Valency in the Prague Dependency Treebank

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O struktuře atomů a molekul Patrik Čermák Niels Bohr jako vědec filosof a občan Pardubice 20. listopadu 2012.
Advertisements

Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Technical training II. class Printed circuit boards 3 Prepared by: Melichařík Lubomír Projekt Anglicky v odborných.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Budoucí čas „to be going to“
Previously existing lexical data resources automatic preprocessing manual annotation manual & automatic consistency checking automatic postprocessing resulting.
1 Jarmila Panevová Malá Skála – září 2012  GA ČR P406/2010/0875 „Computational Linguistics: Explicit description of language and annotated data focused.
Prague Dependency Treebank and Functional Generative Description
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
English grammar next.
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
2.1 School Practise „have got“
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Čtěte a přeložte: Mother is at home. Matka je doma.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Abba – poslech, práce s textem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Elektronická učebnice - II
40.1 If clauses - 2nd and 3rd conditional
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:6.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Cvičení 2: Přítomný čas průběhový (Vyber správnou možnost)
Present Continuous question
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_80 NázevPast continuous Téma hodinyMinulé časy PředmětAnglický jazyk Ročník/y/7.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Anglický jazyk – gramatika, slovní zásoba Číslo materiálu: EU Název: Present simple Autor: Mgr.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Musím to udělat? Do I have to do this?. Proč tam musíme jít? Why do we have to go there?
Modal Verbs = způsobová slovesa.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ1G Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
42.1 Reported statements (Nepřímá řeč)
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ1G Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník: IX. Datum vytvoření: Šablona:III/2č. materiálu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ1G Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Budoucí čas prostý autor: Petr Baťa.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TO BE GOING TO Autor: Petr Baťa. Vazbu to be going to používáme k vyjádření budoucnosti. Dáváme ji přednost před budoucím časem prostým (will) v těchto.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Future with „Going to“ Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ11 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Markéta Lopatková Institute of Formal and Applied Linguistics, MFF UK T-Layer of PDT: Coreference.
Valency in the Prague Dependency Treebank Part II.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_68 NázevPresent simple - negative Téma hodinyČinnosti doma i ve škole PředmětAnglický.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Označení DUM 14 _ 16 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová Číslo Název Téma hodiny PředmětAnglický jazyk Ročník/y/ Anotace Očekávaný výstup Druh učebního.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
TEACHING ENGLISH TO ADVANCED LEVEL LEARNERS AT AN INTERNATIONAL UNIVERSITY. Stanislav Tumskiy, Karina Tkachenok MGIMO-UNIVERSITY (RUSSIAN FEDERATION)
Transkript prezentace:

Valency in the Prague Dependency Treebank Markéta Lopatková Institute of Formal and Applied Linguistics, MFF UK lopatkova@ufal.mff.cuni.cz

Valency in PDT: Outline the concept of valency valency in FGD valency in PDT, PDT-VALLEX valency in other LRs documentation: http://ufal.mff.cuni.cz/pdt2.0/doc/manuals/en/t-layer/html/index.html PDT: valency Lopatková

Concept of Valency valency … Tesnière (1959) syntactic structure semantic structure dependency syntax Aujourd’hui Pierre achète à son fils un train électrique. Today Pierre is buying his son an electric train. PDT: valency Lopatková

Concept of Valency (cont.) Concise Oxford Dictionary of Linguistics (Matthews, 1997): valency – the range of syntactic elements either required or specifically permitted by a verb or other lexical unit ... Svozilová et al. (1997): „Valencí rozumíme v lingvistice schopnost lexikální jednotky, především slovesa, vázat na sebe jiné výrazy a mj. tak zakládat větné struktury.” PDT: valency Lopatková

Concept of Valency (cont.) Concise Oxford Dictionary of Linguistics (Matthews, 1997): valency – the range of syntactic elements either required or specifically permitted by a verb or other lexical unit ... Svozilová et al. (1997): „Valencí rozumíme v lingvistice schopnost lexikální jednotky, především slovesa, vázat na sebe jiné výrazy a mj. tak zakládat větné struktury.” Stát vyplatil restituentům miliony za zabavený majetek / The state paid the restituents millions for condemned property Státem byly vyplaceny restituentům miliony / Restituentům se vyplatily miliony / Millions were paid to the restituents for condemned property Stát nechal vyplatit restituentům miliony / The state had the millions paid to the restituents Restituenti dostali vyplaceny miliony / The restituents got millions paid out vyplatit / pay (out) Actor Addressee Patient Effect state restituents millions property PDT: valency Lopatková

