GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 6_2_BIO_07 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník Prima, sekunda - NG Anotace Lišejníky Klíčová slova Lišejníky, typy stélek Vzdělávací oblast Biologie Očekávaný výstup Student rozezná základní typy stélek, zástupce, zná význam lišejníků Zdroje a citace Internetové materiály
Lišejníky
Pomůcky lupa stereolupa Petriho miska lišejníky (vlastní sběr studentů – alespoň 4 různé druhy)
Postup 1.Pozorujte okem, lupou i stereolupou jednotlivé zástupce lišejníků. 2.Zakreslete tvar jejich stélky. 3.Určete pomocí klíče o jaké zástupce se jedná a jaký typ stélky mají.
Řez stélkou lišejníku Obr. 1
Opakování Kterými organismy je tvořen lišejník? Jakým pojmem označujeme vztah těchto organismů? Jaké typy stélek lišejníků rozlišujeme a čím se tyto typy liší? Jak se odborně nazývají příchytná vlákna, kterými se lišejníky přichycují k podkladu? Proč některé lišejníky označujeme jako bioindikátory? Vysvětlete. V jakých zeměpisných oblastech jsou lišejníky hlavním zdrojem potravy pro živočichy? Určete zástupce lišejníků podle následujících fotografií a přiřaďte k ním správný typ stélky.
1. Obr. 2
2. Obr. 3
3. Obr. 4
4. Obr. 5
5. Obr. 6
Zdroje Obr. 1: [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 2: [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 3: [online]. [cit ]. Dostupné z: g Obr. 4: [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 5: [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 6: [online]. [cit ]. Dostupné z: