Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Advertisements

Organické duševní poruchy (Speciální psychiatrie pro studující psychologie) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Základní charakteristiky.
Parkinsonova nemoc, levodopa a co dál?
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Intelektové poruchy, delirium, demence, deprese
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
PSYCHICKÉ JEVY.
PAMĚŤ.
7. Paměť.
DEMENCE PSB_462 Gerontopsychologie v praxi Mgr. Markéta Kukaňová
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Alzheimerova nemoc.
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Intelekt a jeho poruchy
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
Didaktická část diplomové práce
Anatomie pro psychiatrii
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Cvičení se zaměřením na paměť
Psychiatrické vyšetření
Demence - doporučené postupy
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Cvičení se zaměřením na pozornost
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Poruchy vědomí. Vědomí stav, kdy je člověk schopen správně vnímat sebe a své okolí a správně reagovat na podněty vnějšího i vnitřního prostředí kontinuální.
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Demence - diagnostické a léčebné možnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Kognitivní rehabilitace
Psychiatrické vyšetření
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Psychiatrické vyšetření
F00-F09 Organické duševní poruchy
Poruchy mechanizmů imunity
Témata kognitivní psychologie
Psychiatrické vyšetření
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek Psychiatrická klinika LF MU

Úvod – dimenze chování Kognice – způsob zpracování informací Emocionalita – motivace, pocity

Úvod - kognitivní funkce vnímání, paměť, myšlení, expresivní funkce umožněny základními funkcemi – vědomí, pozornost, stupeň aktivace (PM tempo)

Paměť - definice schopnost vštěpovat si, uchovávat a vybavovat vjemy vztah k učení (psychol. pojem): aktivní, úmyslné zapamatování

Učení Neasociativní – habituace, senzitizace Asociativní („integrace“ informací) Podmiňování: základem „reflexní teorie“ (Descartes) = základem chování jsou vrozené „nepodmíněné“ reflexy, doplněné získanými „podmíněnými“ reflexy. Klasické Operantní Emoční

Paměť = soubor funkcí Moduly paměti (Willingham 1997) Pracovní paměť (prefrontální kortex) Explicitní (deklarativní paměť; hippokampální formace, diencefalon) Procedurální paměť (striatum, cerebellum, DLPF, premotorická kůra, parietální kortex) Priming (parietální, temporální a frontální kortex); vylaďuje percepční a pojmové reprezentace Klasické podmiňování (cerebellum); vztah mezi smyslovým vjemem a motorikou Emoční podmiňování (amygdala); vztah mezi smyslovým vjemem a emotivitou

Explicitní (deklarativní) paměť klinicky relevantní Epizodická: čas, místo, obsah události Sémantická: fakta

Trvání paměti – „fáze konsolidace“ bezprostřední (sekundy) krátkodobá (minuty, dny) dlouhodobá (???) (pracovní paměť)

Dílčí vlastnosti paměti vštípivost (recepce, impregnace) úchovnost (tenacita, retence) výbavnost (reprodukce)

Dílčí vlastnosti paměti vštípivost (recepce, impregnace) období krátkodobé paměti, „zápis“, konsolidace stopy ovlivnění vzniku vzpomínky: jasnost vjemu vigilita, lucidita vědomí pozornost – čím větší pozornost věnovaná vjemu, tím přesnější zapamatování afekt – zvýší zájem o vjem, avšak zkreslí ho; vjem je snadněji zapamatován, vzpomínka je však nepřesná opakování – zvýší šanci něco si vštípit; efektivnější, pokud opakování v delších časových intervalech

Dílčí vlastnosti paměti úchovnost (tenacita, retence) odpovídá funkci dlouhodobé paměti strukturální změny velkých oblastí kortexu (polymodální oblasti)

Dílčí vlastnosti paměti výbavnost (reprodukce) recall (aktivní odpovědi na otázky) vs. recognition (vícevýběrové testy) vlastnosti vybavené vzpomínky pocit výbavy (jde o vzpomínku, ne o aktivní produkt myšlení) pocit jistoty (obsah vzpomínky; výrazné osobnostní vlivy) přesnost (jak pravdivě odpovídá vjemu) časová a situační lokalizace (kdy a za jakých okolností vznikla) pořadovost (správné časové umístění)

