closed formulas) Stronger version: if T |= , then T |– . Kurt Gödel, 1930 A theory T is consistent iff there is a formula  which is not provable in T: T |– .

11/24/2014Kurt Gödel10 Strong Completeness of Hilbert Calculus: if T |= , then T |–  The proof of the Completeness theorem is based on the following Lemma: Each consistent theory has a model. if T |= , then T |–  hence if not T |– , then not T |=  Let T |– . Then {T   } does not prove  as well (  does not contradict T)  {T   } is consistent, it has a model M  M is a model of T in which  is not true   is not entailed by T: T |= 

11/24/2014Kurt Gödel11 Properties of a calculus: Hilbert calculus is not decidable There is another property of calculi. To illustrate it, let’s raise a question: having a formula , does the calculus decide  ? In other words, is there an algorithm that would answer Yes or No, having  as input and answering the question whether  is logically valid or no? If there is such an algorithm, then the calculus is decidable. If the calculus is complete, then it proves all the logically valid formulas, and the proofs can be described in an algorithmic way. However, in case the input formula  is not logically valid, the algorithm does not have to answer (in a final number of steps). Indeed, there are no decidable 1st order predicate logic calculi, i.e., the problem of logical validity is not decidable in the FOPL. (the consequence of Gödel Incompleteness Theorems)

11/24/2014Kurt Gödel12 Provable = logically true? Provable from … = logically entailed by …? The relation of provability (A 1,...,A n |– A) and the relation of logical entailment (A 1,...,A n |= A) are distinct relations. Similarly, the set of theorems |– A (of a calculus) is generally not identical to the set of logically valid formulas |= A. syntactic and defined within a calculus independent of a calculus, it is semantic The former is syntactic and defined within a calculus, the latter independent of a calculus, it is semantic. In a sound calculus the set of theorems is a subset of the set of logically valid formulas. In a sound and complete calculus the set of theorems is identical with the set of logically valid formulas.

11/24/2014Kurt Gödel : Hilbert’s Program of Formalisation of Mathematics Kurt Gödel 1929, 1930-doctoral dissertation Completeness Theorem; A 1,…,A n |– B iff A 1,…,A n |= B Continued: 1930 (!!!) - Gödel first announced Incompleteness Theorem to Rudolf Carnap in Café Reichsrat in Vienna. The work on incompleteness was published early in 1931, and defended as a Habilitationschrift at the University of Vienna in The title of Privatdozent gave Gödel the right to give lectures at the university but without pay.

11/24/2014Kurt Gödel : Hilbert’s Program of Formalisation of Mathematics Reasoning with infinites  paradoxes (Zeno, infinitesimals in the 17 th century, Russell, …) Hilbert: ‘finitary’ methods of axiomatisation and reasoning in mathematics; actual infinity Kant: We obviously cannot experience infinitely many events or move about infinitely far in space. (actual infinity) (potential infinity) However, there is no upper bound on the number of steps we execute, we can always move a step further. (potential infinity) But at any point we will have acquired only a finite amount of experience and have taken only a finite number of steps. Thus, for a Kantian like Hilbert, the only legitimate infinity is a potential infinity, not the actual infinity. “mathematics is about symbols” (?), mathematical reasoning - Syntactic laws of symbol manipulation (?); consistency proof

11/24/2014Kurt Gödel15 Hilbert Calculus: Completeness WFF |– A Theorems Axiom s |= A LVF ???

11/24/2014Kurt Gödel16 Incompleteness of arithmetic, Gödel’s first and second theorems Now we are not interested just in logical truths, i.e., sentences true under every interpretation of the FOPL language, but in sentences characterizing arithmetic of natural numbers which are true under the standard (intended) interpretation, which is the structure N: N =  N, 0, S N, + N,  N, = N,  N 

17 Theory T: logical + special axioms, rules (e.g. of Hilbert) calculus T |=   T |– . (strong completeness of a calculus) What is missing? Why did Hilbert want more? 1. In order to avoid inconsistencies (the set of all subsets, …) – proof of consistency of arithmetic 2. To find a consistent theory whose axioms characterise arithmetic of natural numbers completely, so that each arithmetic truth expressed in a formal language would be logically entailed by the axioms and thus derivable from them in a finite number of steps. Moreover, the set of axioms has to be fixed and initially well defined. Gödel’s two theorems on incompleteness show that these demands cannot be both met together.

