GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Laboratorní a terénní cvičení
(biologická technika)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 6_2_BIO_07 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník Prima,
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Pozorování přírody stavba květu.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Mikroskopování Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Mikroskopie.
Mikroskopické pozorování buněk cibule
60.1 Základy mikroskopování
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Pozorování srsti savců
Základní postupy v biologii
Základy pozorování a pokusů v biologii
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
O buňce a mikroskopování, vnější a vnitřní stavba rostlin
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
MIKROSKOP Mgr. Helena Roubalová
Bezpečnost práce v chemii
Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: MIKROSKOPOVÁNÍ
Laboratorní práce č. 2 Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P6 _ 1. 6 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva II. Typ:DUM - kombinovaný Předmět: Biologie.
Mikroskopování 6. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Pozorování krevních nátěrů
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Průduchy v pokožce listů
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu14 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Jak zkoumáme přírodu?.
Laboratorní práce č. 3 List
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
Práce s mikroskopem.
JAK ZKOUMÁME PŘÍRODU.
MORFOLOGIE ŽIVOČIŠNÝCH BUNĚK
Bc. Jan Hutl a Základy práce s lupou a mikroskopem 4. Žáci se naučí zásady práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou, postup práce, práce s mikroskopem,
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo.
BIOLOGIE Nabídka programů pro projekt „Trojlístek“
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Představení části přírodověda
Vyšší rostliny Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Obecná zoologie - cvičení
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Číslo a název šablony klíčové aktivity
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Nativní preparát, vitální barvení
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 6_2_BIO_01 Datum vytvoření 2.9.2013 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník Prima, sekunda - NG Anotace Základy práce v biologické laboratoři Klíčová slova Laboratorní řád, mikroskop, pomůcky Vzdělávací oblast Biologie Očekávaný výstup Student zná základy práce v laboratoři Zdroje a citace JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie praktická část. Olomouc: FIN PUBLISHING, 1996, ISBN 80-86002-09-8. Internetové materiály

Základy práce v biologické laboratoři Laboratorní řád, práce s mikroskopem, laboratorní pomůcky

Bezpečnost práce v laboratoři biologie ● V laboratoři nejez a nepij! ● Práci prováděj pouze podle návodu vyučujícího. ● Udržuj své pracovní místo v čistotě a pořádku.   ● Rozlité látky odstraň podle pokynů vyučujícího. ● Zbytky rostlinného a živočišného materiálu likviduj podle pokynů vyučujícího. ● Při práci se chovej tak, abys neohrozil sebe ani svého spolužáka. ● Každou poškozenou pomůcku hlas okamžitě vyučujícímu. ● Každý úraz hlas vyučujícímu. ● Po skončení práce dej pracoviště do vzorného pořádku a před odchodem z laboratoře si umyj ruce.

Hlavní části optického mikroskopu – s praktickou ukázkou Okulár Tubus Revolverový měnič objektivů Objektiv Stolek Svorky Clona Světelný zdroj Makrometrický šroub Mikrometrický šroub Podstavec

Obr. 1

Postup při mikroskopování Na mikroskopu nastavíme nejmenší zvětšení objektivu, osvítíme zorné pole a na stolek umístíme preparát. Zmenšíme makrometrickým šroubem vzdálenost preparát-objektiv na minimum. (Kontrolujeme pohledem z boku - nebezpečí poškození objektivu a poničení preparátu.) Pomocí okuláru sledujeme zorné pole a zároveň zaostříme pomocí makrometrického šroubu => zvětšujeme pomalu vzdálenost objektiv-preparát. Najdeme nejideálnější část preparátu => posuneme preparát po stolku pomocí šroubu křížového posunu (nebo ručně, pokud máme svorky) a nastavíme do středu zorného pole. Hledaný obraz doostříme mikrometrickým šroubem. Pomocí revolverového měniče můžeme měnit zvětšení.

Typy preparátů v biologii Dočasné preparáty (nativní) – pro aktuální potřebu zkoumání (zhotovíme ho v krátkém čase, prozkoumáme, popíšeme a zrušíme). Nejčastějším uzavíracím médiem je voda. Trvalé preparáty – fixované v trvalém médiu (př. kanadský balzám), vydrží desítky let.

Příprava dočasného preparátu Na střed podložního sklíčka kápneme 1-2 kapky vody. Do vody vložíme objekt, který chceme pozorovat (čím tenčí objekt si připravíme, tím lépe budeme moci pozorovat detaily). Pomalu přiložíme krycí sklíčko tak, aby se nevytvořily vzduchové bubliny. Připravený preparát vložíme pod mikroskop, pozorujeme a zakreslíme.

Pravidla kreslení objektu Kreslíme tužkou. Popisujeme perem. Vždy uvedeme název preparátu a popis jeho částí. Vpravo pod obrázek zapíšeme zvětšení, pod kterým jsme preparát pozorovali (spočítáme jako zvětšení objektivu krát zvětšení okuláru).

Laboratorní pomůcky – s praktickou ukázkou Lupa Skalpel (žiletka) Pinzeta Preparační jehla Podložní a krycí sklíčka Kapátko Laboratorní sklo (Petriho miska, kádinka, odměrný válec...)

Opakování Jak označujeme preparáty připravované jen na krátkou dobu z živých materiálů? Jak se jmenuje část mikroskopu, do které se okem díváme? Jak se jmenuje část mikroskopu, pomocí které zaostřujeme na objekt? Jak zjistíme správné zvětšení, pod kterým jsme pozorovali preparát? Čím zakreslujeme preparát? Čím ho popisujeme?

Zdroje Obr. 1: www.web2.mendelu.cz [online]. [cit. 2013-09-02]. Dostupné z: http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/obrazky/ZM/mikroskop_velky.gif JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie praktická část. Olomouc: FIN PUBLISHING, 1996, ISBN 80-86002-09-8.