Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
SACHARIDY.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
přeměna látek a energie
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Charakteristika ekosystému
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.

Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Fotosyntéza II. Sekundární procesy – fixace uhlíku
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Úvod: Růst podmíněn výměnou látek v
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Získávání energie pro život
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057

Fotosyntetická asimilace Fotosyntéza Fotosyntetická asimilace

Látkový a energetický metabolizmus rostlin - anabolizmus – z jednoduchých látek vznikají látky složité - (asimilace , fotosyntéza) - katabolizmus – rozklad složitých látek na jednoduché - (disimilace, dýchání)

Základní informace Chemický proces přeměny světelného záření na energii chemických vazeb. Využívá Sluneční energie Energeticky bohatých organických sloučenin Jednoduchých anorganických látek - CO2 Vody Produkuje Cukry Vodu Kyslík Má zásadní význam pro život na Zemi, ( jediný primární zdroj organických látek, ale i fosilních paliv) Podle některých autorů je to nejdůležitější biochemický proces na Zemi. Některé její části doposud nebyly vysvětleny.

Průběh Vzorec fotosyntetického procesu: 6 CO2 + 12 H2O → C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O Zjednodušený zápis: 6 CO2 + 6 H2O → C6H12O6 + 6 O2 Fotosyntéza má dvě fáze Světelnou Temnostní Jejími nejdůležitějšími produkty jsou glukóza (C6H12O6) a kyslík (O2). Probíhá v chloroplastech - zelené barvivo.

Světelná fáze Primární děj fotosyntézy. Je nutný přísun světelné energie. Probíhá přeměna světelné energie na energii chemickou. Vedlejším, avšak pro život asi nejdůležitějším, produktem je kyslík. Energie fotonů se využívá k a) štěpení vody = fotolýze vody Zde vzniká kyslík. b) tvorbě ATP, jež zabezpečuje energii pro temnostní fázi. tento děj se nazývá fotofosforylace.

Temnostní fáze Sekundární děj fotosyntézy Není nutná přítomnost světelné energie (PROBÍHÁ ve tmě) Probíhá ve stromatu (výplňová hmota chloroplastů) Ukládá se energie ze světelné fáze pomocí fixace CO2 do sacharidů. Jsou známé tři cykly fixace 1. Calvinův (C3 - cyklus) -3 fázový Karboxylace - fixace CO2 Redukce Regenerace

2. Hatch-Slackův (C4 – cyklus) Probíhá v rostlinách s charakteristickou anatomickou stavbou 3. CAM = Crassulacean Acid Metabolism Obměnnou Hatch-Slackova cyklu Název odvozen od metabolismu kyselin tučnolistých rostlin (o nich byl poprvé pozorován) Probíhá fotorespirace Opak fotosyntézy, prakticky se jedná o dýchání rostlin.

Rychlost fotosyntézy Závisí na mnoha faktorech: Intenzitě světla Koncentraci CO2 Teplotě Přítomnosti H2O Podle intenzity světla Podle teploty Podle koncentrace CO2

Anoxygenní fotosyntéza Fotosyntéza probíhající v mikroorganismech. Vodu v poskytování atomů H zastupuje sirovodík - sulfan (H2S) Neuvolňuje se kyslík. Proto je proces nazýván anoxygenní. Vzorec anoxygenního fotosyntetického procesu: CO2 + 2 H2S → (CH2O) + 2 S + H2O Z hlediska využití energie je mnohem méně efektivní. ΔH = 375 kJ/mol Oxygenní má ΔH = 475 kJ/mol

Test: Fotosyntéza má _ fáze. Rychlost fotosyntézy ovlivňuje ______, _____, ____ ___, __________ ___. Kyslík se tvoří ve ________ fázi. Celý průběh fotosyntézy byl/nebyl vysvětlen. Mezi nejdůležitější produkty patří _______, __ 2 Světlo, teplo, přítomnost H2O, Koncentrace CO2. Světelné Nebyl Glukóza, O2

Zdroje: wiki cz wiki en biology.webz.cz RNDR. Jelínek Jan, RNDR. Zicháček Vladimír. Biologie pro gymnázia (teoretická a praktická část). Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057