11/24/2014Kurt Gödel18 Theory N: arithmetic constant symbol 0(zero) unary functional symbol S(successor: +1) binary functional symbols + and  (plus, times) binary predicate symbols =,  Sentences like:  x  y (x+y) = (y+x)(true in N)  x (S(S(x))  0)(False in N) For each sentence  : either N |= , or N |= 

A theory T is complete iff T is consistent and for each sentence  : T |   or T |   ; (remember: For each sentence  : either N |= , or N |=  ) in other words, there are no independent sentences; each sentence  is decidable in T. provable in T Thm(T) – theorems of T: the set of all formulas provable in T: THM(T) = {  ; T |   } True in N Th(N) – the set of all sentences True in N – the True arithmetic: Th(N) = {  ; N |=  }; THM(T)  Th(N); yes, if T is consistent THM(T) = Th(N) (holds if T is complete)

11/24/2014Kurt Gödel20 |= logical Axioms T: |= N Axioms T |  Thm |= N Th(N) = ?? |= N not Th(N) T |  not Thm ???

11/24/2014Kurt Gödel21 Special axioms to characterise arithmetics: a) Robinson (Q)  x (Sx  0)  x  y (Sx = Sy  x = y)  x (x + 0 = x)  x  y (x + Sy = S(x + y))  x(x  0 = 0)  x  y (x  Sy = (x  y) + x)  x  y (x  y =  z (z + x = y) )

11/24/2014Kurt Gödel22 Robinson’s theory Q: N is its model. Q is a weak theory. It proves only simple sentences like: = 6 General simple statements like commutativity of + or , i.e., sentences like  x  y (x + y = y + x),  x  y (x  y = y  x), are not provable in Q. However, it proves all the  -sentences that should be provable, i.e., the  -sentences true in N: if  is a  -sentence such that N |= , then Q |– .

11/24/2014Kurt Gödel23  -sentences – syntactically simple Syntactical complexity: a number of alternating quantifiers. (actual infinity !) an arithmetic formula  is formed from a formula  by a bounded quantification, if  has one of the following forms:  v (v < x   ),  v (v < x &  ),  v (v  x   ),  v (v  x &  ), where v, x are distinct variables,  v,  v - bounded quantifiers. A formula  is a bounded formula if it contains only bounded quantifiers. A formula  is a  -formula, if  is formed from bounded formulas using only , , , and any bounded quantifiers.

11/24/2014Kurt Gödel24 Peano arithmetic PA Q is  -complete Q is  -complete; PA arithmetic = Q + induction axioms: [  (0)   x (  (x)   (Sx))]   x  (x) !! Actual inf. PA is “reasonable”, it conforms to finitism: we added a “geometrical pattern” of formulas – axiom schema. N |= PA, N is a standard model. Terms denoting numbers: 3 = SSS0, … (numerals) = SS0 + SSS0 = SSSSS0 = 5

11/24/2014Kurt Gödel25 Peano arithmetic PA is not complete PA is a strong theory and many laws of arithmetic are provable in it; however, there is a sentence(s)  : N |=  but PA not |  . And, of course, PA not |   as well, because  is not true in N and PA proves only sentences true in its models. (soundness assumption) Well, let us add some axioms or rules … ? in advance No way: you cannot know in advance, which should be added …

11/24/2014Kurt Gödel26 Recursive axiomatisation (finitism!) A theory T is recursively axiomatized if there is an algorithm that for any formula  decides whether  is an axiom of the theory or not. Algorithm: a finite procedure that for any input formula  gives a “Yes / No” output in a finite number of steps. Church’s thesis Due to Church’s thesis it can be explicated by any computational model, e.g., Turing machine.

