TŘETÍ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Advertisements

Pohybová (kinetická) energie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_720.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
VY_32_INOVACE_10-15 Mechanika I. Třetí pohybový zákon.
ZÁKON VZÁJEMNÉHO PŮSOBENÍ
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Mechanika tuhého tělesa
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
SMYKOVÉ TŘENÍ A VALIVÝ ODPOR
ZMĚNA HYBNOSTI F-1 · Fyzika hravě · DUM č. 15 Mgr. Luboš Káňa
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_32.
DRUHÝ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
HYBNOST HMOTNÉHO BODU Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DOSTŘEDIVÁ SÍLA Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého.
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Dynamika.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_NEWTONOVY.
Vzájemné působení těles
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Zákon vzájemného působení dvou těles
Mechanika tuhého tělesa
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_F7 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
VY_32_INOVACE_11-06 Mechanika II. Gravitační pole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Digitální učební materiál
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gravitační síla a hmotnost tělesa
4.Dynamika.
Gravitace (gravitační síla, tíhová síla)
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mechanika I. Druhý pohybový zákon VY_32_INOVACE_10-14.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _610 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Síla.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_38.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Skládání sil opačného směru
Mechanika tuhého tělesa
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
DYNAMIKA Newtonovy zákony: První Newtonův zákon: (zákon setrvačnosti)
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
1. Newtonův pohybový zákon - Zákon setrvačnosti Newtonovy pohybové zákony 2. Newtonův pohybový zákon - Zákon síly 3. Newtonův pohybový zákon - Zákon akce.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
NEWTONOVY ZÁKONY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_29.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_
Transkript prezentace:

TŘETÍ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON F-1 · Fyzika hravě · DUM č. 16 Mgr. Luboš Káňa kvinta osmiletého studia a první ročník čtyřletého studia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II

silové působení těles je vždy vzájemné. My již víme, že tělesa na sebe vzájemně působí a že my si toto působení popisujeme fyzikální veličinou SÍLA. Ze života víme, že silové působení těles je vždy vzájemné. Například když neseme tašku s nákupem, působíme na tašku určitou silou (aby nespadla na zem). Zároveň ale cítíme, jak se nám ucha tašky zařezávají do dlaní, neboť i taška na nás působí nějakou silou. Pojďme teď prozkoumat na následujících ukázkách, jaké zákonitosti platí pro tyto síly vzájemného působení mezi tělesy.

Máme tři stejné siloměry A zavěšené vedle sebe Máme tři stejné siloměry A zavěšené vedle sebe. Zavěsíme na ně další tři až na hmotnost stejné siloměry B1, B2 a B3. Různou hmotnost mají díky různému počtu přivěšených závaží. Vidíme, že siloměry B1 až B3 působí na siloměry A různě velkou silou (tíhovou, která odpovídá jejich hmotnosti), ale zároveň vidíme, že i siloměry A působí na příslušné siloměry B1 až B3 nějakou silou, a to silou, která je stejně velká jako síla působící od toho kterého siloměru B1, B2 nebo B3. Všimněme si, že síly, kterými na sebe siloměry působí mají opačný směr. Síla působící na siloměry A působí vždy dolů a síla působící na siloměry B1 až B3 působí vždy nahoru. Zároveň na pokusu vidíme, že síly, kterými na sebe vzájemně siloměry působí, vznikají i zanikají obě současně.

Zde je potřeba si uvědomit (jak lze i vidět z obrázků), že ony dvě síly stejné velikosti a opačného směru působí každá na jiné těleso. Siloměry B působí na siloměry A silou, jejíž velikost můžeme vyčíst na siloměrech A, a siloměry A působí na siloměry B silou, jejíž velikost můžeme vyčíst na siloměrech B. zůstává stejná i po nahrazení protější sady siloměrů přímo háčkem, respektive jen samotným závažím. Síla se nesčítá, ani se nerozdě-luje mezi ta dvě tělesa (siloměry). Jak vidíme, velikost sil působících na siloměry A či na siloměry B

F M Na dalším pokusu máme dva stejné vozíky. Na jednom z nich je přidělaný magnet a na druhém kus železa (stejně těžký jako ten magnet). Jakmile odstraníme dřevěný hranol mezi nimi, začne působit vozík s magnetem na vozík se železem silou svého magnetického pole (FM) a vozík se železem se dá do pohybu (se zrychlením aŽ = FM/mŽ dle 2. NPZ). Jak ale vidíme, dal se do pohybu i vozík s magnetem. A dokonce se stejně velkým zrychlením jako vozík se železem (aM = aŽ, protože oba urazily za stejný čas stejnou dráhu).

