Základní verze HRD a co dál ? Jitka Homolová, Pavla Němcová, Petr Gebouský, Ivan Nagy, podpora studentů: FD, FJFI a odborný poradce: Miroslav Kárný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lineární klasifikátor
Advertisements

VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Rekonstrukce povrchu objektů z řezů Obhajoba rigorózní práce 25. června 2003 Radek Sviták
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
PA081 Programování numerických výpočtů Přednáška 2.
PA081 Programování numerických výpočtů
Operační systémy. OPERAČNÍ SYSTÉMY pomoc operátorovi, podpora vlastností reálného času, víceuživatelských a více úlohových systémů.
Filtr významnosti jako framework pro prezentační vrstvu
Efektivnost řídící práce
Kalmanuv filtr pro zpracování signálů a navigaci
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Optimalizace v simulačním modelování. Obecně o optimalizaci  Optimalizovat znamená maximalizovat nebo minimalizovat parametrech (např. počet obslužných.
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Řízení dopravy Model pro odhad stavu a optimalizaci Jitka Kratochvílová, Ivan Nagy.
Řešení dynamických problémů s podmínkami Pavel Surynek Univerzita Karlova v Praze Matematicko-fyzikální fakulta.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Model dopravní mikrooblasti pro popis a řízení délek kolon v křižovatkách pomocí světelné signalizace.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Hierarchické řízení dopravy pomocí sítě světelných signalizačních zařízení Jitka Homolová, Ivan Nagy, Miroslav Kárný, Pavla Němcová, Ludvík Tesař, Ferdinand.
TMF045 letní semestr 2005/2006 II Časová propagace vlnové funkce na mřížce I. (práce s momentovou reprezentací) (Lekce II)
Laboratorní model „Kulička na ploše“ 1. Analytická identifikace modelu „Kulička na ploše“ 2. Program „Flash MX 2004“ Výhody/Nevýhody Program „kulnapl.swf“
Matematická teorie rozhodování
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Optimalizace versus simulace 9.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Dokumentace informačního systému
Bezpečnost chemických výrob N Petr Zámostný místnost: A-72a tel.: 4222
Metody výběru variant Používají se pro výběr v případě více variant řešení stejného problému Lze vybírat dle jednoho nebo více kritérií V případě více.
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ Fakulta technologická Institut informačních technologií Ústav teorie řízení Ing. Petr Chalupa Školitel: prof. Ing. Vladimír.
Fuzzy logika pro řízení světelné signalizace křižovatky
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Technická diagnostika "dia-gnozis" - "skrze poznání" Zkoumá technické objekty za účelem posouzení jejich technického stavu, tj. schopnosti vykonávat určenou.
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Měření účinnosti převodovky
Experimentální fyzika I. 2
Stabilita diskrétního regulačního obvodu
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nelinearity s hysterezí Přerušení platnosti relace vytváří dvě různé charakteristiky, jejichž platnost je podmíněna směrem pohybu Hystereze přepínače x.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
S CENARIO - BASED METHODOLOGY FOR COMPARISON OF THE SOFTWARE TRAFFIC CONTROL AGENTS Seminář DSS – Richard Lipka.
2. Vybrané základní pojmy matematické statistiky
Opakování lekce 4,5,
Metodika generování a ladění modelů neuronových sítí Ing. Martin MoštěkVŠB – Technická Univerzita Ostrava.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Monte Carlo simulace Experimentální fyzika I/3. Princip metody Problémy které nelze řešit analyticky je možné modelovat na základě statistického chování.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Sylabus V rámci PNV budeme řešit konkrétní úlohy a to z následujících oblastí: Nelineární úlohy Řešení nelineárních rovnic Numerická integrace Lineární.
Optimalizace versus simulace 8.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Rozvoj moderních dopravních inteligentních systémů Ing. Petr Holcner, Ph.D. Mikroskopický model.
Metodika řízení projektů
1 Principy simulace Definice Koncepce tvorby modelů Obecné charakteristiky.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Dopravní plánování s mikrosimulačním softwarem S-Paramics Jiří Paukrt SIAS Limited.
Identifikace modelu Tvorba matematického modelu Kateřina Růžičková.
Katedra řídicí techniky FEL ČVUT1 5. Přednáška. Katedra řídicí techniky FEL ČVUT2 Regulační obvod S … regulovaná soustava R … regulátor (řídicí systém)
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Informatika pro ekonomy přednáška 4
SPEKTRÁLNÍ ANALÝZA ČASOVÝCH ŘAD
Transkript prezentace:

Základní verze HRD a co dál ? Jitka Homolová, Pavla Němcová, Petr Gebouský, Ivan Nagy, podpora studentů: FD, FJFI a odborný poradce: Miroslav Kárný

HRD - hierarchický regulátor dopravy Řízení dopravní oblasti (skupina mikrooblastí) pomocí víceúrovňového zpětnovazebního regulátoru. Mikrooblast = skupina křižovatek a spojovacích komunikací se světelnou signalizací a měřením dat Regulátor = „dynamický“, lokální, nadřazený, pro výjimečné stavy

Základní pojmy - data Detektor - indikuje obsazení automobilem => dává charakteristiky dopravního proudu Intenzita: počet aut za jednotku času Obsazenost: podíl obsazenosti detektoru Hustota: počet aut na jednotku délky Rychlost: dráha, ujetá za jednotku času

Základní pojmy - řízení Fáze - situace, ve které určité pruhy v křižovatce mohou jet a jiné ne. Cyklus - doba, z kterou se vystřídají všechny fáze. Podíl zelené - relativní doba trvání zelené, vzhledem k době cyklu Řízení: změnou poměru zelené v dané fázi změnou doby cyklu

Dynamické řízení Interní řízení v rámci jediné křižovatky, zajišťované „zabudovanou inteligencí“ řadiče. lokální modifikace signálu - zkrácení zelené, pokud již není v odpovídajícím pruhu kolona, vyžádaná priorita pro MHD - zkrácení nebo vynechání fází před zelenou pro preferenci,...