11/24/2014Kurt Gödel27 PA is arithmetically sound: all arithmetic sentences provable in T are valid in N. Gödel’s first theorem on incompleteness ! Let T be a theory that contains Q (i.e., the language of T contains the language of arithmetic and T proves all the axioms of Q). recursively axiomatized Let T be recursively axiomatized and arithmetically sound. (T |    N |=  ) Then T is an incomplete theory, i.e., there is a sentence  independent of T:   Th(N);   Thm (T) T je pravdivá aritmetická sentence, ale není dokazatelná v T !!! T proves neither  nor .

11/24/2014Kurt Gödel28 What did Gödel prove? it is not possible to find a recursively axiomatized consistent theory, in which all the true arithmetic sentences about natural numbers could be proved. Either you have a (semantically complete) naïve arithmetic = all the sentences true in N – not recursively axiomatisable Or you have an incomplete theory Completenessrecursive axiomatisation Completenessrecursive axiomatisation

11/24/2014Kurt Gödel29 Summary and outline of the Proof 1. An arithmetic theory such as Peano arithmetic (PA) is adequate: it encodes finite sequences of numbers and defines sequence operations such as concatenation (sss(0),+, …). 2. In an adequate theory T we can encode the syntax of terms, sentences (closed formulas) and proofs. Let us denote the code (a number, e.g. ASCII code) of  as. There is a bijection: {  }  { } 3. Self-Reference (diagonal) lemma: For any formula  (x) (with one free variable) there is a sentence  such that  iff  ( ).  is true iff its code has the property .

11/24/2014Kurt Gödel30 Summary and outline of the Proof 4. Let Th(N) be the set of numbers that encode true sentences of arithmetic (i.e. formulas true in the standard model of arithmetic), and Thm(T) the set of numbers that encode sentences provable in an adequate (sound) theory T. 5. Since the theory is sound, Thm(T)  Th(N). 6. It would be nice if they were the same; in that case the theory T would be complete. recursively axiomatized computable No such luck if the theory T is recursively axiomatized, i.e., if the set of axioms is computable (algorithm … Yes, No).

31 Summary and outline of the Proof Computability of the set of axioms and completeness of the theory T are two goals that cannot be met together, because: The set Th(N) is not even definable by an arithmetic sentence (that would be true if its number were in the set and false if not): Let n be a number such that n  Th(N). Then by the Self Reference (3) there is a sentence  such that = n. (tato formule popisuje nepravdivost formule s číslem n.) Hence  iff  Th(N) iff  is not true in N iff not  – contradiction. There is no such . (Liar’s Paradox)

32 Summary and outline of the Proof 7. Since undefinable implies uncomputable there will never be a program that would decide whether an arithmetic sentence is true or false (in the standard model of arithmetic). 8. The set Thm(T) is definable in an adequate theory, say Q:  : the number  Thm(T) iff T |  , for: the set of axioms is recursively enumerable, i.e., computable, so is the set of proofs that use these axioms and so is the set of provable formulas, Thm(T). Thm(T) is definable. (množina teorémů je definovatelná) nedokazatelnosti Let n  Thm(T). By the Self Reference - there is a sentence  such that = n. (formule vyjadřuje vlastnost nedokazatelnosti formule s číslem n.) Hence  is true in N iff  Thm(T) iff  is not provable. Hence  is true but not provable in T.

11/24/2014Kurt Gödel33 Decidability A theory T is decidable if the set Thm(T) of formulas provable in T is general recursive (i.e., computable). If a theory is recursively axiomatized and complete, then it is decidable. consequence of Gödel’s incompleteness theorem: No recursively axiomatized theory T that contains Q and has a model N, is decidable: there is no algorithm that would decide every formula  (whether it is provable in the theory T or not).

34 THM(T)-provable by T; Th(N)- true in N; Ref(T)--T proves  THM(T) Th(N) Ref(T) axioms If the (consistent) theory T is recursively axiomatized and complete, then Thm(T) = Th(N), and Ref(T) is a complement of them. But PA is not.

