Základní škola Kladruby 2011 Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr Kindelmann Název materiálu: Archimédés ze Syrakus Šablona:III/2 Sada:III2_C.02 Předmět:Fyzika Třída:VII.
Základní škola Kladruby 2011 Anotace: Předmětem tohoto výukového materiálu je Archimédés ze Syrakus. Prezentace doplňuje školní učivo, seznamuje žáky s vynálezci a vynálezy, motivuje žáky k zájmu o předmět, poukazuje na historické souvislosti a podporuje mezipředmětové vazby. Klíčová slova: Archimédés pí kladka páka
Základní škola Kladruby 2011 Archimédés ze Syrakus Archimédés, řecký matematik, vynálezce, astronom a fyzik ( př.n.l.)
Základní škola Kladruby 2011 Kdo to byl Byl zakladatelem myšlenky integrálního počtu. Zabýval se metodou výpočtu délky kružnice a na svou dobu přesně odhadl číslo pí. Formuloval řadů zákonů ve statice a hydrostatice. Vynalézal jednoduché stroje. Navrhoval vojenské stroje. Většinu svého života strávil ve svém rodišti (Syrakusy), zemřel při jejich obranně.
Základní škola Kladruby 2011 Fyzika Zabýval se principy činnosti jednoduchých strojů a formuloval zákonitosti jejich rovnováhy: o páky, kladky, klínu, nakloněné roviny a ozubeného kola. Objevil a dokázal využít: o šnekové čerpadlo, o těžiště, o statický moment. „Dejte mi pevný bod ve vesmíru a já pohnu celou Zemí“ Archimédés
Základní škola Kladruby 2011 Archimédův zákon Podle Vitruvia si nechal král Hierón II. zhotovit novou zlatou korunu ve tvaru vavřínového věnce a požádal Archiméda, aby zjistil, je-li vyrobena z ryzího zlata, a zda do ní nepoctivý zlatník nepřidal méně ušlechtilé kovy. Archimédés dobře chápal pojem hustota. Archimédés musel vyřešit problém bez poškození koruny, takže ji nemohl přetavit do pravidelného geometrického tvaru, u kterého by mohl spočítat objem a pomocí hmotnosti pak určit i jeho hustotu a porovnat s hustotou zlata. Řešení ho prý napadlo při koupeli, když si všiml, že hladina stoupla, když se ponořil do vody. – Uvědomil si, že může využít nestlačitelnost vody, a ponoří-li korunu do nádoby naplněné vodou až po okraj, bude objem přeteklé vody rovný objemu koruny. Podle legendy vyskočil z koupele, zcela nahý probíhal syrakuskými ulicemi a volal „Heuréka“ (řecky: „εὕρηκα!“, což znamená „Nalezl jsem!“). Poté zjistil, že koruna byla vyrobena převážně ze zlata, ale bylo v ní přidáno i stříbro.
Základní škola Kladruby 2011 Zapalování lodí na dálku Takto obránci zapalovali lodě Římanů podle legendy, ve skutečnosti šlo spíše o parní děla. Zaměření zrcadel do jednoho bodu
Základní škola Kladruby 2011 Zápalná zrcadla Praktickou zkoušku provedl roku 1973 řecký vědec Ioannis Sakkas. Pokus uskutečnil u námořní základy Skaramagas poblíž Athén. Použil 70 měděných zrcadel o rozměrech 1,5 × 1 metru. Zaměřil je na model římské válečné lodi z překližky ve vzdálenosti 50 metrů. Poté, co byla všechna zrcadla přesně zaměřena, začala loď hořet během několika sekund.
Základní škola Kladruby 2011 Archimédův šroub Umožňuje efektivnější čerpání vody. Je tvořen šikmou trubkou se zabudovanou spirálou těsně uloženou na hřídeli. Jeho výhodou je jednoduchost a spolehlivost i při čerpání silně znečištěných kapalin.
Základní škola Kladruby 2011 Archimédovská tělesa Druh polopravidelného konvexního tělesa (z každého vrcholu vychází stejný počet hran) složeného ze dvou nebo více pravidelných mnohoúhelníků setkávajících se ve stejném vrcholu.
Základní škola Kladruby 2011 Zdroj co-Fetti_Archimedes_1620.jpg/225px-Domenico- Fetti_Archimedes_1620.jpg, epelne_zaruzeni_2.png, screw_one-screw-threads_with-ball_3D-view_animated_small.gif, hedron.gif/150px-Cuboctahedron.gif,