Vyšetření paměti klinické psychologické testy bezprostřední (vštípivost): okamžité opakování řady čísel (norma 6 dopředu, 3 zpět) krátkodobá (vštípivost, výbavnost): oddálené opakování řady slov, události z bezprostřední minulosti dlouhodobá (výbavnost, retence): informace z minulosti (anamnestická data), všeobecně známá data (prezident…) psychologické testy MMSE, Wechsler Memory Scale specifické testy na pracovní paměť

Poruchy paměti Kvantitativní Kvalitativní amnézie hypomnézie hypermnézie Kvalitativní

Kvantitativní poruchy Amnézie retrográdní/anterográdní organická (poruchy vědomí) palimpsest Korsakovský (diencefalický) syndrom – amnézie s konfabulacemi psychogenní (vysoké emoční vypětí)

Kvantitativní poruchy Hypomnézie často organické postižení mozku poruchy vštípivosti, retence (difuzní postižení), výbavnosti (i u neuróz – hypoprosexie) Hypermnézie patol. zvýšení určité složky paměti na úkor složek jiných mánie, posttraumatická stresová porucha

Kvalitativní poruchy kryptomnézie – pocit výbavy („vzpomínka za originální nápad“) ekmnézie – časová lokalizace vzpomínkový klam – situační lokalizace („četba za zážitek“) halucinace paměti – situační lokalizace („představa za skutečnost“)

Kvalitativní poruchy paramnézie – porucha přesnosti, jistoty („jednotící, reduplikující“) pseudologia phantastica – („fantazie za skutečnost“, „sekundární zisky“) iluze paměti – illusion du deja vu pseudoreminiscence – (běžné „doplnění vzpomínky“) konfabulace – („vyplnění anterográdní amnézie“, vždy nový obsah)

Výskyt poruch paměti Organické poruchy demence, amnestický syndrom (krátkodobá, dlouhodobá), delirium (bezprostřední, krátkodobá), „organické postižení“ Poruchy vyvolané psychoaktivními látkami Psychózy – schizofrenní, afektivní okruh pracovní paměť, vštípivost i výbavnost Neurózy relativní hypermnézie, ztížená výbavnost

Léčba poruch paměti Substituce deficitu neurotransmiterových systémů Zábrana excitotoxicitě Nootropika Antioxidanty, scavengery volných radikálů, centrální vazodilatancia

Substituce neurotransmiterů Klíčová role acetylcholinu korelace s úrovní kognitivních funkcí snížení aktivace ACR vede k fosforylaci APP s tvorbou beta amyloidu dlouho jediným klinicky ověřeným prostředkem léčby AD jsou inhibitory degradace acetylcholinu

Inhibitory acetylcholinesterázy I signifikantní zpomalení poklesu kognitivního deficitu, účinné až dva roky ovlivnění „behaviorálních a psychologických příznaků“ demence (poruchy chování, emotivity, vnímání...) 3 látky z různých chemických skupin (význam u alergií), rozdíly v mechanismu účinku (záměna při non-respondérství) Zástupci: rivastigmin, donepezil, galantamin

Inhibitory acetylcholinesterázy II CAVE: VCHGD (i kombinace s NSA, steroidy), asthma bronchiale (bronchokonstrikce), retence moči, epilepsie (zhoršení) Indikovány u Alzheimerovy choroby, první studie popisující efekt na demenci vaskulární Hrazeny VZP za podmínek klinické diagnózy AD, pravidelného hodnocení MMSE

Zábrana excitotoxicity excitotoxicita = buněčná smrt způsobená přílišnou excitací buňky s vysokým influxem kalcia funkce zejména glu NMDA-R inhibitor NMDA memantin klinicky účinný v terapii demence

Literatura Höschl C., Libiger J, Švestka J.: Psychiatrie, Tigis s.r.o.,Praha,2002,895 s.