QuestionPoint Virtuální referenční služba Úvod a přehled Vivien Cook Regional Library Services Consultant, OCLC PICA & Zuzana Helinska ZH.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Souborný katalog SKAT a elektronické informační zdroje z dílny firmy LANius s.r.o. Ing. Jiří Šilha.
Advertisements

Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Od celosvětově největší sítě odborníků na online marketing Web. Vyhledávače. Sociální média. Mobil. Jednoduše. 600 dní, které změnily svět internetu Milan.
Informační zdroje pro výzkum - INFOZ programy LI a 1N projekt NK ČR konsorcia Hanuš Hemola Národní knihovna ČR.
UŽIVATELSKÉ STATISTIKY IEEE/IET ELECTRONIC LIBRARY A ACM DL Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT v Praze.
Setkání účastníků neformální konsorcia Setkání účastníků neformálního konsorcia Praha Brno
JIB Jednotná informační brána seminář Digitální knihovna STK Praha, 9. října 2001 Martin Vojnar Jiří Pavlík Naděžda Andrejčíková.
Projekt INFOZ – VZ Národní knihovna ČR - zabezpečení elektronických zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace zdroje konsorcia rozpočet řešitelský tým splněné.
Evropské projekty v oblasti matematiky, přírodovědných a technických předmětů Barbora Grečnerová
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
>> 1 Ing. Zdeněk Vejvoda Technologická podpora liberalizace Bratislava
Datový balíček Ufonův internet U:fon přichází s další atraktivní datovou nabídkou. Od budou moci zákazníci, kteří už mají nebo si pořídí Ufonův mobilní.
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
Fond Vysočiny Celkový objem finančních prostředků Fondu Vysočiny – 81,4 mil Kč Dílčí cíl Programu rozvoje kraje – 3.2 Podpora rozvoje telekomunikačních.
Zlín - květen 2006 Regionální knihovní systém Clavius REKS firma LANius s.r.o.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
1 Martin Vojnar Indexy a uživatelé paměťových institucí IKI, 17. ledna
POSKYTOVATELÉ KNIHOVNICKO- INFORMAČNÍCH SLUŽEB A JEJICH PODPORA UŽIVATELE VE VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ APLIKOVANÁ PROSTŘEDNICTVÍM SOCIÁLNÍCH SÍTÍ Mgr. Zuzana.
Microsoft team. Create demand 0% Prospect 10% Qualify 20% Develop 40% Solution 60% Proof 80% Close 100% Win.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Povodňový informační systém Ing
A worldwide library cooperative OCLC Online Computer Library Center QuestionPoint and 24/7 Reference Update Vivien Cook Regional Account Manger OCLC PICA.
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Sdílená katalogizace po pěti letech provozu Ing. Jiří Šilha,
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
DSpace User Group Meeting 2009 Lucie Vyčítalová Univerzitní knihovna UPa BA – CPVŠK UTB, Zlín, 4. listopadu 2009.
Seznamy digitálních knihoven
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
MoodleMoot.cz 2011, Ostrava, PragoData Consulting, s.r.o. 1 Moodle a okolní svět Ing. Marek Kocan.
Mgr. Rostislav Krušinský VĚDECKÁ KNIHOVNA V OLOMOUCI Služba EOD - Elektronické knihy na objednávku.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
Dokumentace objektů a zveřejnění funkcí
Destinační management turistické oblasti Jeseníky (Jeseníky-východ)
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Tisková konference Knihovny v pavučině spolupráce Jindřichův Hradec Informace a spolupráce jako nutná součást rozvoje regionu DEMA, a.
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Setkání účastníků neformálního konsorcia Brno Praha
Informační zdroje v jednotném prostředí: SEN VŠECH KNIHOVNÍKŮ Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
CPVŠK 2006, UP Olomouc jde do světa … Iva Prochásková, UK UPa.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
WEBOVÉ PORTÁLY KNIHOVEN z pohledu informačních zdrojů Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
Naše společenství vzniklo jako reakce na neuspokojivou situaci ve státě, jako je…… Nezaměstnanost Zdražování produktů, služeb a energií Konkurenční nevyváženost.
Digital Earth Jan Čech, Jakub Gamrát. úvod ► Virtuální třírozměrný model planety Země s multimediální prezentací informací o uživatelem zvolené lokalitě.
EBooks on Demand Síť evropských knihoven Mgr. Ludmila Kohoutová Národní knihovna ČR.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Konsorcia knihoven a knihovnické systémy pro jejich podporu Martin Ledínský Univerzita Karlova v Praze Ústav výpočetní techniky
Ž áci poprvé zasedli do zdejších školních lavic 1. zá ř í Naše škola má vytvo ř ený školní vzd ě lávací program s názvem Aktivita, tvo ř ivost,
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
OPAC – jak dál? Nové technologie v knihovnictví Seminář KISK, VIKMB15.
Centrální systémy v českém knihovnictví PhDr. Radka Římanová UISK FF UK
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 Vývoj a koncepce nového univerzitního webu Ondřej Kudlík
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
e-PK aktuální stav služeb DDS
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Elektronické informační zdroje pro obor pedagogika
Jednotná informační brána jako studnice informací pro lékaře
Základy práce s informačními zdroji ZUR163
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Život bez střeva , Praha.
Předběžné datum nástupu:
Transkript prezentace:

