Trénink pro plaveckou část moderního pětiboje - mládež

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Vypracovala: Lenka Danihelková 5.B
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
PLAVÁNÍ.
Trénink atletických skoků
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2012
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
pro navazující magisterské studium TVS
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Kondiční příprava hráče baseballu
Technická, taktická a psychologická příprava
Žena a sport.
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Atletická průprava pro canicross
Měření anaerobní kapacity
Trénink běžeckých disciplín
ATLETIKA přednáška. Požadavky na ukončení studia atletiky 1.Ústní zkouška 2.Praktické splnění vícebojů a metodických výstupů 3.Splnění všech praktických.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
R EGENERACE VE SPORTU Anna Vagenknechtová, RVS, 2009.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Diagnostika plavecké úrovně a plavecké techniky
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Aplikace metodiky sportovního tréninku v Taekwon-do ITF
Psychologie pro sportovní praxi
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Organizační formy práce v tělesné výchově
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Běh a chůze v základní etapě atletické přípravy
jen pro vnitřní potřebu
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Rychlostní disciplíny - kraul Tereza Kousalová
Krasobruslení Jméno: Veronika Vrtělová UČO: Obor: RVS/T
Didaktika TV; Martina Matúšková
Metodicko – organizační normy
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Kondiční příprava ve sportu
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Trénink pro plaveckou část moderního pětiboje - mládež Irena Čechovská 5.12.2009 Katedra plavání a plaveckých sportů Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu

Plavecká část moderního pětiboje 200 m volný způsob Pro mládež je upraven rozsah disciplín moderního pětiboje: 17-18 let Čtyřboj (bez jízdy), 15-16 let Trojboj (střelba, plavání 200 m, běh 2000 m), 13-14 let Trojboj (střelba, plavání 100 m, běh 1000 m), 11-12 let Dvojboj (plavání 100 m, běh 1000 m), mladší 11 let Dvojboj (plavání 50 m, běh 500 m)

Trénink plavecké části plavecký trénink vnímat vždy jako součást moderního pětiboje kvalitní personální zajištění - plavecké vzdělání trenéra moderního pětiboje nebo konzultace s plaveckým trenérem (středotraťařů) jednoznačnost výkonu 200 m kraul - nedopustit ranou specializaci ve smyslu - pouze kraul, pouze závodní trať, předčasné uplatnění specializovaných tréninkových metod. zvláštnosti oproti plaveckému tréninku mládeže: režim, objemy, soutěžení typologie moderního pětiboje - jak vyhovuje/ nevyhovuje plaveckému tréninku

Zahájení sportovní kariéry Optimální začátek přípravného tréninku Optimální začátek základního tréninku Praxe, kdy začínají moderní pětibojaři: po plavecké výuce (mladší školní věk) po plavecké přípravce (po 10. roce věku) po základním plaveckém tréninku (po ZŠ) po specializovaném plaveckém tréninku

Otázky? Kdy začít? Kopírovat plavecký trénink stejné věkové kategorie? Jaký zvolit režim zatěžování? Obsah tréninku? Kdy začít zohledňovat cílový výkon (200 K)

Trénink moderního pětiboje po zahájené plavecké kariéře Východiska: dostatečná plavecká kompetence uspokojivá plavecká zdatnost, aerobní a svalová zdatnost zkušenost s plaveckým tréninkem klady a nedostatky plaveckého tréninku v dětském věku jak udržet a rozvíjet vysokou plaveckou výkonnost v rozšiřujícím se tréninku moderního pětiboje

Trénink moderního pětiboje po zahájené plavecké kariéře Zásady: zohlednit soutěžní výkon (200 K), ale zachovat pestrost obsahu a pestrost metod plaveckého tréninku konstituovat optimální a následně individualizovat kraulovou techniku udržet optimální rozsah kloubní pohyblivosti pro plavecký výkon

Trénink moderního pětiboje bez předchozí plavecké kariéry Zásady: Technika plavání nácvik, rozvoj plaveckých dovedností nácvik plaveckých způsobů - dominuje K start, obrátky (výjezdy)

Trénink moderního pětiboje bez předchozí plavecké kariéry Zásady: Kondice aerobní zdatnost (kapacita, speciální) svalová zdatnost (ve vztahu k vlastní hmotnosti) dostatečný rozsah kloubní pohyblivosti koordinační schopnosti (individualizace techniky, pocit vody)

Obsah přípravného tréninku Dominuje technická příprava (dovednosti) Stabilizace základní techniky prvního a nácvik dalších plaveckých způsobů, preferujeme kraulovou techniku Rozvoj plaveckých dovedností (poloha těla, splývání, obratnost ve vodě) Nácvik korektních základních, později kotoulových, obrátek a startovních skoků Posiluje se délka souvisle plavané vzdálenosti technikou/technikami bez hrubých chyb Krátké rychlé úseky závodní formou (štafety na šíř, závody dvojic apod.) Později motivy střídavého tréninku se změnami plaveckých způsobů, s využitím prvkového plavání

Obsah přípravného tréninku na suchu Pohybové hry (honičky, drobné hry pro tělocvičnu, do terénu) Průpravná cvičení pro běh (běžecká abeceda – zábavně), postupně výběh do terénu Člunkové běhy s různými typy startů, s pohybovým úkolem Zábavná koordinační cvičení bez pomůcek, s pomůckami Míčové hry Nácvik plaveckého rozcvičení. Podpora držení těla, uvolňovací cvičení

