ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Testování statistických hypotéz
Advertisements

Testování statistických hypotéz
Statistické testy z náhodného výběru vyvozuji závěry ohledně základního souboru často potřebuji porovnat dva výběry mezi sebou, porovnat průměr náhodného.
Statistika Ing. Jan Popelka, Ph.D. odborný asistent
A5M33IZS – Informační a znalostní systémy Testování modelů.
Testování hypotéz.
Testování statistických hypotéz
Cvičení 6 – 25. října 2010 Heteroskedasticita
Analýza variance (Analysis of variance)
ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA I.
Testování hypotéz (ordinální data)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Testování hypotéz přednáška.
Tloušťková struktura porostu
Náhodná proměnná Rozdělení.
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
MUDr. Michal Jurajda, PhD. ÚPF LF MU
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Inference jako statistický proces 1
Odhady parametrů základního souboru. A) GNR B) neznámé r. ZS (přesné parametry) : ,   VS (odhady parametrů): x, s x.
Poskytuje daný generátor opravdu posloupnost náhodných čísel?
Ringier ČR - Výzkumné oddělení
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
Inženýrská geodézie 2009 Ing. Rudolf Urban
Lineární regresní analýza
Biostatistika 6. přednáška
Další spojitá rozdělení pravděpodobnosti
Biostatistika 7. přednáška
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Pohled z ptačí perspektivy
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Pearsonův test dobré shody chí kvadrát
Biostatistika 8. přednáška
PSY717 – statistická analýza dat
ADDS cviceni Pavlina Kuranova. Testy pro dva nezávislé výběry Mannův Whitneyho test - Založen na Wilcoxnově statistice W - založen na pořadí jednotlivých.
Aplikovaná statistika 2. Veronika Svobodová
Aritmetický průměr - střední hodnota
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Zpracování dat z kvantitativního výzkumu. Na základní škole se uskutečnil výzkum, kde se měřila hmotnost žáků 8.tříd. Výzkumu se účastnilo 33 žáků. Byly.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Laboratorní práce 2 Nejistoty měření.
Jednovýběrový a párový t - test
INDUKTIVNÍ STATISTIKA
Přednáška č. – 4 Extrémní hodnoty a analýza výběrových souborů
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
Neparametrické testy parametrické a neparametrické testy
TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ
- váhy jednotlivých studií
Neparametrické testy parametrické a neparametrické testy
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Úvod do statistického testování
Hodnocení závislosti STAT metody pro posouzení závislosti – jiné pro:
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Úvod do induktivní statistiky
Analýza kardinálních proměnných
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Princip max. věrohodnosti - odhad parametrů
NOMINÁLNÍ VELIČINY Odhad hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Test hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Srovnání.
Transkript prezentace:

ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II. Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 2. 5. 2007

Test významnosti pro metrická data Studentův t-test (rozhodujeme, zda dva soubory dat, získané měřením na dvou různých souborech objektů, mají stejný aritmetický průměr). Příklad: Zjistěte, zda dvě skupiny žáků mají stejnou úroveň vědomostí z fyziky (didaktický test, max.10 bodů). H0: Mezi průměrným počtem bodů dosaženým ve skupině A a průměrným počtem bodů dosaženým ve skupině B není rozdíl. H1: Mezi dosaženými průměry v obou skupinách jsou rozdíly. Zvolená hladina významnosti α = 0,05.

Výsledky žáků v testu z fyziky Skupina A Skupina B Žák č. počet bodů xi xi2 1 10 100 2 8 64 3 9 81 4 6 36 5 7 49 25 16 ∑ 49 ∑ 371 Žák č. počet bodů xi xi2 8 1 9 10 100 64 11 7 49 12 5 25 13 14 3 15 2 4 ∑ 40 ∑ 276 r = 49:7 = 7 r = 40:8 = 5

POSTUP Podle vzorečku vypočítáme kritérium t: r1 – r2 √ n1 . n2 s = √s2 s n1 + n2 Směrodatná odchylka s se vypočítá: 1 n1 + n2 – 2 Dosadíme do vzorce 7 – 5 √ 7 . 8 s 7 + 8 ∑(x1i – r1)2 = ∑ xi2 – r . ∑ xi = 371 – 7. 49 = 28 ∑(x2i – r2)2 = ∑ xi2 – r . ∑ xi = 276 – 5. 40 = 76 S2 = 8, s = 2,828 t = 1, 366 Vypočítanou hodnotu t srovnáme s kritickou hodnotou Studentova t pro zvolenou hladinu významnosti a počet stupňů volnosti f = n1+n2 -2 = 13. Kritická hodnota je t0,05(13) = 2,160. Protože vypočítaná hodnota je menší než kritická, přijímáme nulovou hypotézu, že mezi průměry z fyzikálního testu v obou skupinách nejsou statisticky významné rozdíly. t = s2 = ∑(x1i – r1)2 + ∑(x2i – r2)2

RELACE a KAUZALITA Pokud zjišťujeme vztah mezi dvěma proměnnými, nevíme, která z nich to zapříčiňuje. Př. vztah mezi způsobem výuky a vědomostmi v určitém předmětu na SŠ. Př. vliv kooperativní výuky na růst vědomostí v určitém předmětu na SŠ. výborní průměrní podprůměrní ∑ kooperativní 48 38 15 101 hromadné 45 60 36 141 93 98 51 242

EXPERIMENT pretest působení posttest skupina A ano p1 skupina B p2 K určení vlivu jedné proměnné, musíme vyloučit působení jiných intervenujících proměnných. VP, hypotéza, respondenti, proměnné, organizace, vyhodnocení! Zda jsou významné rozdíly mezi pre a post testem (test vědomostí max.10 b.) ve dvou (experimentální a kontrolní) skupinách. pretest posttest Experimentální 3 7 Kontrolní skupina 4 5

PŘÍKLADY Rozdílná měření! 1. případ: chí-kvadrát pro kontingenční tabulku (nominální data) 2. případ: studentův t-test, případně analýza kovariance (intervalová data) Rozhodněte, zda existuje souvislost mezi tím, zda jsou studenti vyučováni skupinově a tím, jakých studijních výsledků dosahují. Rozhodněte, zda předložený experiment, který prováděl student PdF pro svou diplomovou práci je akceptovatelný. Případně navrhněte vhodnější postup, opravte chyby, kterých se student dopustil.