11/24/2014Kurt Gödel35 Gödelův důkaz detailněji 1. Kódování: efektivní 1-1 zobrazení množiny syntaktických objektů do množiny přirozených čísel (injekce), např. ASCII 2. Teorie rekurzivních funkcí (po Gödelovi): (partial) recursive functions = algorithmically computable. A set S is recursively enumerable if there is a partial recursive function f such that S is a domain of f: Dom(f) = S. („počítá“ S, ale nemusí počítat komplement S) A set S is a (general) recursive set if its characteristic function is a (total) recursive function – („počítá S i komplement S“) 3. Formule definují množiny: A(x) definuje množinu A S těch prvků a universa, pro které |= I A(x)[e], e(x) = a

11/24/2014Kurt Gödel36  -sentences – syntactically simple Syntactical complexity: a number of alternating quantifiers. (actual infinity !) an arithmetic formula  is formed from a formula  by a bounded quantification, if  has one of the following forms:  v (v < x   ),  v (v < x &  ),  v (v  x   ),  v (v  x &  ), where v, x are distinct variables,  v,  v - bounded quantifiers. A formula  is a bounded formula if it contains only bounded quantifiers. A formula  is a  -formula, if  is formed from bounded formulas using only , , , and any bounded quantifiers.

11/24/2014Kurt Gödel37 Gödelův důkaz detailněji 4.  -úplnost teorie Q:  -sentence dokazatelné v Q jsou právě všechny  -sentence pravdivé v N.  -sentences define just all the algorithmically computable, i.e., recursively enumerable sets of natural numbers. 5. Dok(x) je  -formule, která definuje množinu Thm(T) – množinu čísel těch formulí, které jsou dokazatelné v T. Tedy: 6. T |   iff  Thm(T) iff N |= Dok( )

11/24/2014Kurt Gödel38 Gödelův důkaz detailněji 7. Gödelovo diagonální lemma: For any formula  (x) of the arithmetic language with one free variable there is a sentence  such that    ( ) is provable in Q. Hence: Metafora:  říká “Já mám vlastnost  ”. 8. rovnice Q |–    ( ) – neznámá  má vždy pro libovolné  řešení, a to nezávisle na kódování. Metafora:  říká “Já mám vlastnost  ”.

11/24/2014Kurt Gödel39 Diagonální lemma – netriviální aplikace, volba predikátu  Aplikace self-reference: Tarski Alfred Tarski (slavný polský logik) aplikace Epimenidova paradoxu lháře („já jsem nepravdivá“): neexistuje definice pravdivosti pro všechny formule: N |=  iff N |= True( ). Neexistuje formule True(x), která by definovala množinu Th(N) – kódů formulí pravdivých v N. Q |–    True( ), T |–    True( ). Ale T |–   True( ) – spor (za předpokladu konzistence T).

11/24/2014Kurt Gödel40 Diagonální lemma – netriviální aplikace, volba predikátu  Gödel’s sentence says “I am not provable”, Rosser’s sentence says that “each my proof is preceded by a smaller proof of my negation”. 9. Aplikuj diagonální lemma na  Dok(x) !! - žádný paradox, Dok(x) definuje Thm(T)! T |   iff  Thm(T) iff N |= Dok( ) 10. Gödel’s diagonal formula such that Q |–   Dok( )). Thus we have: iff  Thm(T) iff is not provable in T.

11/24/2014Kurt Gödel41 Gödelova formule je nezávislá na teorii T a přitom pravdivá v T ! Kdyby T |  pak by N |= Dok( ). (Konzistence) Ale Dok( ) je  -formule, tedy T |  Dok( ). Dok( )  , tedy T |  . Spor (pokud není T nekonzistentní. Ale to není – má model N). Tedy N |=  Dok( ) a N |=, ale T |  . T je neúplná teorie, nedemonstruje všechny aritmetické pravdy.

