Exponenciální a logaritmické rovnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOCNINY s přirozeným exponentem
Advertisements

Logaritmus Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Pravidla pro počítání s mocninami
Pravidla pro počítání s mocninami
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Logaritmus a věty o logaritmech
12.přednáška integrační metody per partes substituce
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Výrazy - vzorce Mgr. Petra Jelínková.
Mnohočleny a algebraické výrazy
Exponenciální rovnice
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_100.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
BRVKA Georg F.B. Riemann ( ). BRVKA Známe různé inverzní procesy (i matematické), integrování je inverzní proces k derivování. Definice: I je.
Logaritmus vlastnosti logaritmů dekadický a přirozený logaritmus
5.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
BRVKA Guillaume de l'Hospital (1661 –1704). BRVKA Používá se na výpočet limit, které mají po dosazení tvar neurčitého výrazu: Nebo mají takový tvar, který.
Lineární rovnice – 4. část cvičení
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Opakování.. Práce se zlomky.
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Digitální učební materiál
Počítání s mocninami – I.
MOCNINY s přirozeným exponentem
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Řešte rovnici a proveďte zkoušku: (s – 2) 2 = (s + 1) (s – 4) -
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_05.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
EXPONENCIÁLNÍ ROVNICE Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Sčítání a násobení výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
* Výrazy s proměnnými Matematika – 8. ročník *
5.
Pravidla pro počítání s mocninami.
Kvadratická rovnice s parametrem
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Mocniny a odmocniny Podmínky používání prezentace
LOGARITMICKÉ ROVNICE Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR 1.
Kvadratické nerovnice
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
Číselné výrazy s proměnnou
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Logaritmické rovnice.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Funkce 1 Exponenciální rovnice VY_32_INOVACE_FCE1_14.
Druhá mocnina a odmocnina
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Vety o logaritmoch.
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
MOCNINY A ODMOCNINY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
Exponenciální rovnice
Transkript prezentace:

Exponenciální a logaritmické rovnice Mgr. Vladimír Wasyliw

Pravidla pro počítání s mocninami (a.b)n = an. bn ar. as = ar+s ar: as = ar-s (ar)s = ar.s a-r = 1/ar a0 = 1

Jednoduché exponenciální rovnice Pomocí pravidel pro počítání s mocninami upravíme rovnice tak, abychom na obou stranách měli mocninu se stejným základem. Porovnáme exponenty na obou stranách rovnice.

82x – 1 = 2x 2 3(2x – 1) = 2x 26x – 3 = 2x 6x-3 = x 5x = 3 x = 3/5 Příklad: 82x – 1 = 2x 2 3(2x – 1) = 2x 26x – 3 = 2x 6x-3 = x 5x = 3 x = 3/5

Pravidla pro počítání s logaritmy 1/ logaritmus součinu log a (x.y) = log a x + log a y 2/ logaritmus podílu log a x/y = log a x – log a y 3/ logaritmus mocniny log a xn = n.log a x 4/ změna základu logaritmu

Jednoduché logaritmické rovnice Pomocí pravidel pro počítání s logaritmy upravíme rovnici tak, abychom na obou stranách měli logaritmus se stejným základem (jeden) Porovnáme logaritmovaná čísla

Příklady: log7x = log75 + log7 4 Podle pravidla o logaritmu součtu: log7x = log7(5.4) x = 20 log3x = log3 10 – log3 2 Podle pravidla o logaritmu rozdílu: log3x = log3 (10/2) x = 5 log3x = 4.log3 10 log3x = log3 104 x = 10 000

Logaritmické rovnice řešené substitucí Výraz logax nahradíme jinou proměnnou (např. y) subst: logax = y Tím rovnici převedeme na jednodušší (nejčastěji kvadratickou)

Příklad: log23 x – 7 log3 x + 10 = 0 subst. log3x = y Dostaneme rovnici y2 – 7y + 10 = 0 Rovnice má dvě řešení: y1 = 2 log3x = 2 x1 = 32 = 9 y2 = 5 log3x = 5 x2 = 35 = 243

Exponenciální rovnice řešené logaritmováním Nelze-li převést mocniny na stejný základ, použijeme tzv. logaritmování rovnice. Pomocí pravidla o logaritmu mocniny pak převedeme mocninu na násobek.

Příklad: 2x = 53 log 2x = log 53 x.log 2 = 3.log 5 x = 3.log 5 log 2 x = 6,966