Concept of Valency (cont.) valency structure of lexical units vyplatit / to pay … Actor Addressee Patient (Effect) jít / to go Actor sídlit / to reside Actor Location pršet / to rain – ('dummy subject') valency dictionaries: number and type of val. complementations PDT: valency Lopatková

Concept of Valency (cont.) valency structure of lexical units valency dictionaries: number and type of val. complementations prototypically: a single valency structure  a single word sense odpovídat1 … Actor Addressee (Patient) Effect  dávat odpověď [to answer] odpovídat2 ... Actor Patient Effect  reagovat [to react] odpovídat3 ... Actor (Addressee) Patient  mít odpovědnost [to be responsible] odpovídat4 ... Actor Patient  být ve shodě [to correspond] PDT: valency Lopatková

Concept of Valency (cont.) valency structure of lexical units valency dictionaries: number and type of val. complementations prototypically: a single valency structure  a single word sense admit1 … Actor Patient This admits of two possibilities.  to concede (připustit/připouštět, dovolit/dovolovat) admit2 … Actor Patient Location She was admitted to the hospital.  to take (přijmout/přijímat, umístit/umísťovat) valency lexicon as an inventory of word senses PDT: valency Lopatková

Prominent Examples of Valency Theories syntactically based: Lucien Tesnière (1959) actants (first / non-first) and circumstants PDT: valency Lopatková

Prominent Examples of Valency Theories syntactically based: Lucien Tesnière (1959) actants (first / non-first) and circumstants semantically based: Charles J. Fillmore (1968) deep cases: Agentive, Objective, Locative, Instrument, Dative, … (the list differs) case frame … each verb selects a certain number of deep cases The door (O) opened. The janitor (A) opened the door (O). This key (I) opened the door (O). The janitor (A) opened the door (O) with this key (I). grammatical functions are determined by the deep valence of the verb to open … +[ __O (I) (A) ] PDT: valency Lopatková

Prominent Examples of Valency Theories Czech linguistics: František Daneš (1981, 1987) … intention vs. valency complex sentence patterns (KVV, komplexní větný vzorec): grammatical sentence pattern (GVV, gramatický větný vzorec) Karel rozbil okno. / Karel broke the window. Snom – VF – Sak Otec mi řekl, že nic neví. / My father told me that he knows nothing. Snom – VF – Sdat – Sak / že SENT obligatory / potential / facultative positions semantic sentence pattern (SVV, sémantický větný vzorec) … microsituation Karel rozbil okno. AGENS – PRED – PATIENS Jan dal Petře knihu. / Jan gave Petra a book ~ Jane gave a book to Petra. AGENS – PRED – RECIPIENT – PATIENS two basic types of semantic roles: substantive (cz substanční) … physical objects, location, temporal m. situational (propositional) … e.g., information Jarmila Panevová (1974, 1980, 1994) PDT: valency Lopatková

Valency in FGD primarily tectogrammatical layer: number and type of complementations reflected also at the surface and morphemic layers: morphological form Panevová (1974-5; 1980; 1994; …) lexical words: verbs, nouns, adjectives, adverbs frame evoking words / frame bearing words valency complementations PDT: valency

Valency in FGD primarily tectogrammatical layer: number and type of complementations reflected also at the surface and morphemic layers: morphological form Panevová (1974-5; 1980; 1994; …) lexical words: verbs, nouns, adjectives, adverbs frame evoking words / frame bearing words valency complementations inner participants ( arguments) free modifications ( adjuncts) obligatory optional (cz fakultativní) valency frame stored in a valency lexicon PDT: valency Lopatková

Valency in FGD: Functional Tests inner participants (actants) vs. free modifications: can be the given type of complementation repeated? can the given complementation modify any verb? NO  inner patrticipant Matka.ACT předělala dětem.ADDR loutku.PAT z Kašpárka.ORIG na čerta.EFF. V Praze.LOC se sejdeme na Hlavním nádraží.LOC u pokladen.LOC. PDT: valency Lopatková

Valency in FGD: Functional Tests inner participants (actants) vs. free modifications: can be the given type of complementation repeated? can the given complementation modify any verb? NO  inner patrticipant Matka.ACT předělala dětem.ADDR loutku.PAT z Kašpárka.ORIG na čerta.EFF. V Praze.LOC se sejdeme na Hlavním nádraží.LOC u pokladen.LOC. additional characteristics of inner participants: – the verb prescribes the form of its actant(s) (cz rekce) potkat někoho, informovat někoho myslet na něco/na někoho, učit někoho něco/něčemu, soustředit se na něco odpovídat něčemu; bát se něčeho, docílit něčeho – semantically more or less indistinct inner participants ~ theta roles / θ-roles (Chomsky, Standard Theory; Theory of Government and binding) ~ deep cases (Fillmore, 1968) ~ arguments PDT: valency Lopatková