11/24/2014Kurt Gödel42 Důsledky Žádná rekurzivně axiomatizovaná „rozumná“ aritmetika (obsahující aspoň Q) není rozhodnutelná (rozhodovací algoritmus by se dal lehko zobecnit na dokazatelnost). Problém logické pravdivosti není rozhodnutelný v kalkulu PL1 Problém logické pravdivosti není rozhodnutelný v kalkulu PL1 – v „prázdné teorii“ bez speciálních axiomů. Neexistuje algoritmus, který by rozhodoval dokazatelnost v kalkulu, a tedy logickou pravdivost.

11/24/2014Kurt Gödel43 Vadí nám „nezávislé formule“? Vždyť Gödelova formule „Já jsem nedokazatelná“ není v matematické praxi moc důležitá Ramsey teorém: První „přirozený“ příklad pravdivého tvrzení aritmetiky přirozených čísel, které je nedokazatelné v PA. For any positive integers n, k, m we can find N with the following property: if we color each of the n element subsets of {1, 2, 3,..., N} with one of k colors, then we can find a subset Y with at least m elements, such that all n element subsets of Y have the same color, and the number of elements of Y is at least the smallest element of Y. Paris_Harrington teorém: Nedokazatelná v PA, dokazatelná v teorii 2. řádu Každá Goodsteinova sekvence konverguje k 0.

11/24/2014Kurt Gödel44 Alonzo Church: parciální rozhodnutelnost Množina Thm(kalkulu) teorémů kalkulu je rekurzivně spočetná, ale není rekurzivní: „Dostaneme se“ výpočtem – algoritmem na všechny logicky pravdivé formule, ale nerozhodneme komplement Thm(kalkulu). Pokud  je logicky pravdivá, v konečném čase algoritmus (třeba rezoluční metoda) odpoví. Jinak může cyklovat.

11/24/2014Kurt Gödel45 Gödel’s Second Theorem on incompleteness. In any consistent recursively axiomatizable theory T that is strong enough to encode sequences of numbers (and thus the syntactic notions of “formula”, “sentence”, “proof”) the consistency of the theory T is not provable in T. „Já jsem nedokazatelná“ je ekvivalentní „Neexistuje formule  taková, že a jsou dokazatelné v T“.

11/24/2014Kurt Gödel46 Proč Hilbert tak nutně potřeboval důkaz konzistence? Vždyť PA má model N! Ale: tento předpoklad množiny N přirozených čísel jakožto modelu je předpoklad aktuálního nekonečna. Co když zase „vyskočí“ paradoxy? Víme jak „vypadají“ hodně velká přirozená čísla? PA má také jiné modely, které nejsou isomorfní s N ! (indukce) [  (0)   x (  (x)   (Sx))]   x  (x)

11/24/2014Kurt Gödel47 Proč Hilbert tak nutně potřeboval důkaz konzistence? Roughly: T |=  iff T |–  (strong Completeness). Now the sentence, T not |–,  is not valid in every model of T. But N |= (N the standard model is a model of T) Every model isomorphic to N is also a model of T; is however not valid in every model of T. Hence T must have a non-standard model (which is not isomorphic with N).

11/24/2014Kurt Gödel48 Conclusion Gödelovy výsledky změnily tvář moderní matematiky: rozvoj teorie rekurzivních funkcí, spočetnosti (computability), computer science, … atd. Possible impact of Gödel’s results on the philosophy of mind, artificial intelligence, and on Platonism …. the human mind cannot be a machine and that Platonism is correct Gödel himself suggested that the human mind cannot be a machine and that Platonism is correct. Either mathematics is too big for the human mind or the human mind is more than a machine "Either mathematics is too big for the human mind or the human mind is more than a machine". (Kurt Gödel) Roger Penrose Most recently Roger Penrose has argued that “the Gödel’s results show that the whole programme of artificial intelligence is not realisable, that creative mathematicians do not think in a mechanic way, but that they often have a kind of insight into the Platonic realm which exists independently from us”