Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Stereometrie - Vzdálenosti, odchylky
Operace s vektory.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
Směrnicový a úsekový tvar přímky
FD ČVUT - Ústav mechaniky a materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 př. 7 výsledek postup řešení Vypočti velikost obsah trojúhelníku ABC. A[-2;1;3], B[0;1;3], C[-2;1;-1]
Pravoúhlý trojúhelník
Řešené příklady – goniometrické funkce I
Analytická geometrie pro gymnázia
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Vzdálenost bodu od přímky
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Užití vektorového součinu
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
př. 8 výsledek postup řešení Vypočti objem rovnoběžnostěnu ABCDEFGH.
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
př. 6 výsledek postup řešení
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Jaký je skalární součin vektorů
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Skalární součin 2 vektorů
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Parametrická rovnice přímky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
1 Lineární (vektorová) algebra
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Krajíc 16.3.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Název projektu: Moderní škola Operace s vektory 5 Mgr. Martin Krajíc   16.3.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Operace s vektory - součin rozlišujeme tři druhy součinu dvou vektorů: skalární součin vektorový součin smíšený součin

Operace s vektory – geometrický význam vektorového součinu v minulé hodině jsme si ukázali, že vektorový součin dvou vektorů u, v neležících na jedné přímce je vektor w, pro který platí: ׀w׀ = ׀u׀. ׀v׀. sin, kde  je úhel vektorů u, v ukážeme si geometrický význam čísla ׀u׀. ׀v׀. sin vektory u, v posuneme tak, aby měly společný počáteční bod, doplníme na rovnoběžník, výšku označíme x pro výšku rovnoběžníku platí: sin  = po úpravě: x = ׀v׀. sin obsah rovnoběžníku vypočteme jako součin strany a výšky, tento obsah určuje číslo ׀u׀. ׀v׀. sin Poznámka: 1) pro obsah rovnoběžníku platí S = ׀u x v׀ 2) pro obsah trojúhelníku platí S = v x  u = ׀v׀. sin

Operace s vektory – geometrický význam vektorového součinu Př: Vypočtěte obsah trojúhelníku KLM, jestliže pro dané body platí K[1, 3, 1], L[4, 1, 3], M[1, 4, -1]. zvolíme u = KL, v = KM vypočteme souřadnice vektorů: u = L – K = (3, -2, 2) v = M – K = (0, 1, -2) vypočteme vektorový součin: u x v = (2, 6, 3) vypočteme velikost vektorového součinu: ׀ u x v׀= = = 7 velikost vektorového součinu vydělíme dvěma: ( ) obsah trojúhelníku KLM je ( )

Operace s vektory – smíšený součin smíšený součin vektorů u, v, w vypočteme: (u x v).w (kombinace vektorového a skalárního součinu) výsledkem smíšeného součinu dvou vektorů je číslo smíšený součin je definován jen pro vektory v prostoru při vložení výsledku smíšeného součinu do absolutní hodnoty nezávisí na pořadí vektorů: (u x v).w = (u x w).v = (v x w).u Poznámka: (u, v, w) pravotočivá báze, výsledek je kladný (u, v, w) levotočivá báze, výsledek je záporný

Operace s vektory – smíšený součin Př: Vypočtěte smíšený součin vektorů u = (3, 2, 2), v = (5, 1, 2) a w = (2, 3, 2). vypočteme vektorový součin vektorů u, v: u x v = (3, 2, 2) x (5, 1 ,2) = (2, 4, -7) vypočteme skalární součin vypočteného vektorového součinu a vektoru w: (2, 4, -7).(2, 3, 2) = 2.2 + 4.3 + (-7).2 = 2 smíšený součin vektorů u, v, w je roven číslu 2. Poznámka: vypočítáme smíšený součin daných vektorů se zaměněným pořadím: (u x w).v = ((3,2,2) x (2,3,2)) . (5,1,2) = (-2,-2,5) . (5,1,2) = -2 (v x w).u = ((5,1,2) x (2,3,2)) . (3,2,2) = (-4,-6,13) . (3,2,2) = 2

Operace s vektory – geometrický význam smíšeného součinu smíšený součin využijeme při výpočtu objemu rovnoběžnostěnu pro objem rovnoběžnostěnu ABCDEFGH platí: V = (u x v).w pokud je báze (u, v, w) pravotočivá (obr. 1) V = - (u x v).w pokud je báze (u, v, w) levotočivá (obr. 2) H G H G E F E F w D C w D C v u A u B A v B obr. 1 obr. 2

Operace s vektory – geometrický význam smíšeného součinu Př: Určete objem rovnoběžnostěnu ABCDEFGH, pro jehož vrcholy platí A[0, -1, 1], B[2, 3, 2], D[-2, 3, 5], E[1, 0, -6]. zvolíme u = AB, v = AD, w = AE vypočteme souřadnice vektorů: u = B – A = (2, 4, 1) v = D – A = (-2, 4, 4) w = E – A = (1, 1, -7) báze (u, v, w) je levotočivá, objem vypočteme V = - (u x v).w V = - ((2, 4, 1) x (-2, 4, 4)) . (1, 1, -7) = - (12, -10, 16) . (1, 1, -7) V = - (-110) = 110 ( ) objem rovnoběžnostěnu ABCDEFGH je roven 110 ( )

Operace s vektory – geometrický význam smíšeného součinu Př: Určete objem čtyřstěnu KLMN, pro jehož vrcholy platí K[1, 2, -1], L[3, -1, 1], M[1, 1, 3], N[-1, 2, 0]. Poznámka: objem čtyřstěnu vypočteme V = (u x v).w zvolíme u = KL, v = KM, w = KN vypočteme souřadnice vektorů: u = L – K = (2, -3, 2) v = M – K = (0, -1, 4) w = N – K = (-2, 2, 1) báze (u, v, w) je pravotočivá, objem vypočteme V = (u x v).w V = [((2,-3,2) x (0,-1,4)) . (-2,2,1)] = [(-10,-8,-2) . (-2,2,1)] V = . 2 = ( ) objem rovnoběžnostěnu ABCDEFGH je roven ( )

Operace s vektory – samostatná práce Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení). Jan Amos Komenský: „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam ….. , ale samy nejdou“. Př: Dány body K[1, 3, -2], L[3, -2, 5], M[0, 1, 7], N[8, 0, 3]. Vypočtěte obsah podstavy KLM: a) J = 20,41 b) B = 25,41 Vypočtěte obsah stěny KMN: a) Ě = 46,06 b) Í = 36,06 Vypočtěte objem čtyřstěnu KLMN: a) T = 31,17 b) Ž = 41,17

Operace s vektory – správné řešení Jan Amos Komenský: „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam …….. ,ale samy nejdou“. JÍT

Operace s vektory – použitá literatura KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. Http://citaty.net [online]. [cit. 2014-03-16].