Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př.5.10-Energie v životním prostředí-prezentace
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_108.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Cíl reklamy, druhy, její využití a samostatné sestavení
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Průmyslová revoluce v 18. století
Život na počátku 19. století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_445.
Člověk a společnost - dějepis
VY_32_INOVACE_16_Parní stroj a továrny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_444.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_448.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
III/2 XV A
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_103 Jméno autora: Lucie Šrámková Třída/ročník: 4. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován v rámci.
Počátky britského impéria
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:I V /2Č. materiálu:VY_ 4 2_INOVACE_.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:IV/2Č. materiálu:VY_42_INOVACE_.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_39.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_454.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_467.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Průmyslová revoluce.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Průmyslová revoluce 3 Velká Británie 18. a 19.století Průmysl, obchod, doprava, ekonomie.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce průběh
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Společnost na počátku 19. století
Dějepis - 8. ročník 1.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3707 Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_449 Jméno autora: Mgr. Blanka Fajkisová Datum vytvoření: 19. 10. 2012 Třída: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Tematická oblast: Modernizace společnosti Průmyslová revoluce Druh učebního materiálu: prezentace

Popis a použití výukového materiálu výklad nového učiva a následné procvičování prostřednictvím připojených otázek žák na konkrétních příkladech dokáže, jak se změnila společnost v důsledku průmyslové revoluce dle možností popíše změny sociální, ekonomické a politické, posoudí jejich negativa a pozitiva vyjmenuje některé významné vynálezy a jejich autory přemýšlí o vlivu průmyslové revoluce na životní prostředí a životní styl

Průmyslová revoluce

po napoleonských válkách se stala nejuznávanější mocností v Evropě Británie po napoleonských válkách se stala nejuznávanější mocností v Evropě měla kolonie Obr. 1 Manchester, 1840

1770 -1830 hospodářský rozmach změna způsobu práce a obživy (továrny s dělnickými koloniemi, průplavy, silnice, železnice) průmyslová revoluce

Wattův parní stroj Vývoj parního stroje začal průmyslovou revoluci v Anglii. Obr. 2

složení společnosti - dělnictvo = proletariát - buržoazie = kapitalisté (továrníci, bankéři, obchodníci)

we rule you – my vám vládneme we fool you – my vás oblbujeme Obr. 3 Plakát odborové organizace Industrial Workers of the World z r. 1911– Pyramida kapitalistického systému we rule you – my vám vládneme we fool you – my vás oblbujeme we shoot at you – my po vás střílíme we eat for you – my za vás jíme we work for all – pracujeme pro všechny we feed all – živíme všechny

Přínos průmyslové revoluce nové stroje, nářadí - parní stroj parní lokomotiva (Watt, Stephenson) zvýšení těžby uhlí, železné rudy koksovací vysoké pece v hutích válcovací stolice v železárnách textilní stroje rozvoj potravinářství Obr. 4

Obr. 5 Stabilní (nebo také stacionární) parní stroj je umístěný na jednom místě, obvykle v budově či místnosti, zvané strojovna, s níž je pevně spojen.

Obr. 7 Obr. 6 James Watt George Stephenson

Trevithickova lokomotiva z roku 1804 Lokomotiva Rocket z roku 1829 Obr. 8 Obr. 9

Lokomotiva ROCKET v londýnském Science muzeu Obr. 10

Animace chodu stroje Obr. 11

První osobní vlak r.1830 Obr. 12

Kolesové parníky třídy Britannia, 1840 Obr. 13 Kolesové parníky třídy Britannia, 1840 Obr. 14

