„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace a zkvalitněn í výuky prostřednictv í m ICT N á zev vzděl á vac í ho materi á lu Zlomky - t ruhlář Č í slo vzděl á vac í ho materi á luJaro š ov á _32_INOVACE_37/ 18 Jm é no autoraIng. Alexandra Jaro š ov á N á zev š koly Středn í š kola živnostensk á Sokolov, př í spěvkov á organizace
MATEMATIKA ZLOMKY obor truhlář VYPRACOVALA : Ing. Alexandra Jarošová
OBSAH Úvod Úvod Příklad k procvičení 1 Příklad k procvičení 1 Příklad k procvičení 2 Příklad k procvičení 2 Příklad k procvičení 3 Příklad k procvičení 3 Příklad k procvičení 4 Příklad k procvičení 4 Příklad k procvičení 5 Příklad k procvičení 5 Příklad k procvičení 6 Příklad k procvičení 6 Zdroje Zdroje
Co jsou zlomky?? Zlomek je částí celku. Rozdělíme-li celek na části – dostaneme zlomek. Zlomek (či lomený výraz) označuje v matematice podíl dvou výrazů. Zlomek, ve kterém jsou oba výrazy celá čísla, se nazývá racionální číslo. Zlomek se zapisuje ve tvaru a ⁄ b. Výraz a se nazývá čitatel (nad zlomkovou čárou) a výraz b se nazývá jmenovatel (pod zlomkovou čárou). Aby měl zlomek smysl, nesmí se jmenovatel rovnat nule.
Příklad k procvičení 1. 1 celek = 4/4 1 l = 1000 ml ¼ l = 1000 / 4 = 250 ml 1 l – ¼ - ¼ - ¼ = ¼ 1000 – 250 – 250 – 250 = 250 ml ( * ¼ = ¼ ) V plechovce zbylo 250 ml laku. Z plechovky, ve které je 1 litr laku, jsme odlili 3krát po ¼ l. Kolik laku zbylo v plechovce? Foto: Jarošová
Příklad k procvičení 2. 1 kg pilin = 1000 g ¼ kg pilin = 1000 / 4 = 250 g 250 g g = 400 g K ¼ kg pilin přidám ještě 150 g pilin. Jakou celkovou hmotnost mají piliny? Celková hmotnost pilin je 400 g. Foto: Jarošová
Příklad k procvičení 3. 9/10 l = 0,9 l = 900 ml 1 litr = 1000 ml 1/5 l = 1000 / 5 = 200 ml 2 * 1/5 = 2/5 2 * 200 = 400 ml 9/10 – 2/5 = 5/10 = 500 ml = 0,5 l 900 – 400 = 500 ml Z nádoby, ve které zbylo po zředění barvy 9/10 l ředidla, truhlář odlil dvě skleničky po 1/5 l na natření stoliček. Kolik litrů ředidla zbylo v nádobě? V nádobě zbylo po natření stoliček půl litru ředidla. Foto: Jarošová
Příklad k procvičení 4. 1 celek = 5/5 1 m = 100 cm 1 metr = 5/5 metru 1/5 metru = 100/ 5 = 20 cm 4/5 metru = 4 * 20 = 80 cm 80 cm : 8 = 10 cm (4/5 : 8 = 4 /10 = 1/10 = 0,1 m = 10 cm) Dřevěnou tyč délky 4/5 metru máme rozdělit na 8 stejných dílů. Jak dlouhý bude jeden díl? Jeden díl bude dlouhý 10 cm. Foto: Jarošová
Příklad k procvičení 5. 7/7 = 1 celek 7/7 – 3/7 = 4/7 = 60 cm 1/7 = 60 / 4 = 15 cm 15 * 7 = 105 cm Z prkna jsme odřízli 3/7 jeho délky, zůstalo 60 cm dlouhé. Jak dlouhé bylo prkno původně? Prkno bylo dlouhé 105 cm. Foto: Jarošová
Příklad k procvičení 6. Kůl je zaražen 2/5 své délky v zemi. Nad zemí vyčnívá 240 cm. Jak dlouhý je celý kůl a kolik cm kůlu je zaraženo v zemi? 1 celek = 5/5 5/5 – 2/5 = 3/5 240 cm = 3/5 1/5 = 240/3 = 80 cm 2/5 = 2 * 80 = 160 cm = 400 cm Celý kůl je dlouhý 400 cm, v zemi je zaraženo 160 cm kůlu. Foto: Jarošová
Zdroje ROSECKÁ, Zdena a kol. Jak počítat s procenty. Brno: Nová škola, 2002, ISBN