Aplikace lineárního programování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Tabulka funkce: V balíku je šest lahví kofoly. Jedna stojí 25 Kč. Sestav tabulku závislosti celkové ceny na počtu zakoupených lahví z jednoho balíku kofoly.
3. přednáška Distribuční úlohy LP.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Matematické programování
Nauka o podniku Seminář 6..
Matematické modelování a operační výzkum
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy o společné práci
OBECNÉ OPTIMALIZAČNÍ MODELY
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Rozhodovací matice.
* Procenta Úvod Matematika – 7. ročník *
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
řešené soustavou rovnic
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Rozvozní úloha s dělenou dodávkou Jan Fábry Vysoká škola ekonomická v Praze ___________________________________________________________________________.
SQL – tříhodnotová logika
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Distribuční úlohy LP.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Lineární programování Simplexový algoritmus
Základy lineárního programování
Kdo chce být milionářem ?
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Řešení úloh lineárního programování pomocí MOSELu
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení, dělení mocnin
Zapsání modelu úlohy celočíselného programování do jazyka Mosel Deklarace seznamu indexů, polí a jejich naplnění koeficienty modelu, Deklarace rozhodovacích.
AZ - KVÍZ Procvičení procent
v programu MS PowerPoint
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
1 Znevýhodněné oblasti a Natura 2000 Ing. Jaroslav Humpál ÚZEI Praha.
Zplyňování odpadů v cementárně Prachovice
FRÉZOVÁNÍ DĚLÍCÍM ZPŮSOBEM
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
CHOVÁNÍ JEDNOTLIVNCE V ORGANIZACI
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ANALÝZA VÝSLEDKŮ LINEÁRNÍHO OPTIMALIZAČNÍHO MODELU
Nelineární programování - úvod
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
CHOV DRŮBEŽE Velkochovy Malochovy.
CW-057 LOGISTIKA 4. CVIČENÍ Výroba směsí Leden 2017
Lineární optimalizační model
Transkript prezentace:

Aplikace lineárního programování

Typické aplikace Výrobní program Směšovací úloha Řezné plány Směnový rozvrh

Směšovací (nutriční, výživové) úlohy Cíl: Hledání optimální směsi produktů různých vlastností a cen Krmné dávky Dietní přípravky pro lidskou výživu Surové ropné produkty pro různé druhy prodávaných paliv Složky barev

Směs pro výrobu párků Směs pro výrobu párků má obsahovat: 1.    Alespoň 15 procent bílkovin 2.    Nejvýše 30 procent tuku Používají se suroviny A,B,C,D   Procento bílkovin Procento tuků Cena za kg A 40 10 1,8 B 20 15 0,75 C 35 0,40 D 5 0,15

Směs pro výrobu párků Formulace matematického modelu x1…množství suroviny A x2…množství suroviny B x3…množství suroviny C x4…množství suroviny D Bílkoviny: podmínka požadavková Tuk: podmínka kapacitní Podmínky nezápornosti Účelová funkce

Úlohy o dělení Hledání racionálního způsobu dělení Dodržení podmínek Počet kusů apod. Kritérium Minimalizace spotřebovaného materiálu Minimalizace odpadu, který vzniká při dělení (řezání) ocele, kůže apod. z plátu, desky, tyče, roury apod. základního materiálu Řezné plány

Řezný plán Ze základního materiálu – tyče 50 cm se má zhotovit alespoň 350 kusů 20 cm dílů, 180 kusů 10 cm dílů, 220 kusů 5 cm dílů. Cílem je minimalizovat počet použitých tyčí. x1…počet kusů základního materiálu děleného podle řezného plánu 1, atd.

Řezný plán C B A

Řezný plán Sestavený model

Úlohy o směnových rozvrzích Minimalizace počtu pracovníků ve směnách při dodržení požadavků v jednotlivých hodinách a umožnění odpracovat nepřerušovanou směnu.

Optimalizace směn pro průvodčí Průvodčí pracují 8 hodin nepřetržitě a mohou zahajovat směnu v 0,4,8,12,16,20 hodin. V jednotlivých časových úsecích je třeba dodržet požadavky na počet průvodčích ve službě. Rozhodněte, kolik osob má nastupovat do služby v jednotlivých hodinách, aby celkový počet pracovníků byl minimální.

Optimalizace směn pro průvodčí x1… počet průvodčích, kteří zahájili směnu v 0 hodin x2… počet průvodčích, kteří zahájili směnu v 4 hodiny x3… počet průvodčích, kteří zahájili směnu v 8 hodin x4… počet průvodčích, kteří zahájili směnu v 12 hodin x5… počet průvodčích, kteří zahájili směnu v 16 hodin x6… počet průvodčích, kteří zahájili směnu v 20 hodin Požadavky na počet průvodčích v jednotlivých obdobích doba 0-4 4-8 8-12 12-16 16-20 20-24 požadavek 5 20 12 18 26 10

Optimalizace směn pro průvodčí Sestavený model