Jak (ne)dělat výzkum Léto s FF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
zpracování dat pomocí atlas.tI
v pedagogické diagnostice
Spotřebitelský výzkum
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P H D R. R OMAN V IDO, P H.D. Den otevřených dveří 22. – 23. ledna 2016 Fakulta.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Limity a úskalí resocializačního působení u pachatelů z řad mládeže
Workshop k akčnímu výzkumu
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Jak (ne)dělat výzkum Léto s FF UK Mgr. Lenka Veselá Katedra sociologie lenkavesela2010@gmail.com

Jak dělat (socg) výzkum Hlavně se ptát Kl.výzkum: otázka – experiment – analýza – vyhodnocení Socg výzkum: spol.realita je složitá (společnost nejde zkoumat pod mikroskopem), ale důl.je klást otázky, hledat vzorce a souvislosti, kde zdánlivě nejsou Rozdíl proti žurnalistům a selskému rozumu Mnoho proměnných – př. Co může ovlivnit příjem jedince? Pozor na různá zkreslení v průběhu výzkumu nepravá korelace, vývojová sekvence, chybějící střední člen, dvojí příčina i další...(osoba výzkumníka, tazatele, záznam dat, interpretace,)

X Y Čím více žije čápů v určité krajině, tím vyšší porodnost  přijmeme tedy hypotézu, že čápi nosí děti? Průmyslové oblasti horší porodnost než zemědělské (Zdroj: Disman) Z?

Jak dělat (socg) výzkum Ptát se a dívat se správně Klást otázky, na které lze sběrem faktů odpovědět Empirické, ne morální Viz také téma operacionalizace z předchozího dne Formulace výzkumné otázky Být si vědom vlastní „optiky“ a hodnot Viz také téma etiky výzkumu Př. Jaký je problém s následující výzkumnou otázkou? Jak se liší pohled na mateřství a vzdělávací podporu v mateřské roli u maminek, které využívají služeb klubů či center pro rodinu, a maminek, které podobné aktivity považují za zbytečné? Teoretická otázka: co to je rasismus? Empirická otázka: Jak se projevuje rasismus v naší společnosti? Morální otázka: Proč by rasismus neměl být? Příklad výzkumné otázky je z Švaříček, Šeďová

Etika a kritika vědy Objektivní a hodnotově neutrální věda??? Pozor na výzkum pro výzkum (př. volba jedné proměnné) Příklad výzkumů „na zakázku“ Data nemluví sama za sebe! Vždy jsou interpretována Chyby při zpracování (zjednodušení, vynechání toho, co se mi nehodí atd.) „Celé dějiny i výzkum - kvalitativní i kvantitativní - je v podstatě subjektivní a podléhá interpretaci.“

K čemu je výzkum dobrý Boj s předsudky Je chudoba dědičná? Výzkumy vzdělanostní reprodukce Gender gap výzkumy Socg (a spol.vědy) by byla jen řada teorií, kterým můžete a nemusíte věřit... Rodiče a výchova 2010

Jak dělat výzkum Sundáme bílý plášť a vyrazíme do terénu..  V socg.se experimenty dělají výjimečně soc.nerovnosti, sítě, soc.skupiny se musí zkoumat v reálném světě ..ale nejdřív si vše musíme naplánovat Téma, výzkumné otázky, studium literatury, výběr zdroje dat, volba vzorku, přístupu, metody.. Práce v terénu – částečně rozdíl KN a KL. Kdyby dělali vlastní výzkum, co je možné. úvod – téma a cíle výzkumu, poteciílní význam, klíčové koncepty a základní výzkumné otázky, které vedou studii přehled související literatury – teoretický kontext - význam teorie pro studii, teoretická traice zkoumaného tématu, významené teorie, realizované empirické výzkum design a metodologie – celkový přístup a zdůvodnění , výběr účastníků, lokace techniky sběru dat, analytické procedury , etické otázky, identifikace výzkumníkova ovlivnění či pozice, výběr výzkumné strategie použitá literatura – týkající se tématu, debaty a kontroverze, která pomůže uvést do teoretického kontextu a částečně pomůže zobecnit poznatky, srovnat, dále publikované empirické výzkumy na stejné podobné téma, literaturu týkající se použité metodologie vyplácí se sahat po literatuře napříč disciplínami a postupy

Jak dělat výzkum: postup Převzato z www.doctorandus.info

Jaký přístup a metodu zvolit?

