Moravskobudějovické letokruhy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Poznávačka obratlovců
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Města ČR – orientace na mapě
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_499_Př8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
zpracovaný v rámci projektu
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
DUM 18/1 Tady jsme doma Naše vlast.
9 CELÁ ČÍSLA
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 17.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Kdo chce být milionářem ?
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
VY_22_INOVACE_0113 Název DUMuKroměříž Tematická oblastKomunikace v každodenním životě AutorLibuše Polášková ŠkolaVOŠPS a SPgŠ Kroměříž.
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ProcvičujemenásobilkuProcvičujemenásobilku Klikni na libovolné číslo, objeví se.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Globální změny Zpracoval: Jakub Mach. Osnova prezentace 1.Úvod 2.Osnova prezentace 3.Skleníkový efekt 4.Globální klimatické změny 5.Konec.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Goniometrické funkce.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_2 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pietrová. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.01/Pv.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Číslo v digitálním archivu školy
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s Jihomoravským krajem,
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
VODNÍ NÁDRŽE ČESKÉ REPUBLIKY
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_3316_PR7 Dravci a sovy
KRAJE ČESKÉ REPUBLIKY Obr. 1 ÚVODNÍ ČÁST.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
FRÉZOVÁNÍ DĚLÍCÍM ZPŮSOBEM
Vytvořil: Mgr. Miloslav Došek - ZŠ a MŠ Jablonec nad Nisou, Kamenná 404/4, příspěvková organizace.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Praha,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Chráněná území v České republice
Významná chráněná území v ČR
Amerika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7. ročník
L Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_270_Ministáty Evropy - 1 AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
KONTROLA A MĚŘENÍ Měření součástí ve 3D
Téma: Praha - kvíz Vytvořil: Mgr. Aleš Sucharda VY_32_Inovace/8_453 Dne:
Změny v SOILINu ve SCIA Engineer oproti Nexis32
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Transkript prezentace:

Moravskobudějovické letokruhy ZŠ TGM Moravské Budějovice Iva Jurková, Petr Rokoský, Jan Cech, Karel Chromý, Bohuslav Doležal a Zdeněk Žádník

Zajímá nás: Ovlivňují srážky a zeměpisné podmínky šíři letokruhů stromů? Jestliže je ovlivňují: jakým způsobem? mají srážky rozhodující vliv? je rozdíl mezi letokruhy v různých zeměpisných polohách?

Naší snahou je Prokázat, že rozhodující pro šíři letokruhů je množství srážek Prokázat, že vzdálenost mezi letokruhy závisí na některých geografických podmínkách

Postup řešení Teoretická část - zjišťování teoretických podkladů Metodika - odběr vzorků a jejich vyhodnocování, zjištění polohopisných a klimatických podmínek Praktická část Vlastní odběr vzorků Zjišťování klimatických údajů z vybraných let Výměna informací s týmem v Norsku Vyhodnocení podle metodiky a ověření platnosti hypotézy Závěr

Dendrochronologie δένδρον - strom, χρόνος – čas, λογία - věda http://www.biolib.cz/IMG/THN/_103339.jpg

Letokruhy http://www.atlasdreva.hu.cz/makro_exoticke/obrazky/diplomka_html_765254a5.png

Borovice

Dřevo borovice http://www.garten.cz/images_data/4553-borovice.jpg

Borovice v okolí Moravských Budějovic

Lesní porosty

Odběry vzorků - mapa

Odběry vzorků - pomůcky

Vlastní odběr

Výsledky odběru Celkem jsme odebrali více než 80 vzorků, z toho jsme jich 20 vyhodnotili.

Vzorky Hlubočák vzorek obvod gps výška 264 cm N 49°01.965´ E 015°37.178´ 24 m H2 118 cm H3 182 cm H4 126 cm N 49°02.180´ E 015°37.265´ 24,5 m H5 133 cm 24,8 m H6 202 cm N 49°02.316´ E 015°37.097´ 27 m H7 204 cm H8 106 cm N 49°02.359´ E 015°37.113´ 29 m H9 135 cm H10 161 cm 25,5 m

Vzorky Kosová vzorek obvod gps výška 123 cm N 49°02.322´ E 015°45.377´ 18,5 m K2 160 cm 19 m K3 172 cm 21 m K4 22 m K5 168 cm 25 m K6 145 cm K7 27 m K8 183 cm 26 m K9 270 cm N 49°02.224´ E 015°45.403´ 24 m K10 170 cm

Vyhodnocování vzorků Skeleton plot

Navštívené Meteostanice

Dešťové srážky v mm v letech 2007 - 2012

Měsíční srážky v roce 2009 a 2010

Celková sněhová pokrývka v cm

Vývoj průměrných teplot v roce 2009 a 2010

Partnerské školy: TGM MORAVSKÉ BUDĚJOVICE – EIDSKOG UMGDOMSSKOLE

Odběr vzorků v Norsku

Vlastní vyhodnocení vzorků v Norsku

Společné odebírání vzorků

Závěr č. 1 Šířka letokruhů je proměnlivá v jednotlivých letech, vzorky vykazují změny šíře letokruhů. Nepodařilo se nám však prokázat přímou závislost na množství srážek. Nenalezli jsme totiž shodu mezi odebranými vzorky a sledovanými srážkami. Názor konzultantů: „Šíři letokruhů určuje spíše kvalita podloží než klimatické vlivy. Les má totiž trvalé mikroklima.“

ZÁVĚR Č. 2 Ve vzorcích z ČR a Norska je viditelný rozdíl. Norsko: vyrovnané, stejnoměrně široké letokruhy ČR: rozdílné výsledky měření šířky letokruhů Názor konzultantů: Domnívají se, že vyrovnanější vzdálenost mezi letokruhy by měla být v ČR.

Školní projekt letokruhy

Zdroje http://www.asb-portal.cz/diagnosticke-metody-pro-hodnoceni-drevenych-konstrukci-in-situ/galeria/890/5337/#gallery-image-wrapper http://www.mapy.cz/#x=15.813034&y=49.049600&z=12&c=H-F&l=5 http://cs.wikipedia.org/wiki/Borovice_%C4%8Dern%C3%A1 http://www.mapy.cz/#x=15.696726&y=49.047123&z=10&umc=9jprrxSzOf9jf1JxTEY39jWCCxSyb8&uml=Moravsk%C3%A9%20Bud%C4%9Bjovice%2C%20okres%20T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D&uml=49%C2%B03%2738.584%22N%2C%2015%C2%B041%278.684%22E&uml=49%C2%B02%2710.335%22N%2C%2015%C2%B037%272.377%22E&u=u + Vlastní foto

Naši konzultanti Ing. Martin Kříž Zdeněk Bouchal Ing. Milan Kotačka Dr. Andreas Kirchmefer Ing. Helena Rokoská Stanislav Novotný

Děkujeme za pozornost