Model mikrooblasti Vstup: intenzity, obsazenosti Stav: délky kolon, obsazenosti Výstup: výstupní intenzity Základní část: hydrodynamická analogie - rekurzivně počítá délku kolony podle příjezdů a odjezdů aut nemá vlastnost pozorovatelnosti Korekční část: lineární vazba mezi délkou kolony a obsazeností detektoru doplňuje pozorovatelnost, korekce větších chyb

Odhad modelu Za předpokladu, že všechny vstupy jsou měřené známe všechny dopravní parametry mikrooblasti známe lineární vztah mezi kolonou a obsazeností lze pro odhad stavu modelu použít lineární Kalmanův filtr. Ten počítá rozdíl mezi předpovídaným a skutečným výstupem a pomocí něho koriguje chyby v odhadu stavu.

Řízení modelu Za předpokladu, že známe odhady všech stavů použijeme lineární kriterium kvality dopravy lze pro řízení modelu použít lineární programování. Jako kriterium bereme vážený součet délek kolon v mikrooblasti.

Nadřazený regulátor Model - analogie: mikrooblast - křižovatka Vybrané Detektory ve Směru (VDS): detektory důležité pro analogii pro daný směr vjezd: součet vjezdů na VDS kolona: součet délek kolon na VDS saturovaný tok: minimální sat. tok po cestě VDS výjezd: součet výjezdů na VDS Odhad: bere se z mikrooblasti. Řízení: lineární programování (s modifikacemi).

Modifikace v řízení pro nadřazený regulátor Strategie pro nadřazený regulátor je složitá „co dělat, když se všechno ucpává“? realizováno: vytlačovat auta z celé oblasti, perspektivně: návrh několika základních strategií, které umíme realizovat (lineární kriterium) a ať si operátor vybere nebo nakombinuje. Výsledkem optimalizace není hodnota zelené ale omezující interval pro hodnoty zelené v mikrooblasti.

Řízení nestandardních stavů výjimečné stavy (v rámci řádné dopravy) preference vozidel zasahování kolon do sousedních křižovatek mimořádné stavy (nad rámec řádné dopravy) havárie vozidel stavební práce na vozovce objížďky Výběr příslušného řídícího plánu z existující množiny expertních plánů. Součást diskrétního řízení mikrooblasti

Co dál ? V první fázi byl kladen důraz na jednoduchost. Předpoklady: všechny vstupy jsou měřené (když ne, musí se odhadovat => nelineární Kalmanův filtr (NKF)), všechny parametry mikrooblasti jsou pevné a známé (když ne, odhad => NKF), vazba kolona - obsazenost je známá a lineární (když ne, tak NKF) při sekvenčně použitém statickém LP nedochází k nestabilitám (když ano, tak dynamické LP) platí model kolon (když ne, tak diskrétní model)

Nelineární Kalmanův filtr Iterativní proces, nebezpečí pomalé nebo žádné konvergence. Řešení: MATLAB - Identification toolbox (zkoušeno) Extended Kalman filter (známé, nezkoušeno) Metody založené na Monte Carlo (disertace) Unscented transformation - definují (malý počet) tzv. sigma points a ty transformují nelineární funkcí. Přepočítává se konečný počet momentů. Na tom se pracuje a bude testováno!

Dynamické lineární programování Opakované LP, optimální pro každý krok zvlášť může vést k nestabilnímu procesu. Řešení: Prozatímní: nastavit váhy v kriteriu experimentálně tak, aby se nestabilita potlačila. Lepší: formulovat úlohu optimalizace na celém horizontu. Předpokládá se, že úloha dynamického programování pro model s rovnoměrným šumem by mohla dát dynamický ekvivalent k úloze lineárního programování.

Diskrétní model mikrooblasti Pro křižovatky uvnitř mikrooblasti není model vývoje kolony dobrý! Auta se „vyvalí“ z předchozí křižovatky a buď projedou, nebo něco zůstane, nebo „je průšvih“. Veličiny jsou diskrétní. Diskretizace spojitého modelu - 2^40 stavů. Řešení: Vytvoření diskrétního modelu přímo z dopravních souvislostí Rozklad funkce mnoha proměnných pomocí funkcí méně proměnných (Kolnogorovovo lemma)

Programová realizace HRD Systém je velmi složitý (křižovatka, ramena, pruhy, fáze, zelené) => komplikovaná realizace programových algoritmů. Požadavek na snadné úpravy a modifikace programů - různé oblasti. Chceme řešit separátně - grant AVČR na FD Řešení: Definice dopravních objektů Převod na programové objekty Formální metody v popisu algoritmů

Napojení na simulátor AIMSUN Testování algoritmů odhad - na reálných datech řízení - na reálné mikrooblasti NELZE AIMSUN - dopravní mikro-simulátor lze vytvořit dopravní (mikro)oblast přiřadit vlastnosti odpovídající realitě vpustit reálná data na vstupy on-line přestavovat parametry světelné signalizace

Závěr V prvé fázi vývoje byla vytvořena základní varianta HRD - s hlavním požadavkem na jednoduchost. Jednoduchost byla dosažena řadou předpokladů Pro skutečné použití v reálné dopravě bude třeba tyto předpoklady postupně odbourat. Pro řešení většiny problémů je známa strategie.