SS Britannic někdy v letech 1890-1903 Obr. 15

výroba zboží ve velkém zboží není vyráběno na zakázku, ale pro neznámého odběratele kapitalistický trh Světový trh doprava zboží na velké vzdálenosti snaha o odstranění překážek v podnikání (cla) hospodářský liberalismus

nezaměstnanost - stroje berou lidem práci => rozbíjení strojů Sociální důsledky nezaměstnanost - stroje berou lidem práci => rozbíjení strojů => vznik odborových organizací sociální bída = snižování mezd nelidské pracovní podmínky Obr. 16

utopisté – chtěli zrušit soukromé vlastnictví Řešení problémů utopisté – chtěli zrušit soukromé vlastnictví socialisté Marx a Engels – požadavek uchopení moci dělnickou třídou zřizování sociálních institucí – Robert Owen Obr. 17

Co to byla průmyslová revoluce? Kdy průmyslová revoluce proběhla? Který vynález ji odstartoval? Které další vynálezy následovaly? Co znamená pojem kapitalistický trh? K jakým změnám došlo ve společnosti ? Vysvětli pojmy: liberalismus clo technologie utopista

Obrazový materiál Obr. 1 MAPMARK. Cottonopolis1.jpg. [online]. 2006 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cottonopolis1.jpg> Obr. 2 PÉREZ, N. Maquina vapor Watt ETSIIM.jpg. [online]. 2004 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Maquina_vapor_Watt_ETSIIM.jpg> Obr. 3 IWW. Anti-capitalism color.jpg. [online]. 1911 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Anti-capitalism_color.jpg> Obr. 4 PANTHER. Steam engine in action.gif. [online]. 2005 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steam_engine_in_action.gif> Obr. 5. BROCKHAUS,F.A. Dampfmaschinen1 brockhaus.jpg. [online]. 1894 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dampfmaschinen1_brockhaus.jpg?uselang=cs> Obr. 6 LAWRENCE, T. James Watt Thomas Lawrence. [online]. 1812 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:James_Watt_Thomas_Lawrence_%281812%29.jpg?uselang=cs>

Obr. 7 ARKESTEIJN, J. GeorgeStephenson. PNG. [online] Obr. 7 ARKESTEIJN, J. GeorgeStephenson.PNG. [online]. 2004 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GeorgeStephenson.PNG?uselang=cs> Obr. 8 URIZZATO. Locomotive trevithick.jpg. [online]. 2005 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Locomotive_trevithick.jpg> Obr. 9 Stephenson's Rocket drawing.jpg. [online]. 1829 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stephenson%27s_Rocket_drawing.jpg> Obr. 10 CONNOLLEY, W. M. Stephenson's Rocket.jpg. [online]. 1829 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stephenson%27s_Rocket.jpg> Obr. 11 PANTHER. Steam locomotive work.gif. [online]. 2006 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steam_locomotive_work.gif> Obr. 12 TOLNAI. First passenger railway 1830.jpg. [online]. 1910 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:First_passenger_railway_1830.jpg?uselang=cs> Obr. 13 WIKID77. RMS Britannia 1840 paddlewheel.jpg. [online].1840 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RMS_Britannia_1840_paddlewheel.jpg>

Obr. 14 Columbia 1841. jpg. [online]. 1841 [2012-10-19] Obr. 14 Columbia 1841.jpg. [online]. 1841 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Columbia_1841.jpg> Obr. 15 JOHNSTON, J. S. SS Britannic.jpg. [online]. mezi 1890-1903 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SS_Britannic.jpg> Obr. 16 HINE, L. Andrew Stefanik, a bobbin boy, works as spare boy. Chicopee, Mass. - NARA - 523487.tif. [online]. 1911 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Andrew_Stefanik,_a_bobbin_boy,_works_as_spare_boy._Chicopee,_Mass._-_NARA_-_523487.tif?uselang=cs> Obr. 17 Marx and Engels.jpg. [online]. před 1883 [2012-10-19]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Marx_and_Engels.jpg> Literatura HLAVAČKA, M. Dějepis pro 8. ročník základní školy a 3. ročník osmiletého gymnázia. 1. vydání. Praha : SNP – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002. 128 s. ISBN 80-7235-053-6.