Odstraňování vad mikrogeometrie
Vady hlav kolejnic 1. Změna křivky příčného profilu hlavy kolejnice delta-r-funkce, tangens-γ-funkce, ekvivalentní kuželovitost styk kolo-kolejnice, pohyb dvojkolí v koleji, bezpečnost proti vykolejení, rychlost opotřebení
Vady hlav kolejnic 2. Vady povrchu pojížděných ploch hlav kolejnic a) kontaktně únavové vady b) periodické vady c) neperiodické vady
Kontaktně únavové vady Head-check - šikmé trhliny, 2 mm hloubka, vylamování, lom
Kontaktně únavové vady Shelling - vměstky, vyšší tvrdost, tmavé skvrny, vylomení
Kontaktně únavové vady Squats - trhlinky, skvrna, lom
Kontaktně únavové vady Belgrospis - shluky trhlinek ve vrcholech vlnek, spojování, vylupování
Periodické vady Vlnky - 30-80 mm, 0,1-1,2 mm, brždění, akcelerace, kontaktní rezonanční vibrace, materiál
Periodické vady Krátké vlny (skluzové) - 80-300 mm, 0,1-1,2 mm, vnitřní pás, valení a skluzy
Periodické vady Dlouhé vlny - 600-2300 mm, 0,5-4 mm, výroba kolejnic, stejná vozidla
Neperiodické vady Smyková místa - prokluzy náprav Povrchové trhlinky - plast. def. pod povrchem Odlupování - spojení povrchových trhlinek Převalky a otřepy - přemáhání kolejnic Vyjeté svary - rozdíl tvrdosti - styk Válcovací otřepky - z výroby, šupinky, jamky
Vady kolejnic – 69 % vady na hlavě, 34 % KÚ vady, celkem 12 924 (2004) Vady výhybek – 90 % na hlavě, 67 % KÚ vady, celkem 1435 (2004)
Škodlivé působení vad pojížděné plochy Vertikální zrychlení Přídavné dynamické síly Působení na jízdní dráhu a vozidlo - životnost kolejnic, výšková poloha, upevňovadla, žel. spodek, mosty Spotřeba energie Působení na člověka a okolní prostředí - hluk, vibrace
Diagnostika pojížděné plochy Ocelové pravítko Poschův přístroj Přístroj Cemafer OMS-SPENO Pantografické přístroje
Měřicí vozidla Induktivní snímače Piezoelektrické snímače zrychlení Bezdotykové indukční snímače
Technické možnosti odstraňování Broušení Hoblování
Broušení Brusné kotouče Pevné brusné kameny Oscilující brusné kameny
Brusné kotouče Hrncové kotouče 260 mm/3600 min-1, 130 mm/7200 min-1 Přítlak 1,5 kN Brousicí jednotky Rektifikační jednotky - profilovací jednotky Rychlost práce 3-8 km.h-1
Brousicí jednotka Elektromotor s brusným kotoučem Brusný kotouč 8-10 hodin
Rektifikační jednotka
Profilovací jednotka 3-4 brousicí jednotky Pohyblivá kolébka Náklon -30 - 90° Ovládání z pultu obsluhy
Brousicí vlaky Sestava vozů, délka až 180m, přetlak Rektifikační vůz Profilovací vůz Brousicí vůz pro přejezdy Energetický vůz, kontrolní a řídicí vůz Obytný a, kuchyňský a kancelářský Vůz pro dílnu, náhradní a spotřební součásti
Pevné brusné kameny Kvádrové kameny 35-70 cm Přítlak 5-7 kN Stálý přívod vody Brousicí vozíky - brousicí podvozky Rychlost práce 25-80 km.h-1 Nelze provádět reprofilování
Pevné brusné kameny 0,01-0,05 mm/jízda pro běžné vady 12-50 jízd větší přítlačná síla větší rychlost počet jízd
Oscilující brusné kameny Kvádrové, profilované kameny Přítlak 3 kN Frekvence 2,5-3,0 Hz, amplituda 100 mm Rychlost práce 120 - 1400 m.h-1
Hoblování Speciální nože, sběrač třísek Vetší úběr materiálu - převalky Rychlost práce 1-2 km.h-1 Potřeba 10 řezů na celou hlavu + 4 na hranu
Srovnání
Doporučení Práh zásahu - 0,02-0,07mm, 0,2-2% (0,5-0,8%) Nové kolejnice - vady z výroby 0,01mm, svary V obloucích - asymetricky, únava, boční ojetí Výhybky - jazyky, opornice, snížení srdcovky, nadvýšení křídlové kolejnice Svary - 1,5-2mm, 50-60mm, výběhy