Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_VYA-1-05 Tematický celek (sada): Algoritmizace Téma (název) materiálu: Typické algoritmy s použítím sekvence Předmět: Vývoj aplikací Ročník / Obor studia: 1.ročník/ Informační technologie Autor / datum vytvoření: Ing. Bc. Jaroslava Horová/ Anotace: Žáci se naučí tvořit sekvenční algoritmy. Metodický pokyn: Určeno k prezentaci nebo samostudiu. 1
součet, rozdíl, součin: C:=A-B; C:=A+B; C:=A*B operátor := se nazývá přiřazeno obvod a obsah: obdélníka, čtverce, rovnostranného trojúhelníka, obvod kružnice, plocha kruhu obvod a obsah šestiúhelníku objem a povrch: válce, krychle, kvádru výměna hodnot ve dvou buňkách bez pomocné buňky výměna hodnot ve dvou buňkách s pomocnou buňkou pythagorova věta 2
Začátek O:=2*PI*R Zobraz: O Konec Čti: R namísto se používá výraz PI obvod kružnice 3
Začátek V:= A*SQRT(3)/2 S:=A*V/2 Zobraz: V, S Konec Čti: A obsah trojúhelníka výška v rovnostranném trojúhelníku odmocninu v tomto případě můžeme bez obav použít – je z konstanty – z čísla 3 dělení můžeme také bez obav použít – dělíme konstantou – číslem 2 4
Začátek A:=A-B B:=B+A A:=B-A Zobraz: A, B Konec Čti: A,B algoritmus platí jen pro číselné hodnoty stejného druhu 5
Začátek POM:=A A:=B B:=POM Zobraz: A, B Konec Čti: A,B POM – pomocná buňka obsah A si dáme do pomocné buňky do A přesuneme to, co je v B do B přesuneme to, co je schováno v POM 6
Začátek C:=SQRT((A*A)+(B*B)) Zobraz: C Konec Čti: A,B odmocninu v tomto případě můžeme bez obav použít - druhé mocniny jsou vždy nezáporné číslo 7
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. PŠENČÍKOVÁ, Jana. Algoritmizace. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2007, ISBN Není-li uvedeno jinak jsou vývojové diagramy vlastní tvorby. 8