Metternichovský absolutismus, národní obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
České národní obrození I.
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
České země v první polovině 19. století
Habsburská monarchie za Metternicha
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Zájem o česká divadelní představení – projev zájmu o českou kulturu.
Habsburská monarchie 1790 – 1848.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Národní obrození.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
téma České země a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
konec 18. století konec 18. století: české země – hospodářsky nejrozvinutější část HBM nejrozšířenější – textilnictví nejrozšířenější – textilnictví:
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
70.léta 18.století - pol. 19.století
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
České národní obrození
Transkript prezentace:

Metternichovský absolutismus, národní obrození Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Rakouské a české země v době metternichovského absolutismu Leopold II. (1790 – 1792) - urovnal vztahy s Pruskem a Tureckem - měl osvícené názory na společnost, význam státu a panovníka jako Josef II., ustoupil ale nátlaku šlechty a některé Josefovy reformy zrušil Leopold II. s bratrem Josefem II.

František II. (český král František I.) (1792 – 1835) 1804 – panovník se nechává korunovat rakouským císařem 1811 – vydání občanského zákoníku – zajišťoval i poddaným občanům rovné právo u soudu nevztahoval se na politická práva občanů, neuznával ale privilegia šlechty: pozvolný přechod od poddanské společnosti k občanské - podíl kancléře Metternicha na státní moci (do roku 1848 řídil zahraniční politiku), - metternichovský režim se snažil zabránit změnám a reformám, jež by mohly ohrozit císaře a stát → tajná policie, cenzura, odpor k liberalismu (zdůrazňoval politickou a hospodářskou svobodu), potlačování národních snah o emancipaci (přesto byl zmírněn centralizační a germanizační tlak)

Klemens Lohtar Wenzel von Metternich (1773-1859) - rakouský ministr zahraničí, později kancléř - nejdéle sloužící ministerský předseda v historii (1809-1848) - odmítal revoluci – viděl ji jako drancování, plenění a destrukci - nebyl fanatickým zastáncem absolutismu ani odpůrcem ústavy, ale chtěl, aby všechny systémy vznikly přirozenou cestou - chtěl, aby si každý mohl být jist svým majetkem - nacionalismus považoval za velké a zbytečné zlo „Jazyk, rasa a cítění nemusejí být vždy jednotícími faktory a někdy mohou být lidé šťastnější pod vládou dědičného panovníka, který dbá na jejich práva.“

Ferdinand I. (český a uherský král Ferdinand V.) (1835 – 1848) - slabomyslný panovník, přízvisko Dobrotivý - řízení císařství přebírá státní rada (jednání nejvíce ovlivňuje Metternich) 1836 - korunovace Ferdinanda českým králem - poslední korunovaný český král - po abdikaci v roce 1848 se natrvalo usadil v Praze 

České národní obrození (konec 18. stol. – polovina 19. stol.) - proces probuzení národního vědomí, proces formování moderního českého národa Předpoklady národního obrození: zrušení nevolnictví, příliv českých obyvatel do měst, průmyslová revoluce (změny ve výrobě, dopravě), vytvoření skupiny obětavých vzdělanců – buditelů, příznivé mezinárodní podmínky Cíle národního obrození: obrana a obrození jazyka, vydávání českých knih, zakládání českých divadel, úcta k národním dějinám, prosazování myšlenky slovanské vzájemnosti, demokratismus (zájem o lid, o lidovou kulturu)

Členění národního obrození: 1790-1815 – I. fáze (přípravná, obranná) 1815-1830 – II. fáze (útočná, důraz na rozvoj kultury a jazyka) 1830-1848 – III. fáze(vrcholná, důraz na politické požadavky)

Významné instituce: Královská česká společnost nauk (1784) - centrum vědecké činnosti osvícenců Vlastenecké (Národní) muzeum (1818) – organizační základna národního hnutí, centrum české vědy Matice česká (1831) – vydávala česká vědecká a kulturní díla, zpřístupňovala je širokým lidovým vrstvám Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách (1833) – podpora průmyslu, osvěty, školství Měšťanská beseda (1846) – středisko českého veřejného a společenského života  

Autor knihy Podrobná mluvnice češtiny; ustálil jazykovou normu, navrhl tzv. analogickou opravu pravopisu, která platí dodnes. Josef Dobrovský

Jazykovědec, první profesor českého jazyka na pražské univerzitě, rodák z Rychnova nad Kněžnou. František Martin Pelcl

Herec dramatik, básník, zakladatel divadla Bouda (1786), které bylo postaveno na bývalém Koňském trhu (Václavském náměstí). Václav Thám

- česky hráli cizí herci, jazyková úroveň představení nebyla vysoká Divadelní scény Divadlo v Kotcích (1739-1783) - česky hráli cizí herci, jazyková úroveň představení nebyla vysoká - první novočeská hra Kníže Honzík (1771) nevynikala kvalitou, šlo o překlad německé veselohry Kotce

Stavovské divadlo Původní hry začalo soustavněji uvádět Nosticovo divadlo na Ovocném trhu až od roku 1785, ale česká představení se zde musela střídat s německými (název scény se změnil na Stavovské divadlo, když budovu zakoupily zemské stavy pro uvádění českých her).

Bouda (Královské-císařské vlastenecké divadlo) na Koňském trhu Václavské náměstí koncem 19. století, pohled od Můstku, dobová pohlednice Bouda (1786-9) Bouda (Královské-císařské vlastenecké divadlo) na Koňském trhu - pro finanční potíže byla budova roku 1789 stržena - poté se hrálo na mnoha místech v Praze, od roku 1792 ve zrušeném klášteře U Hybernů

Zakladatel prvního vydavatelství českých knih České expedice, vydavatel prvních českých novin. Václav Matěj Kramerius

Jazykovědec, básník, překladatel, autor česko- -německého slovníku, který obsahuje 120 000 hesel.   Josef Jungmann

Historik, politik, zastánce austroslavismu, který napsal dílo Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě František Palacký

Dramatik, profesor hradeckého gymnázia, napsal divadelní hru Hadrián z Římsů, dnes je po něm pojmenováno hradecké divadlo. Václav Kliment Klicpera

Metternichovský absolutismus, národní obrození Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Štěpánková, Alena; Šašinka, Pavel: Odmaturuj z dějepisu 2. DIDAKTIS, Brno 2006 http://cs.wikipedia.org/ http://www.ucebnice-dejepisu.ic.cz/