Média: nástroj vládnoucí třídy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Alternativní teorie, kritika klasické politické ekonomie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Tři politické ekonomie sociálního státu
SOCIOLOGIE.
Úvod do sociální politiky ZS 2008/2009
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
TEST 1 VY_32_INOVACE_  a. KLIDNÉMU SPOLEČENSKÉMU VÝVOJI  b. PŘEKOTNÉMU VÝVOJI, REVOLUCÍM  c. PROTI JAKÉKOLIV ZMĚNĚ.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Kulturní vzorce na příkladu ekonomických struktur vlastnické vztahy v období pozdní normalizace.
Sociální konstruktivismus
Sociální stratifikace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.
Hospodářská politika.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Socialismus název socialismus je odvozen od slova sociální, vyjadřuje tak požadavek na sociální spravedlnost společné všem proudům socialismu jsou: a)
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
další oficiální dokumenty
Klíčová otázka č. 5 Mediální obraz bezdomovectví prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (MUP, FSV UK) 26. – 27. listopadu 2014.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Dějepis Mgr. Milan Šimek
POLITOLOGIE TEST 12.
Sociální diferenciace
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Marxismus a jeho varianty
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Sociologie konfliktu.
Environmentální etika
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Teorie rozvoje II. Vladan Hodulák.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Alberto Melucci: Challenging Codes SM as prophets SH jako signály upozorňující na hlubokou transformaci v logice komplexní společnosti. Jako prorok SH.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie
Sociální stratifikace
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
„Filosofové doposud svět vysvětlovali, jde však o to – změnit ho.“
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Spor kulturálních studií s politickou ekonomií Mgr. Markéta Štechová Kurz PhDr. Ireny Reifové, Ph.D. LS.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Ing. Veronika Dostálková MBA
7lOSnQ
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Ideologie v digitálních hrách
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Auguste Comte (1798 – 1857) Francie v době A. Comta (7 různých politických režimů) Otázky stability v nové (moderní) společnosti Vliv osvíceneckých myšlenek,
Poklasická filozofie - Marxismus
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Média: nástroj vládnoucí třídy Kritické teorie marxistické inspirace: klasický marxismus + neomarxismus Umístění na mapě mediálních studií: alternativní a dominantní paradigma Klasický marxismus: ideologická role médií ve společnosti jako důsledek třídních a vlastnických struktur; ideologie jako funkce výrobní základny Neomarxismus: kritická teorie společnosti a médií z dílny myslitelů frankfurtské školy; ideologie jako funkce kulturní nadstavby

 marxismus jako revoluční praxe s prvkem diktatury proletariátu Je marxismus mrtev? Není marxismus jako marxismus:  marxismus jako sociologická, filozofická a ekonomická teorie společnosti  marxismus jako revoluční praxe s prvkem diktatury proletariátu

Média: nástroj vládnoucí třídy Kritické teorie marxistické inspirace: klasický marxismus + neomarxismus Umístění na mapě mediálních studií: alternativní a dominantní paradigma Klasický marxismus: ideologická role médií ve společnosti jako důsledek třídních a vlastnických struktur; ideologie jako funkce výrobní základny Neomarxismus: kritická teorie společnosti a médií z dílny myslitelů frankfurtské školy; ideologie jako funkce kulturní nadstavby

Dominantní a alternativní paradigma Dominantní paradigma  odvozeno od konceptu „good society“ = liberální, tržní, demokratická  sociologická paralela: strukturní funkcionalismus  MM = funkční subsystém celkového sociálního systému Alternativní paradigma  kapitalistická společnost z principu špatná, nutnost permanentní kritiky jakéhokoli statu-quo  sociologická paralela: kritická teorie společnosti  MM = reakční síla oslabující kritický vztah ke světu

Média: nástroj vládnoucí třídy Kritické teorie marxistické inspirace: klasický marxismus + neomarxismus Umístění na mapě mediálních studií: alternativní a dominantní paradigma Klasický marxismus: ideologická role médií ve společnosti jako důsledek třídních a vlastnických struktur; ideologie jako funkce výrobní základny Neomarxismus: kritická teorie společnosti a médií z dílny myslitelů frankfurtské školy; ideologie jako funkce kulturní nadstavby

Klasický marxismus: kritika médií  Ideologie: výklad světa, závislý na třídní pozici a obhajobě zájmů s touto pozicí souvisejících  Falešné vědomí: kolektivní vědomí proletariátu – vykořisťovaní přijímají interpretaci světa mocných – jednají tím proti svým vlastním zájmům  Média: manipulační aparáty, které šíří ideologii a upevňují falešné vědomí  Ideologická role médií: má ekonomickou podstatu, média reprodukují ideologii svých vlastníků

Klasický marxismus: základní pojmy  Historický materialismus: materialistické vysvětlení logiky dějin, „dějiny jsou dějinami třídních bojů“  Periodizace dějin: společenské formace odlišující se vztahem jednotlivých tříd k vlastnictví výrobních prostředků  Politická ekonomie: ekonomická základna vs. kulturní nadstavba; základna determinuje nadstavbu; kritizováno jako ekonomický redukcionismus

Média: nástroj vládnoucí třídy Kritické teorie marxistické inspirace: klasický marxismus + neomarxismus Umístění na mapě mediálních studií: alternativní a dominantní paradigma Klasický marxismus: ideologická role médií ve společnosti jako důsledek třídních a vlastnických struktur; ideologie jako funkce výrobní základny Neomarxismus: kritická teorie společnosti a médií z dílny myslitelů frankfurtské školy; ideologie jako funkce kulturní nadstavby

Frankfurtská škola: prolog  Vznik v r. 1923: Institut für Sozialforschung  Tři fáze vývoje: předválečná německá, válečná americká, poválečná rozptýlená Představitelé: Max Horkheimer Theodor Adorno Walter Benjamin  Motivace vzniku: analýza kolapsu Marxovy předpovědi o vítězství socialismu v rozvinutých kapitalistických společnostech

Frankfurtská škola, média a modernita Theodor Adorno: „Psát básně po Osvětimi je barbarství“ Osvětim: nikoli nevysvětlitelná zrůdnost, ale důsledek aplikace moderních principů Průmysl smrti: principy kvantity, efektivity, organizace, výkonnosti, byrokracie  Média šíří obrazy a tím i slávu světa, který zplodil Osvětim  Paradoxní podstata frankfurtské kritiky médií: jsou skutečnosti příliš blízko

Marxismus a neomarxismus Rozdíl v kritice médií  Marxismus: základna determinuje nadstavbu, ideologie se reprodukuje na bázi ekonomické  Neomarxismus: nadstavba vytváří podmínky pro existenci základny, ideologie se reprodukuje na bázi kulturní  Nadstavba = kultura = sféra, schopná vytvářet souhlas s existencí daných ekonomických poměrů (spotřeba a zábava)  Média – aparát na výrobu totálního souhlasu a spokojenosti s kapitalistickou realitou