QuestionPoint Virtuální referenční služba Úvod a přehled Vivien Cook Regional Library Services Consultant, OCLC PICA & Zuzana Helinska ZH Consulting

Přehled Co je QuestionPoint? Definice, historie and představy pro budoucnost Co může nabídnout knihovnickému personálu a uživatelům? Funkce a komponenty Jak objednat Question Point? Ceny Jaká je budoucnost a plány na vývoj? Kde najdeme další informace?

Referenční možnosti Zvyšujte přehlednost vaší knihovny a webovou prezentaci Udělejte z vaší knihovny místo první volby pro referenční služby Získávejte nové uživatele Poskytujte svým uživatelům služby, které nejvíce potřebují Rozšiřujte referenční možnosti

Co je QuestionPoint? QuestionPoint je digitální referenční služba, která vám umo ž ní nabídnout odbornou pomoc uživatelům pomocí lok á lních, skupinov ý ch a glob á lních s í tí knihoven Je to víc e ne ž “Zeptej se knihovn í ka” Nabídka r ů zn ýc h ř e š ení Pom ě rn ě levné instalovaní a údr ž ba

Základy QuestionPoint Library of Congress CDRS (Collaborative Digital Reference Service) Globální knihovnický projekt: od června 2000 – do června 2002 Členství: se zvýšilo ze16 na 260 knihoven všech typů ve 20 zemích Koncept: profily jednotlivých členů, ustálený/automatizovaný postup pro běžné otázky Vyvinuto podle potřeb zákazníků OCLC Lokální/regionální služba knihovnám s INCOLSA and METRO U.S. knihovnickými sítěmi

Představy pro budoucnost QuestionPoint Pomoci knihovnám nabízet odborné referenční služby pro své uživatele kdekoliv, kdykoliv prostřednictvím webové spolupráce knihoven

QuestionPoint nabízí: Webové pomůcky pro referenční služby ve vaší knihovně Přístup k většímu počtu referenčních informací, Pomoc pro vaši místní nebo globální referenční sít

S QuestionPoint mohou knihovny… Zajistit referenční podporu uživatelům pomocí webu Nabízet službu podle místních požadavků a potřeb uživatelů, která je založena na využití formulářu, ové a chatové interakci Používat zvýšenou komunikaci: dělit se o browsing, dokumenty, video atd. Vést lokální referenční záznamy Vyhledávat, shromažďovat a lépe odpovídat na otázky uživatelů Hledat lokální řešení vzniklých otázek

S QuestionPoint mohou knihovny… Spolupracovat lokálně Vyr á b ě t profily a v é st lok á ln í, region á ln í nebo t é matick é referen č n í skupiny, aby ř e š il y rutin ně ot á zk y a jejich zodpov í d á n í Spolupracovat globálně Z úč ast ň ovat se glob á ln í spolupr á ce v s í ti referen č n í ch knihovn í k ů a odpov í dat l é pe na ot á zky u ž ivatel ů, kter é vy ž aduj í v ě t ší expertizu, ne ž jak á zat í m byla dostupn á ve va ší knihovn ě

S QuestionPoint mohou knihovny… Získat přístup k lokalní/nebo globální knowledge base (znalostní databázi) V é st administrativu u ž ivatel ů a z í skat mo ž nosti r ů zn ý ch statistick ý ch ú daj ů

S QuestionPoint mohou uživatelé knihoven … Kl á st ot á zky a dostat odpov ě di z e své lok á ln í knihovny pomoc í w ww rozhraní Dostat kvalitn í a spolehlivou informaci z důvěryhodných zdrojů Chatovat s knihovníkem a dostat okamžitou odpověď Lépe využívat svoji expertízu ve prospěch dalších uživatelů a knihovníků Vyhledávat a prohlížet dřívější otázky Prohl íž et historii a sou č asn ý stav zodpov ě zen ý ch ot á zek pomoc í bezpe č n é ho interface/Password

