Základy počítačové grafiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
Ostatní vnitřní komponenty
Úprava fotografie na počítači
Úvod do počítačové grafiky
MONITOR.
III/2 XVII ABC
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Grafické formáty.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Základní pojmy počítačové grafiky
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Počítačová grafika – rastrová grafika
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Úvod do počítačové grafiky. elmag. záření s určitou vlnovou délkou dopadající na sítnici našeho oka vnímáme jako barvu v rámci viditelné části spektra.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
Tato prezentace byla vytvořena
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Barevné modely Název školy
Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Způsoby uložení grafické informace
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Transkript prezentace:

Základy počítačové grafiky

Počítačová grafika popis objektů (model světa) obraz zobrazování rekonstrukce zpracování obrazu modelování obraz popis objektů (model světa) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

obraz = množina objektů Popis obrazu rastrový obraz = matice bodů vektorový obraz = množina objektů Výstupní zařízení rastrová – převažují monitor (800  600, 1024  768, 1600  1200) tiskárny laserové a inkoustové (300 dpi, 600 dpi) plotr inkoustový vektorová plotr perový či řezací Vstupní zařízení pro snímání obrazu rastrové – skener, fotoaparát Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Grafický bod — Pixel (pixel = picture element) mají barvu!! Body, které používá k zobrazování výstupní zařízení. obrazovka – několik malých bodů vysvítí jeden pixel inkoustová tiskárny – velikost pixelu odpovídá velikosti kapičky barvy laserová tiskárna – velikost bodu odpovídá několika zrnkům toneru Matematické body, které specifikují polohu. souřadnice určující polohu bodu v obraze nemá rozměr Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Rozlišení rastrového obrazu (dpi) Počet obrazových bodů na palec (dots per inch) rozlišení 300 dpi rozměr pixelu 1 inch = 25,4 mm / 300 = 0,085 mm rozlišení 96 dpi rozměr pixelu 25,4 / 96 = 0,26 mm Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Velikost rastrového obrazu počet pixelů obrazu (např. 4,32 Mp) rozměry v délkových jednotkách (např. 15 × 10 cm) = výstupní velikost obrazu (Pozor, něco jiného je velikost souboru s obrázkem – bude dále.) doporučené rozlišení tisk – 300 dpi při výstupní velikosti zobrazování na monitoru – 96 dpi při výstupní velikosti Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Velikost a rozlišení – příklad 1 7.4.2017 Velikost a rozlišení – příklad 1 Chci do dokumentu kvalitně vytisknout fotografii 20 × 15 cm. Jak velký zdrojový obraz musím mít? rozměr tisku 20 × 15 cm  8 × 6 inch požadované rozlišení 300 dpi potřebné rozměry šířka 8 × 300 = 2 400 pixelů výška 6 × 300 = 1 800 pixelů pole obrazu 2 400 × 1 800 = 4 320 000 = 4,32 Mpixelů 20 / 2,54 = 7,87; 15 / 2,54 = 5,91 Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013 Základy počítačové grafiky

Velikost a rozlišení – příklad 2 7.4.2017 Velikost a rozlišení – příklad 2 Mám fotoaparát 15 Mpixelů. Poměr stran snímku je 4:3. V jaké maximální velikosti lze snímek kvalitně vytisknout na papír? velikost pole obrazu 15 000 000  4 500 × 3 350 požadované rozlišení 300 dpi maximální možné rozměry šířka 4 500 / 300 = 15 inch  38 cm výška 3350 / 300  11,2 inch  28 cm max. velikost kvalitního výstupu 38 × 28 cm x2 = 15 000 000 / (3×4) = 1 250 000 ; x = 1118; Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013 Základy počítačové grafiky

Hloubka pixelu počet bitů potřebných na reprezentaci jeho barvy počet barev hloubka (potřebný počet bitů) 2 1 bit 16 4 bity 256 8 bitů = 1 byte 16,8 mil. 24 bitů = 3 byty černo-bílé 1 0–255 2 8-1 na každou barvu 1 byte True Color Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Teorie barev

Světlo Viditelné světlo je polarizovaným elektromagnetickým zářením s vlnovou délkou od 720 nm (červená) do 380 nm (fialová). (Frekvence 4,3 –7,5  108 MHz.) vyšší vlnové délky (nižší frekvence): infračervené, mikrovlnné, rádiové záření nižší vlnové délky (vyšší frekvence): ultrafialové, rentgenové, kosmické záření Barvu a intenzitu světla vnímáme na sítnici oka čípky (barvy), tyčinky (intenzita) citlivost čípků má 3 lokální maxima (červená, zelená, modrá) V rámci viditelné části spektra je člověk schopen rozlišit víc než 400 000 různých barev a jejich odstínů. Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Barevné modely Skládáním dvou a více barev vznikají barvy další. Barevné modely určují: Ze kterých barev se budou ostatní skládat? Jaký bude poměr jednotlivých základních barev? Jakým způsobem se budou základní barvy míchat? Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Aditivní barevný model (typicky RGB) Barvy jsou vytvářeny přidáváním barvy do černé. Aditivní barevné prostředí nepotřebuje vnější světlo (barvy na monitoru). Používá se při ukládání do souborů. zelená (0, 255, 0) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Subtraktivní barevný model (typicky CMY) Základní barvy jsou odečítány od bílé, čím více odeberu, tím více se blížím černé. Subtraktivní prostředí je prostředí, které odráží světlo, a proto potřebuje vnější zdroj světla. Používá se v tiskárnách, plotrech, zpracování fotografií. CMY(K) (Cyan, Magenta, Yellow, blacK) zelená (255, 0, 255) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Modely typu HSV odstín (hue) sytost (saturation) intenzita (jas) základní spektrální barva zadává se ve stupních (0°–360°) nebo hodnotách (0–255) 0 ~ červená sytost (saturation) poměr čisté barvy a bílé maximální sytost mají spektrální barvy intenzita (jas) maximálně jasná barva nemá příměs černé klesání jasu  přidávání černé modely odpovídají „malířskému“ chápání barev zelená 120°, 100%, 100% (85, 255, 255) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Zadávání barev v programech 7.4.2017 AutoCAD PowerPoint gimp Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013 Základy počítačové grafiky

Palety a jejich použití Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Paleta = mapa barev, indexová mapa, tabulka barev barva pixelu se zadává jako index do tabulky barev Proč? potřebné místo (velikost souboru) Kdy použít? omezené množství barev obrazu do 256 barev – ano pro pravé barvy (TrueColor) – ne Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Použití palety na zobrazení barev data v souboru paleta Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Typy palet 3 – 3 – 2 univerzální paleta (256 barev) 7  12  3 7 odstínů červené, 12  zelené, 3  modré (252 barev) adaptovaná barevná paleta paleta optimalizovaná na jeden konkrétní obrázek barvy v paletě podle barev v předloze 8  Red 4 Green Blue Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Použití palety – export obrázku Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013