Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova VY_32_INOVACE_12_15_M Téma Násobení desetinných čísel přirozeným číslem Anotace Výpočty násobení desetinných čísel pomocí přirozeného čísla Autor Mgr. Martina Mašterová Jazyk čeština Očekávaný výstup Žák si osvojuje násobení desetinných čísel přirozeným číslem Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Násobení, desetinné číslo, přirozené číslo Druh učebního materiálu Prezentace Power Point Druh interaktivity Vzdělávání žáků prostřednictvím digitálních technologií. Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání 1. stupeň , 2. období Typická věková skupina 10 - 12 let Celková velikost 281 kB
Násobení desetinných čísel přirozeným číslem VY_32_INOVACE_12_15_M
Úvod Uvedeme si příklad Auto uveze náklad o hmotnosti 5,2t. Jaký náklad mohou odvézt 3 taková auta? Příklad 5,2 . 3 můžeme přepsat: 5,2 . 3 = 5,2 + 5,2 + 5,2 a sečteme 5,2 5,2 15,6 Desetinná čísla jsme sčítali podobně jako čísla přirozená. Protože každý sčítanec měl 1 desetinné místo, v součtu je odděleno také 1 desetinné místo. 5,2 . 3 15,6 I při násobení desetinných čísel postupujeme podobně jako při násobení čísel přirozených. Pak oddělíme správný počet desetinných míst. 1 desetinné místo oddělíme 1 desetinné místo 15,6 t 3 taková auta mohou odvézt náklad o hmotnosti .
Počítáme 4 . 0,7 = ______ 5 . 0,6 = ______ 9 . 0,8 = ______ VZOR: 4 . 7 = 28 a pak oddělíme 1 desetinné místo: 4 . 0,7 = 2,8 4 . 0,7 = ______ 5 . 0,6 = ______ 9 . 0,8 = ______ 7 . 0,1 = ______ 3 . 0,5 = ______ 8 . 0,2 = ______ 2,8 3,0 7,2 0,7 1,5 1,6 3 . 2,1 = ______ 2 . 0,4 = ______ 4 . 1,2 = ______ 8 . 0,9 = ______ 7 . 0,4 = ______ 5 . 0,7 = ______ 6,3 0,8 4,8 7,2 2,8 3,5 0,5 . 8 = ______ 0,9 . 7 = ______ 3,3 . 2 = ______ 0,7 . 6 = ______ 1,6 . 9 = ______ 4,8 . 3 = ______ 4,0 6,3 6,6 4,2 14,4 5 . 1,8 = ______ 4 . 1,6 = ______ 2 . 4,2 = ______ 7 . 2,6 = ______ 6 . 0,9 = ______ 3 . 8,4 = ______ 9,0 6,4 8,4 18,2 5,4 25,2
4,8 . 3 14,4 5,17 . 2 10,34 16,45 . 3 Zaokrouhlujeme a) b) c) Odhad: Zaokrouhli na jednotky a odhadni výsledek příklad. Pak vysvětli postup výpočtu. Správnost ověř písemným sčítáním. a) 4,8 . 3 14,4 1 desetinné místo Odhad: 5 . 3 = 15 1 desetinné místo b) 5,17 . 2 10,34 2 desetinná místa Odhad: 5 . 2 = 10 2 desetinná místa c) Proveď sám. 16,45 . 3 Odhad: ____________
Počítej výhodně PAMATUJ! VZOR: 3 . 2,5 + 3 . 4,5 = 3 . (2,5 + 4,5) = 3. 7 = 21 6 . (7,3 + 1,7) = 6 . 10 = 60 5 . (6,8 – 3,8) = 5 . 3 = 15 7 . (9,2 – 5,2) = 7 . 4 = 28 4 . (6,4 + 7,6) = 4 . 14 = 56 3 . (9,1 – 4,1) = 3 . 5 = 15 6 . 7,3 + 6 . 1,7 = 5 . 6,8 – 5 . 3,8 = 7 . 9,2 – 7 . 5,2 = 4 . 6,4 + 4 . 7,6 = 3 . 9,1 – 3 . 4,1 = PAMATUJ! Z těchto počtů nám vyplývá, že je nejlepší řídit jednou formou abychom si zvolili nejjednodušší možnost pro výpočet a zbytečně se netrápili nad těžšími.
Vypočítej, správnost výpočtu si ověř na kalkulačce 8,4 . 7 5,6 . 8 12,3 . 8 7,12 . 3 3,64 . 4 9,5 . 6 24,81 . 2 24,7 . 9
Slovní úloha ZADÁNÍ: Na besídku ve školce připravily učitelky pro děti sáčky sladkostí. Cena jednoho sáčku byla 18,50 Kč. Na každý sáček bylo potřeba 0,6 m stužky. Kolik se zaplatilo za balíčky pro 100 dětí? Kolik metrů stuhy musely učitelky koupit? Proveď zápis, výpočet a zkoušku. _________________________________________________________________________
PAMATUJ! Desetinné číslo násobíme přirozeným číslem tak, že obě čísla vynásobíme jako čísla přirozená a nakonec v součinu oddělíme tolik desetinných míst, kolik jich mělo desetinné číslo.