Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Kinematické mechanismy pro transformaci pohybu
Mechanismy Vazby členů v mechanismech:
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Parní stroj Info.
Palivová soustava vznětových motorů
Tato prezentace byla vytvořena
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
TEPELNÉ MOTORY.
Parní stroj.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motor Motor 4 dobový 1.sání 2.komprese 3.expanze 4.výfuk.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Grantový projekt multimediální výuky
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Kryštof Klika, Lukáš Svoboda
Spalovací motor zážehový
Tato prezentace byla vytvořena
Pístové spalovací motory
Tato prezentace byla vytvořena
Tekutinové mechanismy
Klikový mechanismus Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Kinematické mechanizmy (ST41)
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
Tepelné motory.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací Turbína.
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství
Pohyblivé díly motoru Střední odborná škola Otrokovice
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Kloubové mechanismy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ondřej Kašík 8.B oo9. Parní stroj - je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotační.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
Spalovací Motory Benzínové
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
VY_32_INOVACE_17_1_16.
F5200 Fyzika kolem osobního automobilu 6. Kinematika a dynamika pístového motoru. Harmonická analýza zrychlení pístů, vyvážení víceválcového pístového.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jana Máčková, 8.B. - - Pístový tepelný stroj - - Přeměna tepelné energie na energii mechanickou - - První mechanický stroj – Hérón Alexandrijský (1.století)
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Michaela Sieglova 8.B. → nejstarší tepelný motor → Přeměňuje část vnitřní energie paliva uvolněné hořením na energii mechanickou → vynálezce James Watt.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
ESZS Přednáška č.12.
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Pístové spalovací motory
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
E1 Přednáška č.7.
Transkript prezentace:

Otázka č.17 a) Klikové mechanismy

KLIKOVÉ MECHANISMY Charakteristika klikového mechanismu Tento mechanismus přeměňuje otáčivý pohyb na přímočarý – stroje hnané (u pístových čerpadel a kompresorů) anebo naopak – stroje hnací (u spalovacích motorů). Klikový mechanismus je důležitým ústrojím všech pístových strojů. Je to ústrojí dosti komplikované, drahé a náročné na údržbu. V praxi bývají dva druhy klikových mechanismů: úplný klikový mechanismus - klikový mechanismus s křižákem a zkrácený klikový mechanismus

Úplný klikový mechanismus Použití: Pro jednočinné stroje (pracovní tlak látky působí pouze na jednu stranu)  používá se dnes již málo, a to zejména u velkých pomaloběžných strojů. Parní stroje, pístová čerpadla atd.   Zkrácený klikový mechanismus Použití:Pro dvojčinné stroje (pracovní tlak látky působí střídavě na obě strany pístu) Dříve: Parní lokomotivy Dnes: Dvojčinná pístová čerpadla Používá se zejména u menších rychloběžných strojů, např. automobilových spalovacích motorů, pístových kompresorů a čerpadel atd.

Výhody a nevýhody zkráceného klikového mechanismu   Výhody: (oproti úplnému mechanismu) 1. menší konstrukční složitost (nemá křižák a pístní tyč) 2. menší rozměry (je kratší o pístní tyč) 3. může být rychloběžný 4. menší setrvačné síly (zmenšené o hmotnost křižáku a pístní tyče, proto může být rychloběžný). Nevýhody: (oproti ostatním mechanismům) 1. komplikovaný 2. drahý 3. náročný na údržbu 4. větší namáhání pístu oproti úplnému protože nahrazuje křižák, síla působí nejen ve směru axiálním, ale i radiálním.

Klikový mechanismus se skládá z : Píst  Pohybuje se ve válci přímočaře vratně. Na dno působí tlak páry, kapaliny, vzduchu (plynu) Pro zamezení ztrát tlaku v pracovním prostoru je píst opatřen těsnícími kroužky nebo ucpávky . Pro zmenšení hmotnosti jsou písty duté. Pístní čep  Ojnice  Je spojená s pístem pomocí dutého pístního čepu. Druhý konec je kloubově spojen s klikou. Vykonává pohyb obecně rovinný, protože jeden konec se pohybuje s pístem přímočaře a druhý koná rotační pohyb společně s klikou. Koná změnu pohybu.

Klika Uložena v ložiskách. Koná rotační pohyb Klika Uložena v ložiskách. Koná rotační pohyb. U víceválcových strojů se používá kliková hřídel. Pro malé zdvihy se užívá výstřední kotouč - výstředník -> Mechanismus se pak nazývá Výstředníkový. Setrvačník Nasazen na stejné hřídeli jako klika. Jedná se o akumulátor kinetické energie, která se podle potřeby uvolňuje -> vyrovnání nerovnoměrnosti chodu. U jednoválcových strojů slouží k překonání krajních poloh pístu. klika s písty a ojnicemi

Jedná se o mechanismus, který převádí posuvný pohyb pístu na otáčivý pohyb klikové hřídele a je tak nezbytnou součástí spalovacího motoru. Součásti klikového mechanismu jsou kliková hřídel, ojnice, ojniční čep a píst. Ojnice, ojniční čep a píst jsou vždy pro jeden válec. Při spalování ve válci působí na píst vysoké teploty a tlaky, které způsobí posuvný pohyb pístu. Píst je pomocí ojničního čepu spojen s ojnicí, na kterou převádí svůj pohyb. Spojení pístu s ojnicí je na jedné straně ojnice a na druhé straně je pak spojena s klikovou hřídelí v místech, které se nazývají klikový čep.

Ojnice se musí pootáčet jednak vůči ojničnímu čepu, tak i vůči klikovému čepu. Díky tomu je posuvný pohyb pístu převeden na otáčivý pohyb klikové hřídele. Vlastní kliková hřídel se skládá z hlavních čepů, klikových ramen a klikových čepů. Hlavní čepy slouží pro uložení ojnice, které bývá zpravidla podle namáhání ve třech nebo pěti ložiskách. Při menším namáhání je počet uložení menší, při větších působících silách a tudíž i větším namáhání je počet uložení větší. Klikové čepy pak slouží jako místo spojení klikové hřídele s ojnicí. Kliková ramena spojují jednotlivé klikové čepy, ale současně plní i vyvažovací funkci klikové hřídele.

Použití klikového mechanismu v praxi: pístová čerpadla jedno a dvojčinná pístové kompresory spalovací motory pístové vznětové spalovací motory pístové zážehové klikové lisy rámové pily podavače aj.

KONEC