F M F Na dalším pokusu máme dva stejné vozíky. Na jednom z nich je přidělaný magnet a na druhém kus železa (stejně těžký jako ten magnet). Jakmile odstraníme dřevěný hranol mezi nimi, začne působit vozík s magnetem na vozík se železem silou svého magnetického pole (FM) a vozík se železem se dá do pohybu (se zrychlením aŽ = FM/mŽ dle 2. NPZ). Jak ale vidíme, dal se do pohybu i vozík s magnetem. A dokonce se stejně velkým zrychlením jako vozík se železem (aM = aŽ, protože oba urazily za stejný čas stejnou dráhu). Na vozík s magnetem tedy musela působit nějaká síla F, která byla stejně velká jako FM (oba vozíky měly stejnou velikost zrychlení i hmotnosti) a měla opačný směr. Zase vidíme, že obě síly vznikly současně (po odstranění dřeva) a současně zanikly (po srážce vozíků).

Třetí Newtonův pohybový zákon: Výsledky mnoha podobných pokusů zobecnil Newton a vyslovil Třetí Newtonův pohybový zákon: Dvě tělesa na sebe navzájem působí stejně velkými silami opačného směru. Tyto síly vznikají a zanikají současně. Protože vyvolávající sílu obvykle nazýváme AKCE a druhou současně vznikající sílu REAKCE, nazýváme tento zákon také ZÁKON AKCE A REAKCE Důležité je si uvědomit, že: Síly akce a reakce působí každá na jiné těleso a jejich pohybové účinky se tedy neruší.

Důležité je si uvědomit, že: Síly akce a reakce působí každá na jiné těleso a jejich pohybové účinky se tedy neruší. AKCE a REAKCE tedy nepůsobí na stejné těleso, nemůžeme je tedy ani vektorově sečíst a určit jejich výslednici sil. Pokud by působily na stejné těleso, jejich výslednice by byla vždy nulová (jsou stejně veliké, opačného směru) a nedocházelo by ke změně pohybového stavu těles (nulové zrychlení). F M F Vidíme však, že vozíky mají nenulové zrychlení, neboť na každý z nich působí výsledná síla, jejíž velikost je rovna | FM |.

!!! POZOR !!! Velikost AKCE a REAKCE je vždy stejně velká na obě tělesa, pohybový účinek na jednotlivá tělesa je však obecně různý, neboť dle druhého Newtonova pohybového zákona závisí na hmotnosti toho kterého tělesa ( a1 = F / m1 či a2 = F / m2 ). F F Těleso vpravo (dva spojené vozíky s magnety) je dvakrát těžší než těleso vlevo (jeden vozík se železem) a proto i při působení stejně velké síly je zrychlení tělesa vlevo dvakrát větší (dle 2. NPZ je zrychlení tělesa nepřímo úměrné jeho hmotnosti). Například zeměkoule působí na kámen silou svého gravitačního pole (FG). Kámen získá zrychlení o velikosti g a rozpohybuje se směrem k Zemi, až na ni dopadne. Stejně velkou silou FG však působí i kámen na zeměkouli, avšak vzhledem k její obrovské hmotnosti je její zrychlení naprosto zanedbatelné.

Ukázkové řešení příkladů Do lavice nyní dostanete pracovní listy, na kterých si vyzkoušíte vyřešení dvou ukázkových příkladů Příklad č. 1: Dva chlapci - Adam vážící 60 kilogramů a Bedřich vážící 50 kilo- gramů - stojí proti sobě na kolečkových bruslích a drží provaz. Stojí na bodech A a B, které jsou ve vzdálenosti 10 metrů od sebe. Adam táhne za provaz silou 60 Newtonů, Bedřich provaz jen pevně drží. Jakou rychlost bude mít Adam a jakou Bedřich, když do sebe narazí? A kde (v jaké vzdálenosti od bodu A) na sebe narazí? Příklad č. 2: Dvě dívky Alena a Blanka stojí na bruslích na ledě na okraji středo- vého kruhu („buly“) a mají nože kolmo do středu kruhu. Alena strčí do Blanky tyčí. Která z dívek vyjede ze středového kruhu?

