Lea Andrejsová KOZE FAPPZ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trendy v metodách odhadu plemenné hodnoty skotu
Advertisements

Reprodukce 5(Inseminace)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Plodnost plodnost = užitková vlastnost
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Plodnost Užitková vlastnost
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Synchronizace říje u ovcí
Ovogeneze a ovariální cyklus samic Pohlavní cyklus samic(estrální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Odborný výcvik Ročník:
Mléčná užitkovost Terminologie
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Pohlavní soustava - muž
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
REPRODUKČNÍ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Pohlavní soustava muže
Rozmnožovací sousta va Popis a funkce rozmnožovací soustavy
Název Pohlavní soustava - mužská Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
BIOLOGIE ČLOVĚKA POHLAVNÍ SOUSTAVA
Cvičení 4(spermiogeneze, ejakulát)
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.
Hodnocení reprodukce – ukazatele plodnosti
Rozmnožovací soustava
SOUSTAVA VYLUČOVACÍ Vylučovacím ústrojím savců jsou párové ledviny
Pohlavní a chovatelská dospělost
Rozmnožovací soustava
POHLAVNÍ SYSTÉM ŽENY.
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA MUŽE
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Zdenka Hánečková Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMu OV H Stupeň a typ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS.
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
FUNKCE = zajištění rozmnožování a uchování genetické informace.
POHLAVNÍ SOUSTAVA MUŽE ZŠ Hejnice - M. Hradil. Rozmnožování  Je jedním ze základních znaků živé hmoty.  Schopnost reprodukce je podmínkou udržení existence.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
MVDr. Roman Vitásek Ph.D. VFU Brno
VY_32_INOVACE_PŘČL.13 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Vypracoval: Michal Horejš Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ovulační a menstruační systém
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_11_ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA TÉMA:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Rozmnožovací soustava
Transkript prezentace:

Lea Andrejsová KOZE FAPPZ Plodnost, růst Lea Andrejsová KOZE FAPPZ

Plodnost Bez reprodukce není produkce Schopnost pravidelně rodit konstitučně zdravá mláďata v optimálním počtu (druh, plemeno) Průměrný počet potomků na samici (rok, život)

Plodnost samců Kvalitní ejakulát Schopnost zapravit ho do pohlavního ústrojí samice Spermiogeneze – tvorba spermií (speriogenní a Sertoliho b., kontinuální tvorba, 1mil/hod)

Plodnost samic Funkční pohlavní orgány Pravidelný cyklus Zabřeznutí Porod zdravého životaschopného Oogeneze či ovogeneze - tvorba vajíček

Pohlavní soustava orgánová soustava, sloužící k zachování druhu zakládá se v embryonálním vývoji a k diferenciaci bisexuálního základu pohlavních žláz ve směru samičího nebo samčího pohlaví dochází vlivem chromozómů a hormonů pohlavní soustava je tvořena: pohlavními žlázami, vývojnými cestami, pářícími orgány

Pohlavní soustava Vaječník - nálevka vaječníku – vejcovody - rohy děložní – tělo – krček – pochva - vulva Varle – nadvarle (ocas, tělo krček) – chámovod - pohlavní žlázy (Cowperova žláza, měchýřkovitá žláza, prostata) - penis

Samičí a samčí pohlavní chromozomy SAVČÍ TYP XX XY

Samičí a samčí pohlavní chromozomy PTAČÍ TYP XY XX

Princip rozmnožování

VAJEČNÍK

SPERMIE

Penetrace spermie do vajíčka spermie je naváděna k vajíčku chemickými signály teplem následné chemické zablokování pro další spermie

Pohlavní cyklus délka 21 dnů (17 až 25) 4 fáze Sezónní x asezónní období před říjí – proestrus – 3 dny období říje – estrus – 12 až 24 hodin období po říji – metestrus období pohlavního klidu – diestrus Sezónní x asezónní Monoestrická x diestrická

Říje – detekce sledování min. 2-3x denně (81 – 91% říjících se zvířat zjištěno), lépe sledování 24 hodin prubíř, vazektomovaný samec detektory říje – nalepí se na bedra, vytlačení barviva

Plodnost Vnitřní faktory - věk jedince, plemeno, zdravotní stav, genetická výbava daného jedince aj. Vnější faktory - geograf. místo chovu, klima, role ošetřovatele, roční období, výživa aj. Multipara - unipara

Plodnost Potenciální - vyjádřenou počtem ovulovaných vajíček Skutečná - vyjádřenou počtem skutečně narozených mláďat

Dospělost Pohlavní dospělost - začínají se tvořit pohlavní buňky - plnohodnotný cyklus, samice nezapouštíme Chovatelská dospělost - zařazení do reprodukce, nemusí být ukončen růst Tělesná dospělost - ukončení růstu

Dospělost HZ Dospělost Kráva Klisna Prasnice Ovce Koza Pohlavní (měs.) 8-14 15-24 6-8 7-10 6-9 Chovatelská (měs.) 14-18 36-48 8-17 18 Tělesná (roky) 4-5 5-6 1,5-2 2,5-3 Senium (roky) 15-30 20-32 7-13 8-12 Přirozená smrt (roky) 25-30 35-40 12-16 15-20 20-25 Doba využití v rep. (roky) 8-15 15-18 3-5

Ukazatele plodnosti Inseminační interval – od porodu do 1. zapuštění Mezibřezost (servis perioda SP) od porodu do zabřeznutí Mezidobí – od porodu do porodu Inseminační index – počet inseminací na zabřeznutí

Ukazatele plodnosti stáda Plodnost po 1. inseminaci (%) Hrubá natalita Čistá natalita

Délka březosti Kráva - 280 dní Klisna – 330 dní Prasnice – 115 dní Ovce – 150 dní Koza – 150 dní Fena – 64 dní

Zbavení reprodukční schopnosti Množení, výcvik, hospodářské důvody Kastrace Sterilizace – kastrace „na veselo“ Valach, vůl, vepř, kapoun, skopec, hňup, fešák, nunva

Růst dynamický proces, který probíhá během celého života jedince a je charakterizován změnou objemu (přírůstkem) všech tkání kvantitativní = zvětšování obejmu (=růst) kvalitativní = diferenciace buněk, tkání a orgánů (=vývin)

Růstová křivka fáze autoakcelerační bod zvratu (inflexní bod) = jatečná dospělost uprostřed křivky fáze autoretardační x = měsíc, y = kg A = H2 – H1

Průměrný denní přírůstek A vyjadřuje průměrně denní přírůstek za pravidelně se opakující časové úseky H1 – hmotnost na počátku kontrolního období H2 – hmotnost na konci kontrolního období A = H2 –H1 t

Křivka relativního růstu Nejlépe vystihuje růstovou intenzitu jedince R (%) = H2 –H1 H1

Děkuji vám za pozornost