Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dominik Švarc Tomáš Bouchala
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Úvod do biologie člověka
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Stavba kostry člověka II
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Primáti = nehetnatci (Primates)
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Předmět a očekávaný výstup
Primáti.
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Stavba kostry člověka l
Předmět a očekávaný výstup
SAVCI Mammalia.
Výuková prezentace pro základní školy
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Primáti, chobotnatci Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Předmět a očekávaný výstup
Tropický deštný les SAVCI.
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Jsou opice skutečně našimi předky?
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Řád: PRIMÁTI.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
PRIMÁTI OPICE.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
SAVCI 4 PRIMÁTI.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/14 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_Opakování primáti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název projektu: Živá příroda ve škole
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 20 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 29. 5. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci – primáti – opice Očekávaný výstup: Charakterizuje opice. Urči vybrané zástupce opic, zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných zástupců opic. Odvodí základní projevy chování opic v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam opic v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o opicích. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce opic. Klíčová slova: Primáti, opice, kosman, kočkodan, pavián

OPICE Obr. 1

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád – Primáti 10. podřád – Opice

OPICE Nejpočetnější skupina primátů Mají denní aktivitu Mají větší a zbrázděný mozek, oči směřují dopředu, čenich je zkrácený (špatný čich), v obličeji mají mimické svaly (radost, smutek) Na hrudníku mají 1 pár mléčných bradavek Tělo je kryto srstí bez podsady Na prstech mají nehty Živí se většinou rostlinnou potravou Můžeme je rozdělit na – PLOSKONOSÉ OPICE - ÚZKONOSÉ OPICE - LIDOOPI

OPICE PLOSKONOSÉ PLOSKONOSÉ OPICE = OPICE NOVÉHO SVĚTA Vyskytují se v Jižní Americe Mají ŠIROKOU NOSNÍ PŘEPÁŽKU – nosní otvory jsou po stranách Často mají chápavý ocas (papilární línie) Dělí se na čeleď – KOSMANOVITÍ – kosmani, lvíčci, tamaríni, … - MALPOVITÍ – malpy, vřešťani, chápani, …

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Kosman Tamarín Lvíček Malpa Vřešťan Chápan

KOSMAN ZAKRSLÝ Obr. 2

TAMARÝN Obr. 3

LVÍČEK ZLATÝ Obr. 4

MALPA KAPUCÍNSKÁ Obr. 5

VŘEŠŤAN ČERNÝ a REZAVÝ Obr. 6

CHÁPAN ČERNÝ Obr. 7

OPICE ÚZKONOSÉ ÚZKONOSÉ OPICE = OPICE STÁRÉHO SVĚTA Vyskytují se v Africe, Asii, (Evropě) Mají ÚZKOU NOSNÍ PŘEPÁŽKU – nosní otvory směřují dolů Dělí se na čeleď – KOČKODANOVITÍ – guerézy, makakové, paviáni, kočkodani, hulmani, …

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Gueréza Makak Pavián Mandril Kočkodan Kahau

GUERÉZA PLÁŠTÍKOVÁ Obr. 8

MAKAK ČERVENOLÍCÍ Obr. 9

PAVIÁN PLÁŠTÍKOVÝ Obr. 10

MANDRIL – patří k paviánům Obr. 11

KOČKODAN ZELENÝ Obr. 12

Kahau nosatý Obr. 13

ZÁPIS Řád - PRIMÁTI - Podřád - OPICE Mají denní aktivitu Mají větší a zbrázděný mozek, oči směřují dopředu, čenich je zkrácený (špatný čich), v obličeji mají mimické svaly (radost, smutek) Na hrudníku mají 1 pár mléčných bradavek Tělo je kryto srstí bez podsady Na prstech mají nehty Živí se většinou rostlinnou potravou Můžeme je rozdělit na – PLOSKONOSÉ OPICE - ÚZKONOSÉ OPICE - LIDOOPI

OPICE: PLOSKONOSÉ - ÚZKONOSÉ OPICE NOVÉHO SVĚTA Vyskytují se v Jižní Americe Mají ŠIROKOU NOSNÍ PŘEPÁŽKU – nosní otvory jsou po stranách Často mají chápavý ocas (papilární línie) Dělí se na čeleď: - KOSMANOVITÍ – kosmani, lvíčci, tamaríni, ….. - MALPOVITÍ – malpy, vřešťani, chápani, ….. OPICE STÁRÉHO SVĚTA Vyskytují se v Africe, Asii, (Evropě) Mají ÚZKOU NOSNÍ PŘEPÁŽKU – nosní otvory směřují dolů Dělí se na čeleď: - - KOČKODANOVITÍ – guerézy, makakové, paviáni, kočkodani, hulmani, …..