√ √ √ | FB | = | FA | mA = 60 kg sA = s0A + v0At + aAt2 = aAt2 Příklad č. 1: Adam vážící 60 kg a Bedřich vážící 50 kg stojí proti sobě na kolečkových bruslích a drží provaz. Stojí na bodech A a B, které jsou ve vzdálenosti 10 m od sebe. Adam táhne za provaz silou 60 N, Bedřich provaz jen pevně drží. Jakou rychlost bude mít Adam a jakou Bedřich, když do sebe narazí? A kde (v jaké vzdálenosti od bodu A) na sebe narazí? mA = 60 kg | FB | = | FA | 1 2 sA = s0A + v0At + aAt2 = aAt2 (s0A = 0 m a v0A = 0 m.s-1) 1 2 sB = aBt2 mB = 50 kg aA = FA mA sAB = 10 m sA + sB = sAB FA = 60 N aA = m.s-2 60 aAt2 + aBt2 = sAB 1 2 vA = ? vA = v0A+ aAt (v0A = 0 m.s-1) vB = ? t2.(0,5.aA+ 0,5.aB) = sAB aA = 1 m.s-2 vA= aA.t sA = ? t = sAB 0,5.aA+ 0,5.aB √ vA= 1 . 3 = 3 m.s-1 aB = FA mB vB= aB.t t = 10 1,1 √ aB = = 1,2 m.s-2 60 50 · = 9,09 = 3 s √ vB= 1,2 . 3 = 3,6 m.s-1 1 2 sA = aAt2 Při srážce chlapců měl Adam rychlost 3 m.s-1 a Bedřich 3,6 m.s-1. Ke srážce došlo 4,5 m od bodu A. sA = 0,5 . 1 . 9 = 4,5 m

Ze středového kruhu vyjedou obě děvčata, Alena i Blanka. Příklad č. 2: Dvě dívky Alena a Blanka stojí na bruslích na ledě na okraji středového kruhu („buly“) a mají nože kolmo do středu kruhu. Alena strčí do Blanky tyčí. Která z dívek vyjede ze středového kruhu? Alena strčila do Blanky tyčí a působila tak na Blanku nějakou silou. Udělila jí tak zrychlení směrem ven z kruhu (a B = FA / m B). Podle Zákonu akce a reakce (3.NPZ) však Blanka na Alenu působila přes tyč také silou, která byla opačného směru a stejné velikosti, jako síla od Aleny (|FB| = | FA|). Alena tedy také získala zrychlení směrem ven z kruhu (a A = FA / m A). Obě tedy získaly nenulové zrychlení směrem ven z kruhu a proto: Ze středového kruhu vyjedou obě děvčata, Alena i Blanka.

PRACOVNÍ LIST Příklad č. 1: Adam vážící 60 kg a Bedřich vážící 50 kg stojí proti sobě na kolečkových bruslích a drží provaz. Stojí na bodech A a B, které jsou ve vzdálenosti 10 m od sebe. Adam táhne za provaz silou 60 N, Bedřich provaz jen pevně drží. Jakou rychlost bude mít Adam a jakou Bedřich, když do sebe narazí? A kde (v jaké vzdálenosti od bodu A) na sebe narazí? Příklad č. 2: Dvě dívky Alena a Blanka stojí na bruslích na ledě na okraji středového kruhu („buly“) a mají nože kolmo do středu kruhu. Alena strčí do Blanky tyčí. Která z dívek vyjede ze středového kruhu? PRACOVNÍ LIST

TŘETÍ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Luboš Káňa, Gymnázium Sušice Předmět: Fyzika, mechanika Datum vytvoření: prosinec 2012 Třída: kvinta osmiletého gymnázia a první ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_F-1_16 Anotace a metodické poznámky: Tento materiál slouží učiteli k názornosti výkladu třetího Newtonova pohybového zákona v rámci výuky dynamiky na střední škole. Dle animovaně znázorněných pokusů mohou žáci sami přijít na to, jaké síly vznikají při vzájemném působení těles a co pro ně platí, a dojít tak poté i k vyjádření třetího Newtonova pohybového zákona. Uvědomí si i důležitou věc, že síly akce i reakce působí každá na jiné těleso a jejich pohybové účinky se tak nemohou navzájem vyrušit. Jednotlivé úvahy jsou zobrazovány postupně po stisku klávesy „Page Down“ nebo stisknutím levého tlačítka myši tak, aby žáci mohli sami projevovat svoje postřehy a předpoklady. Součástí tohoto učebního materiálu jsou zároveň také dva vzorové příklady, které se řeší rovněž postupně s komentářem učitele, přičemž strana 14 této prezentace slouží jako pracovní list, který se vytiskne a rozdá žákům, aby mohli řešit vzorové úkoly spolu s učitelem dle prezentace. Tyto listy jim pak nadále zůstanou jako vzorové řešení podobných příkladů pro domácí studium. Samotná prezentace určená pro projekci žákům začíná na straně 3 a končí na straně 13.

TŘETÍ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Luboš Káňa, Gymnázium Sušice Předmět: Fyzika, mechanika Datum vytvoření: prosinec 2012 Třída: kvinta osmiletého gymnázia a první ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_F-1_16 Použité materiály: BEDNAŘÍK, Milan, RNDr., CSc. + ŠIROKÁ, Miroslava, doc. RNDr., CSc., Fyzika pro gymnázia, Mechanika. Prometheus 2010, ISBN 978-80-7196-382-0 Animace a použité vzorové příklady jsou dílem autora prezentace Mgr. L. Káni. Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů MS Power Point 2007. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.