Parametry přípravného tréninku Kvalitativní hodnocení techniky plaveckých způsobů Hodnocení plaveckých dovedností (výdrž ve vznášení, délka splývání po odrazu, testy obrátek, hodnocení startu atd.) Frekvence a délka zatížení (roční cyklus, týdenní cyklus, soutěžení) Objem / intenzita kondiční přípravy Kontrolní tréninkové prostředky (5, 10 min se střídáním plaveckých technik, kraulem, měřené úseky postupně v průběhu přípravy 25,50,100, 400 m)

Pedagogické aspekty Organizace heterogenní skupiny (program pro celou skupinu, jednotlivce, diferenciace, individualizace v rámci skupiny) Nácvik efektivní komunikace (odborný jazyk, mimoslovní komunikace, reakce na signály, kázeň) Nácvik standardních činností (společné zahájení, deklarace cíle TJ (teorie), rozcvičení, rozplavání, vyplavání, hodnocení) Vedení pedagogické dokumentace (příprava a statistika trenéra, tréninkové deníky) Motivace, prožitková sféra,

Výstupy přípravného tréninku Připravenost na režim sportovní přípravy v základním tréninku Technická úroveň plavce Všestranný pohybový základ pro plavecký výkon Kondiční připravenost pro základní trénink Vysoká motivace k soutěžní činnosti

Závěry Uvedené skutečnosti vedou k zamyšlení, že plaveckou sportovní kariéru je sice třeba začít v dětském věku, ale není kam spěchat. V průběhu tréninku nelze vyplýtvat všechny známé tréninkové podněty již v dětském věku. Jednak můžeme akcelerací výkonnosti a intenzivním tréninkem dítě poškodit, a dále, čím můžeme zapůsobit později, v dlouhé sportovní kariéře.

Závěry Smysl tréninku nemůže spočívat jen v dlouhodobém cíli. Dítě i pozdější závodník musí trénovat a soutěžit proto, že ho tato činnost těší, a to v každé jednotlivé tréninkové jednotce, v každé soutěži. Pokud tomu tak není, jak se pak vyrovnat s nenaplněnou sportovní kariérou? Závěrečná bilance prožité sportovní plavecké kariéry by měla být individuálně pozitivní. Jako trenéři bychom měli na tento fakt velmi intenzivně myslet.

Základní plavecký trénink

Charakteristiky základního plaveckého tréninku Základní plavecký trénink navazuje na přípravný plavecký trénink nebo se zahajuje v 10 letech (5. třída) a trvá zhruba 3 až 4 roky (kryje se se školní docházkou, v konci může přejít ve specializovaný trénink). Dítě pokračuje v rozvíjení technických dovedností, zatěžování ve vodě se značně zintenzivňuje. Režim zatěžování přechází postupně na denně dvoufázový trénink ve vodě a další 3- 5 TJ týdně na suchu. Dítě soutěží v široké škále plaveckých disciplín.

Obsah základního tréninku Dominuje technická příprava (dovednosti) Stabilizace plaveckých technik kraul, prsa, znak, nácvik motýlek Nácvik korektních obrátek a startů Rozvoj hydrodynamické polohy, obratnosti ve vodě, pocitu vody Sleduje se doba zátěže ve vodě i na suchu, registruje se metráž zátěže ve vodě Uplatňuje se kontinuální a střídavá tréninková metody Krátké rychlé úseky závodní formou (štafety na šíř, závody dvojic apod.) V závěru etapy se může měnit charakter tréninku ve specializovaný trénink s uplatněním intervalového tréninku

Obsah základního tréninku na suchu Obsah i cíle podobné jako v přípravném tréninku Pohybové hry, běžecká cvičení a výběhy do terénu, člunkové běhy a štafety, koordinační cvičení bez i s pomůckami, sportovní (míčové) hry Sportovní motorika (běžecké lyžování, cyklistika, bruslení,...) Plaveckého rozcvičení. Plavecká gymnastika Podpora držení těla, uvolňovací cvičení Posilování s vlastní hmotností

Kazuistika V.B. roč. narození 1998 plavecká výuka zvolna od 4 let (plavecké dovednosti, 5 letech prsa a znak – 25 m, v 8 letech začátek K - zvládl za 14 dní v soustředění), sportovní motorika (cyklistika, lyžování, bruslení), akrobatický rocken-roll od 6 do 8 let (2x týdně 90 min, ještě nesoutěžně) moderní pětiboj od 8 let

pokračování Režim: 1. rok 3x týdně (60 minut sucho, voda), od 2. roku 5x týdně (4x voda) Plavecká úroveň konkurence schopný s plaveckými žáky výkonnost ve dvojboji, kategorie E, 2. místo MČR, pohár mládeže v MP 3. místo ve 2008 listopad 2008 (10 let) 50 K 36,9 v Krajském přeboru Praha, 4. místo mezi plaveckou populací v daném ročníku, 100 K 1:28, 4 (9. místo) účast na mistrovství ČR v plavání ve své věkové kategorii

Rizika přesycení Náročnost pětibojařského tréninku (režim, objem) Ztráta motivace čekáním na trénink a soutěže v plném počtu disciplín Rizika přesycení plaveckým tréninkem Pozn. Děvčata v tréninkové skupině.

Dívky v moderním pětiboji Trénink moderního by neměl být vnímám jako trénink pro muže - norma, příklad Integrace dívek do tréninku chlapců vytvořit podmínky, respektovat zvláštnosti Zvláštnosti tréninku ve vodě v souvislosti s dospíváním dívek

Závěry Preferovala bych plnohodnotný přípravný a částečně základní plavecký trénink jako předetapu tréninku moderního pětiboje před pětibojařským tréninkem dětí mladších než 12 let. Doporučuji plavecké vzdělávání pro trenéry pětiboje pracující s mládeží. Upozorňuji na předčasnou specializaci v tréninku (využívání nevhodných tréninkových metod pro mládež)

Ptejte se... Děkuji za pozornost.