Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Téma: KLADNÁ A ZÁPORNÁ CELÁ ČÍSLA
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Zpracovala Mgr. Jana Říhová pod metodickým vedením RNDr. Růženy Blažkové, CSc.
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Vlastnosti sčítání a odčítání
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 1
Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Převody jednotek objemu,
AnotacePrezentace, která se zabývá porovnáváním zloků se stejným a různým jmenovatelem na číselné ose. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný.
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
 Intervaly obyčejně zobrazujeme na číselné ose jako úsečky, krajní body volíme podle toho, zda je interval uzavřený nebo otevřený. Pokud je interval.
ABSOLUTNÍ HODNOTAmotivace Co znamenají zápisy: AB úsečka AB  AB  délka (velikost) délka (velikost) úsečky AB vzdálenost bodu A od bodu B Absolutní hodnotu.
INTERVALY ABSOLUTNÍ HODNOTA
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Osová souměrnost.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Osová souměrnost.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Transkript prezentace:

Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení číselné osy a intervalů. Žáci se budou umět orientovat na číselné ose, budou umět zaznačit daná čísla na dané ose. Výukový materiál slouží také k procvičení intervalů na příkladech a následnou kontrolu. Očekávaný přínos Žák bude znát pojmy: interval, otevřený interval, uzavřený interval. Žák také bude umět zaznačit na číselné ose dané intervaly. Tematická oblast Operace s reálnými čísly Téma Číselní osa, intervaly Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š22_S1_13_Číselná osa, intervaly Datum 29.4.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Číselná osa Číselná osa je přímka představující množinu (obor) reálných čísel s určenými body pro všechny jejich hodnoty Každému reálnému číslu odpovídá právě jeden obraz na číselné ose -∞ ∞ -6 -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 6

Příklady Zaznač na číselné ose tyto čísla: a) 0,3 d) 9 b) 6 3 e) - 6 4 c) 3 4 f) – 0,75 -3 -2,5 -2 -1,5 -1 -0,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3

Řešení a) 0,3 d) 9 b) 6 3 e) - 6 4 c) 3 4 f) – 0,75 0,3 -3 -2,5 -2 -1,5 -1 -0,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3

Řešení a) 0,3 d) 9 b) 6 3 e) - 6 4 c) 3 4 f) – 0,75 0,3 6 3 -3 -2,5 -2 -1,5 -1 -0,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3

Řešení a) 0,3 d) 9 b) 6 3 e) - 6 4 c) 3 4 f) – 0,75 0,3 3 4 6 3 -3 -2,5 -2 -1,5 -1 -0,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3

Řešení a) 0,3 d) 9 b) 6 3 e) - 6 4 c) 3 4 f) – 0,75 0,3 3 4 6 3 -3 -2,5 -2 -1,5 -1 -0,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 9

Řešení a) 0,3 d) 9 b) 6 3 e) - 6 4 c) 3 4 f) – 0,75 − 6 4 0,3 3 4 6 3 -3 -2,5 -2 -1,5 -1 -0,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 9

Řešení a) 0,3 d) 9 b) 6 3 e) - 6 4 c) 3 4 f) – 0,75 − 6 4 -0,75 0,3 3 4 6 3 -3 -2,5 -2 -1,5 -1 -0,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 9

Intervaly Interval je množina reálných čísel, která je na číselné ose zobrazena jako úsečka nebo polopřímka Za interval považujeme také celou číselnou osu (-∞,+∞) Množinu všech čísel x > 5 zapíšeme (5, ∞) ∞ 0 5

Intervaly Množina všech x Znázornění na číselné ose Zápis intervalů Jak čteme daný interval x > 5 5 (5, ∞) od pěti do nekonečna zleva otevřený x ≥ 5 <5, ∞) od pěti do nekonečna zleva uzavřený x < 5 (-∞, 5) od minus nekonečna do 5 zprava otevřený x ≤ 5 (-∞, 5> od minus nekonečna do 5 zprava uzavřený 5 ≤ x ≤ 10 5 10 <5, 10> od 5 do 10 zleva i zprava uzavřený 5 ≤ x < 10 5 10 <5, 10) od 5 do 10 zleva uzavřený a zprava otevřený 5 < x ≤ 10 (5, 10> od 5 do 10 zleva otevřený a zprava uzavřený 5 < x < 10 (5, 10) od 5 do 10 zleva i zprava otevřený

Příklady (15, ∞) 15 x < 8 (-∞, 8) 8 x ≥ -5 <-5, ∞) -5 x ≤ 0 (- ∞, 0> x > 15 (15, ∞) 15

Příklady Znázorni na číselné ose a zapiš jako interval: |x|≤ 2

Řešení Znázorni na číselné ose a zapiš jako interval: |x|≤ 2 - všechna čísla x, pro něž je |x|≤ 2, mají od počátku na číselné ose vzdálenost menší nebo rovnou třem -2 0 2 <-2, 2> -3 ≤ x < 4 |x|< 4 |x|≤ -5

Řešení Znázorni na číselné ose a zapiš jako interval: |x|≤ 2 - všechna čísla x, pro něž je |x|≤ 2, mají od počátku na číselné ose vzdálenost menší nebo rovnou třem -2 0 2 <-2, 2> -3 ≤ x < 4 -3 0 4 <-3, 4) |x|< 4 |x|≤ -5

Řešení Znázorni na číselné ose a zapiš jako interval: |x|≤ 2 - všechna čísla x, pro něž je |x|≤ 2, mají od počátku na číselné ose vzdálenost menší nebo rovnou třem -2 0 2 <-2, 2> -3 ≤ x < 4 -3 0 4 <-3, 4) |x|< 4 -4 0 4 (-4, 4) |x|≤ -5

Řešení Znázorni na číselné ose a zapiš jako interval: |x|≤ 2 - všechna čísla x, pro něž je |x|≤ 2, mají od počátku na číselné ose vzdálenost menší nebo rovnou třem -2 0 2 <-2, 2> -3 ≤ x < 4 -3 0 4 <-3, 4) |x|< 4 -4 0 4 (-4, 4) |x|≤ -5 NELZE, absolutní hodnota čísla je vždy číslo kladné!

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 Internet: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADseln%C3%A1_osa Odkazy ze dne 29. 4. 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.