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Opice jsou nejpočetnější skupinou ……... . Mají ………. aktivitu, větší a ………... mozek. Oči jim směřují …………, což jim umožňuje dobré ……….. vidění. Čenich je ……….., proto mají ………. čich. V obličeji mají ………… svaly, proto mohou navenek projevit radost, nebo smutek. Samice rodí většinou ………... mládě a na hrudníku má ………… pár mléčných bradavek. Tělo je kryto srstí bez ………. . Na prstech již mají ……….. . Živí se většinou ………… potravou. Můžeme je rozdělit na ………. podčeledi, a to ………… opice, ………… opice a ………… . Ploskonosé opice neboli opice ………… světa se vyskytují v ………… …….….. a mají …….….. nosní přepážku. Dělí se na čeledi …………. a ………… . Úzkonosé opice neboli opice ………… světa se vyskytují v ……….. a ……….., mají ………… nosní přepážku. Dělí se na čeleď ………….. . V Evropě jsou opice volně v přírodě jen na …………., a to magotové, kteří patří k makakům.

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Opice jsou nejpočetnější skupinou primátů. Mají denní aktivitu, větší a zbrázděný mozek. Oči jim směřují dopředu, což jim umožňuje dobré prostorové vidění. Čenich je zkrácený, proto mají špatný čich. V obličeji mají mimické svaly, proto mohou navenek projevit radost, nebo smutek. Samice rodí většinou 1 mládě a na hrudníku má 1 pár mléčných bradavek. Tělo je kryto srstí bez podsady. Na prstech již mají nehty. Živí se většinou rostlinnou potravou. Můžeme je rozdělit na 3 podčeledi, a to ploskonosé opice, úzkonosé opice a lidoopi. Ploskonosé opice neboli opice nového světa se vyskytují v Jižní Americe a mají širokou nosní přepážku. Dělí se na čeledi kosmanovití a malpovití. Úzkonosé opice neboli opice starého světa se vyskytují v Africe a Asii, mají úzkou nosní přepážku. Dělí se na čeleď kočkodanovití. V Evropě jsou opice volně v přírodě jen na Gibraltaru, a to magotové, kteří patří k makakům.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: <http://www.sheppardsoftware.com/content/animals/images/mammals/Apevsmonkey_OWmonkeys.jpg >[cit. 2012-05-14] Obr. 2 Použitý zdroj: <http://desak5.pbworks.com/f/Pygmy%20marmoset%20banana.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 3 Použitý zdroj: <http://images.cdn.fotopedia.com/flickr-2867824600-hd.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 4 Použitý zdroj: <http://chasem.jimnedhs.com/Rainforest-%20CMM/images/monkey.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 5 Použitý zdroj:<http://scienceblogs.com/purepedantry/395960391_c9d1fa16e6.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 6 Použitý zdroj: <http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/ps09/kruh/web/pics/01-primati/1-4b.jpg>[cit. 2012-05-14] Obr. 7 Použitý zdroj: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Ateles_geoffroyi02.jpg/200px-Ateles_geoffroyi02.jpg > [cit. 2012-05-14] Obr. 8 Použitý zdroj: <http://opencage.info/pics/files/800_16342.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 9 Použitý zdroj: <http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/1//61/130/61130239_1278229148_7.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 10 Použitý zdroj: <http://www.artenschutz-online.de/artenschutz_im_urlaub/bilder_arten/affen/pavian454.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 11 Použitý zdroj: <http://weni.ru/wallpapers/f19f8a3c318f7a8b2de1dac0a6a7cb2e/2480_2.jpg> [cit. 2012-05-14] Obr. 12 Použitý zdroj: <http://www.afrikaonline.cz/image/picture/200901271054_Chlorocebus%20aethiops%20sabaeus1_net.jpg Obr. 13 Použitý zdroj: <http://thewondrous.com/wp-content/uploads/2011/01/The-Proboscis-Monkey.jpg> [cit. 2012-05-14]