KN vs KL Kolik? Jak často? Málo info o hodně lidech - zobecnitelný ČÍSLA Dedukce Ověřování Měření Výzkumník „u stolu“ Proč? Hodně info o málo lidech SLOVA Indukce Explorace Pozorumění Výzkumník v „terénu Kvalitativní - Jakýkoliv výzkum, který nevznikl statistickými procedurami a kvantifikací – pracuje se slovy Kl metody se užívají k odhalení a porozumění tomu, co je podstatou jevů, o nichž toho moc neíme, k získání nových a neotřelých názorů na jevy, o nichž už něco víme; získat detailní informace, které se kn metodami obtížně zachycují (třeba kvůli cílové skupině – př. zkoumaná populace je malá –př. Muži na rodičovské dovolené) KL - chceme zjistit něco, co ještě sami neznáme – nejsem li schopna vytvořit hypotézy, musím se vzdát KN postupu testování hypotéz KL - Jako předvýzkum pro kn výzkumnou akci; KL - Pro studium jevů, které mají takový charakter, který apriorní operacionalizaci vylučuje. Ale není to tak jednoznačné a pozor na další zjednodušování: „klučičí“ vs „holčičí“  dotazník vs rozhovor

Řešením může být kombinovaný výzkum, KL a KN se doplňují

Jak data „posbírat“: volba metody Dotazník Rozhovor Skupinová diskuse Pozorování Studium dokumentů a další ...nebo jejich různé kombinace. Projektivní techniky P.T.: Není v sociologii běžné, používá se hodně ve výzkumu trhu a veřejného mínění – ale i ve společenském výzkumu užitečné, například při zkoumání náboženských názorů, názorů na menšiny a podobně Hlavně psychologie – rorschachovy skvrny Projekce – promítáme skryté touhy, pocity Projektivní techniky pomohou odhalit (autocenzura, bariéry) Často si výzkumníci myslí, že lidé mají úžasnou pamět, jsou schopni sebereflexe a sebezpytování, znají sami sebe, jsou schopni se odhalit, a že mají úžasné verbální schopnost

Jak udělat vlastní výzkum Jak vybrat téma? Nevynalézat kolo, ... Jaká jsou dostupná data a nástroje? Veřejné zdroje, instituce, realizované výzkumy... Časopisy, TV pořady, deníky, dopisy On-line možnosti Analýza a zpracování dat – tužka papír  SPSS, Atlas.ti, Excell, ...

Ukázky výzkumů KN KN/KL Kriminalita mládeže (Z.Podaná) Alumni FF UK Ukázka FG

Přestávka

Metody a techniky výzkumu... ...zblízka

Pozorování Lidé něco jiného dělají než říkají, říkají než myslí Pozorování jako doplňek dalších metod, ověření Jak na to: buďte cizincem.. I když často rozumíme kultur.vzorcům své „kultury“ Kulturní šok cizinců - výzkumníků Ať už zúčastněné/nezúčastněné, pozor na: rozdíl mezi pozorováním a interpretací ztrátu odstupu (pokud zúčastněné) Abychom nebyli moc „vidět“, vedení poznámek Problém utajeného výzkumu Rizika kdy vhodný? Příklady.

popište, neinterpretujte co může být za tímto chování? co se děje na obrázku? popište, neinterpretujte co může být za tímto chování? vyjmenujte pět možností, co se tam děje jak byste zjistili odpověď? pět otázek, jak zjistit, která interpretace je správná Zdroj: IDEO Zdroj: IDEO

Rozhovor Ať už ne/polo/strukturovaný,kvali/kvanti: pozor na otázky navádějící, matoucí (moc cizích slov), složité (více v jedné).. (KL) Víc má mluvit tazatel(ka) než respondent(ka) (KL) nespokojit se s jednoduchými odpovědmi, doptávat se Pozor na řeč těla, napovídání, doplňování, předpoklady..

Projektivní techniky Viz psychologie – př. Rorschachovy skvrny Projekce – promítáme skryté touhy, pocity PT pomohou odhalit (autocenzura, bariéry) Lidé nemají úžasnou pamět, nemusí znát sami sebe, stydí se, a ne vždy se skvěle vyjadřují ... Hodně ve výzkumu trhu a veřejného mínění – ale i ve spol. výzkumu užitečné Příklad použití? Příklady technik (slovní, obrazové) Vhodné například při zkoumání náboženských názorů, názorů na menšiny a podobně

A teď vy.. Tým I.: Projektivní technika koláž na téma.. 10 min příprava Tým II.: Rozhovor na téma.. 5 min příprava 5 min rozhovor Tým III.: Pozorování týmu I.a II. Diskuse

Doporučená literatura Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Příručka pro uživatele. Praha. Karolinum. 1994. Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha. Portál. 2008. Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha. Portál. 2004 Jeřábek, H.: Úvod do metodologie sociologického výzkumu. Praha. FSV. 1992 Kaufmann, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha. SLON. 2010 Silverman, D.: Ako robiť kvalitativny výskum. Praktická príručka. Bratislava. Ikar. 2005 Kol.autorů: Velký sociologický slovník. Praha. Karolinum. 1997 Časopisy: Sociologický časopis, Biograf (časopis pro kvalitativní výzkum), Sociální studia (časopis Katedry sociologie FSS MU)

Děkuji za pozornost!