Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Název DUM: Reklama Název sady DUM Multimediální výchova pro 6. – 9. ročník ZŠ Číslo DUM VY_32_INOVACE_18_S1-19 Vzdělávací oblast Člověk a svět práce Vzdělávací obor Multimediální výchova Ročník 9. Autor, datum vytvoření Mgr. Zbyněk Šostý, 2012 Doporučená ICT a pomůcky Dataprojektor, PC, popř. interakt. tabule
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Anotace: DUM obsahuje základní pojmy z oblasti reklamy a to zejména její cíle, typy, vhodnosti použití a způsob působení na členy společnosti. Doporučení pro pedagoga: DŮM lze použít v rámci výkladu nového učiva, ale také při opakování a to formou zadání otázky a následného odkazu na správnou odpověď.
Základní pojmy Odpověz na dané otázky Řešení 1. Co je to reklama? x 2. Jaké jsou hlavní cíle reklamy? 3. Typy reklamy 4. Televizní reklama 5. Úkoly – televizní reklama 6. Tisková reklama 7. Úkol – tisková reklama - inzerce 8. Úkol – tisková reklama - leták 9. Internetová reklama 10. Klady a zápory internetové reklamy 11. Úkoly – internetová reklama 12. Úkoly – další typy reklam
Co je to reklama? Reklama je placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky, mající obvykle za cíl zvýšení prodeje. http://cs.wikipedia.org/wiki/Reklama
Cíle reklamy Informativní cíl Přesvědčovací cíl Cíl připomínat (nový produkt, …) Přesvědčovací cíl (přesvědčit zákazníka o výhodnosti koupě,..) Cíl připomínat (aby se na výrobek nezapomnělo,…)
Kdy kterou reklamu použít? Reklama s cílem informovat se využívá při zavádění nové kategorie produktů. V takovém případě je úkolem vytvořit primární poptávku. Přesvědčovací reklama nabývá na významu ve chvíli, kdy roste konkurence. Tento druh reklamy je využíván k vytvoření selektivní poptávky po značce a k přesvědčení spotřebitelů, že nabízí za jejich peníze nejvyšší kvalitu. Reklama s cílem upomínat je velice důležitá pro vyzrálé výrobky, protože nedovolí spotřebitelům, aby na ně zapomněli. Firmy se tímto druhem reklamy mohou také snažit ujistit stávající zákazníky, že učinili správnou volbu.
Typy reklamy Televizní reklama Tisková reklama (inzerát, akční leták) Podle typu prostředku použitého k přenosu informace (sdělení) k zákazníkovi dělíme reklamu: Televizní reklama Tisková reklama (inzerát, akční leták) Rozhlasové spoty Spoty v kinech Internetová reklama OOH (out of home) reklama (plakáty a billboardy, reklama na dopravních prostředcích, atypické reklamní plochy) http://cs.wikipedia.org/wiki/Reklama
Televizní reklama Televizní reklama je forma reklamy, která je uveřejňována prostřednictvím televize. Většinou je ve formě krátkých (typicky 20 -30 sekundových spotů), které propagují určitý výrobek, či službu.
Televizní reklama Výhody Nevýhody Vysvětli jednotlivé pojmy široké a komplexní pokrytí, nízké náklady na oslovení jednoho zákazníka, rychlost sdělení (v porovnání s tiskem nebo outdoorem), možnost zapůsobit obrazem i zvukem – multimediálně. Nevýhody většinou omezené cílení na určitou skupinu zákazníků (vůči nákupnímu profilu zákazníků i místa prodeje inzerenta). vysoké náklady na výrobu i umístění reklamy. více vjemů může způsobit zahlcenost nebo nesoustředěnost diváků. zařazení v reklamních blocích má vliv na pomíjivost reklamního spotu jako takového. http://cs.wikipedia.org/wiki/Televizn%C3%AD_reklama
Úkoly - televizní reklama Zjisti rozdíly reklam do roku 1989 a reklam dnešních dnů. Jaké jsou cíle jednotlivých reklam? Reklamy do roku 1989: odkaz odkaz 2 Známé reklamy dnešních dnů: odkaz 1 odkaz 2 – soubor reklam
Tisková reklama se nejčastěji vyskytuje ve formě: Vyskytuje se v: tištěné řádkové inzerce, plošné inzerce, reklamního textu. Vyskytuje se v: novinách, časopisech.
Úkol - tisková reklama - inzerce Inzerát je krátké textové či obrazové sdělení, které je obvykle za úplatu zveřejněno v nějakém vhodném informačním médiu. Úkoly: Pomocí internetu zjisti základní typy inzerátů. Které údaje by měl inzerát obsahovat? Tipy: odkaz 1 odkaz 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Inzer%C3%A1t
Úkol - tisková reklama - leták Které hlavní údaje obsahuje reklama na nákup skříně? Myslím si, že to je: ……………………………………… Citace obr.: Skříně wiki.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2013]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sk%C5%99%C3%ADn%C4%9B_wiki.jpg
Internetová reklama „Internetová reklama představuje jeden z nástrojů internetového marketingu.” Úkol: Kterou internetovou reklamu pravidelně sleduješ? Proč používáš právě ji? Printscreen: Prodej. Sreality.cz [online]. 2012 [cit. 2012]. Dostupné z: http://www.sreality.cz/
Výhody internetové reklamy zacílení - reklamní kampaň zasáhne tu cílovou skupinu, jakou potřebujete měřitelnost - existuje spousta měřících systémů, díky kterým lze přesně měřit efektivitu internetové reklamy flexibilita - možnost přizpůsobení reklamy v závisloti na výsledcích měření cena - až několikanásobně nižší v porovnání např. s televizí, tiskem, rádiem apod. http://www.seo-reklama.cz/Internetovy-marketing.html
Nevýhody reklamy na internetu Na internetu nezastihnete každého Omezený prostor pro reklamu - na internetu si nekoupíte inzerci na celou stránku jako v časopise. Někdo vaši reklamu neuvidí - uživatelé si ve svém prohlížeči dokážou blokovat zobrazení reklamních bannerů. Lidé na reklamu klikají méně http://www.podnikatelskyweb.cz/internetova-reklama-a-jeji-vyhody/
Úkoly – internetová reklama Pomocí článku umístěného na - odkaz http://www.lupa.cz/clanky/zvyky-uzivatelu-co-hledaji-klikaji-na-reklamy-nakupuji/ zjisti: které informace lidé na internetu vyhledávali v roce 2006, o kterých produktech nejčastěji vyhledávají informace, frekvenci využívání internetových služeb.
Úkol - vysvětli následující graf Printscreen: Internetová reklama. Sdružení pro internetovou reklamu [online]. 2011 [cit. 2012]. Dostupné z: http://www.spir.cz/tz-v-internetove-reklame-je-pres-11-miliard-korun-jeji-objem-dale-roste
Úkol – další typy reklam Pomocí článku – viz odkaz http://www.podnikator.cz/provoz-firmy/marketing/n:16408/Druhy-reklamy zjisti charakteristiku následujících reklam: rozhlasové spoty, venkovní reklama, propagační předměty.