Valency in FGD: Functional Tests (cont.) obligatory vs. optional (cz: fakultativní) dialogue test (Panevová, 1974): criterion of obligatoriness for free modification A: Přátelé už přišli. A: Our friends have already come. B: Kam? B: Where (do they come)? A: *Nevím. A: *I don't know. applicable also for inner participants PDT: valency Lopatková

Valency in FGD: Functional Tests (cont.) obligatory vs. optional (cz: fakultativní) dialogue test (Panevová, 1974): criterion of obligatoriness for free modification A: Přátelé už přišli. A: Our friends have already come. B: Kam? B: Where (do they come)? A: *Nevím. A: *I don't know. applicable also for inner participants BUT: possibility not to express a complementation in a surface (cz 'vypustitelnost') general participant vs. unspecified vs. surface ellipsis Byl pochválen {#PersPron.PAT} lit. (He) was praised {#PersPron.PAT} Jana prodává u Bati {#Gen.PAT} lit: Jana sells at Baťa {#Gen.PAT} Vedoucí podniku odcestoval {#Oblfm.DIR1} lit: The boss of the company left {#Oblfm} Petr a Marie se potkali v Praze {#Rcp.PAT} Petr and Marie have met in Prague {#Rcp.PAT} Psali to v novinách {#Unsp.ACT} lit: (They) wrote it in the_newspapers {#Unsp} PDT: valency Lopatková

Valency in FGD: Functional Tests (cont.) concept of shifting Effect Actor Patient Addressee Origin Kniha.ACT již vyšla. The book has already appeared. Jan.ACT spadl se skály. Jan fell from the rock. Jan.ACT oslovil Marii.PAT (na ulici). Jan addressed Marie (at the street) Učitel.ACT vyvolal žáka.PAT. The teacher called up the pupil. Petr.ACT vykopal jámu.PAT. Petr dug a hole. Jan.ACT vyrostl z jinocha.ORIG Jan grew from a boy into a man. v muže.PAT Z banálního nachlazení.PAT se vyvinulo A serious disease has developed from a závažné onemocnění.ACT. banal cold. PDT: valency Lopatková

Valency in FGD: Syntactic and Lexical Derivation verb  noun valency frame is (somehow) inherited depending on the type of derivation structural cases: Nom, Acc  Gen semantic cases + prep. groups … preserved embedded inner participant (e.g. učit ACT PAT ADDR  učitel PAT ADDR) PDT: valency II. Lopatková

Valency in FGD: Syntactic and Lexical Derivation verbs  adjectives valency frame is (somehow) inherited reduction of one valency position dědeček čte dětem pohádky o princeznách  dědeček čtoucí dětem pohádky o princeznách  pohádky čtené dědečkem dětem a grandpa is reading a fairy tales on princesses to his grandchildren  a grandpa (who is) reading a fairy tales on princesses to his grandchildren  a fairy tales read by a grandpa to his grandchildren číst [to read] … ACT (PAT) ADDR EFF  čtoucí … (PAT) ADDR EFF  čtený … ACT ADDR omezit [to restrict]… ACT PAT (EFF) → omezený [restricted] … ACT EFF PDT: valency II. Lopatková

Valency in FGD: Adverbs not studied yet adjectives  adverbs valency frame is inherited kolmý na něco [orthogonal to st]  kolmo na něco [orthogonally to st] PDT: valency II. Lopatková

References Manual for Tectogrammatical Annotation http://ufal.mff.cuni.cz/pdt2.0/doc/manuals/en/t-layer/html/index.html Daneš, F., Hlavsa, Z. (1987) Větné vzorce v češtině. Praha, Academia (2. vyd.) Fillmore, C.J. (1968) The Case for Case. In (Bach, E., Harms, R.T., eds.) Universals in Linguistic Theory, Holt, Rinehart and Winston, p. 1-88 Lopatková et al. (2008) Valenční slovník českých sloves. Praha, Karolinum Matthews, P. H. (1997) The Concise Oxford Dictionary of Linguistics. Oxford, Oxford University Press Panevová, J. (1974-75) On Verbal Frames in Functional Generative Description. PBML 22-23, p. 3-40, p. 17-52 Panevová, J. (1980) Formy a funkce ve stavbě české věty. Praha, Academia Panevová, J. (1994) Valency Frames and the Meaning of the Sentence, In Luelsfdorff, P. A. (ed.) The Prague School of Structural and Functional Linguistics, Amsterdam, Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, p. 223-243 Paulini, E. (1943) Štruktúra slovenského slovesa Tesnière, L. (1959) Éléments de syntaxe structurale. Paris: Klincksieck PDT: valency Lopatková