Výhody domácí služby via “Zeptej se knihovníka” QuestionPoint nab í z í : Slu ž bu, kter á vy ž aduje pouze webov ý browser Sledování Q&A Souhrn vědomostí v Knowledge bases Glob á ln í s í t ě expert ů Statistiku využí v á n í

Komponenty QuestionPoint Formuláře pro uživatele (templates) Lokální knihovnický interface Globální kooperativní síť Profilové databáze Automatizované postupy (Routing manager) Knowledge base(s) Administrativní interface Statistika a výpisy

QuestionPoint Kooperativní modely Referenční síť s plně se podílejícími partnery

QuestionPoint kooperativní modely Centralizovaná referenční služba

QuestionPoint Kooperativní modely Regionální Referenční Centra

Automatizovaný postup při odpovídání otázek Routing Manager srovnává podstaty otázek s podstatou každého členského profilu, aby našel tu, která nejlépe odpovídá Otázková metadata Časové uzávěrky Různé obory a jejich třídy Subject broad class Zeměpisná zaměření Formáty

Globalní spoluúčast United States China Australia United Kingdom Germany Netherlands Slovenia Norway Canada Belgium

220 profilů, které slouží více jak 300 knihoven Podle typu

220 Profilů - Podle regionu

220 Profilů - Podle typu služeb

Výsledky prvních šesti měsíců - končí 15. prosince 2002 Aktivní užívání 42,000 interaktivních systému Více než 8500 chatových komunikací Velký počet uživatelů konečných uživatelů zadalo otázku knihovniků odpovědělo na tyto otázky Vzrůstající Knowledge Base Více než 4000 upřesňovacích otázek Viditelný nárůst spolupráce 14% otázek je směrováno k partnerům nebo na globální informační síť 60% zvýšení každý měsíc od října do prosince

Ceník QuestionPoint Roční předplatné Neomezené užívání Balíčky služeb Přístup na globální informační síť Lok á ln í /skupinov é referen č n í s í t ě & glob á ln í s íť / založené na “profilech” Profily = pokyny pro globální síť ??? Referenční “konsorcia” vytvářená společnými profily Od €2,775 (£1,725 $2,400) za rok a profil Slevy pro spolupracovníky a konsorcia

QuestionPoint ceník* SubscribersGlobal NetworkLocal/Group & Global Network Enhanced Communications Non-contributing Subscriber €2,400 £1,500 $2,000 €2,775 £1,725 $2,400 €5,550 £3,450 $4,800 Contributing Subscriber €2,000 £1,225 $1,700 €2,400 £1,500 $2,000 €4,800 £3,000 $4,000 DiscountsGlobal NetworkLocal/Group & Global Network Enhanced Communications 1-5 Profiles 0% 6-10 Profiles10% Profiles15% Profiles30% Profiles40% 40+ ProfilesCustom Quote * OCLC Members receive a 5% discount.

Příspěvky na QuestionPoint Tři možnosti: Odpovídáni na otázky v globálni síti Přidávání doplňujících Q&A na globální knowledge base Redigování Q&A v globální knowledge base

Budoucnost… Komunikace zalo ž en á na standar d nich postupech Vzájemné p ů sobení mezi referen č ními, lokálními a globálními sít ě mi NISO Standards Committee AZ for Networked Reference Services Standar d pro kvalitu e-referen č ních slu ž eb McClure & Lankes Routing Automatizované lokalní postupy Manu á lní glob á lní postupy: vybir á n í ze 3 navrhovan ý ch algoritm ů Mo ž nost získání informac í v mimo úř edn í hodiny V ý voj Knowledge Base Mo ž nost FAQ Kone č ní u ž ivatelé budou mít p ř ístup P ř ístup ve ř ejnosti na globální sí ť Interface v cizích jazycích

Další informace QuestionPoint: Digital Reference Services bibliography: Bernie Sloan, University of Illinois at Urbana-Champaign Standards: NISO Standards Committee AZ for Networked Reference Services

OCLC PICA kontakt Vivien Cook, Regional Library Services Consultant Pomoc a rady při určování cen, vybírání titulů a objednávek Simon Day, Senior Product Specialist Podpora na interface a administrativní funkce

Otázky?