E V R O P A Státy Evropy a jejich hlavní města Porovnání států podle rozlohy Velká evropská města Členské státy Evropské unie
O projektu Celodenní projekt (5 vyučovacích hodin) pro 5. ročník Cíl: seznámení se státy Evropy, jejich hlavní města, porovnání států dle rozlohy, podnebné pásy Evropy, orientace na mapě Mezipředmětové vztahy: vlastivěda, přírodověda, matematika, výtvarná výchova, tělesná výchova Průběh projektu: rozdělení do skupin (severní Evropa – hnědé družstvo, střední Evropa – zelené družstvo, západní Evropa – oranžové družstvo, jižní Evropa – žluté družstvo, východní Evropa – červené družstvo), vyhledání informací o jednotlivých státech na počítačích, porovnání států dle rozlohy, členské státy EU, největší evropská města, seřazení států dle podnebných pásů, vytvoření vlastní mapy Evropy na počítači, soutěž družstev při tělesné výchově
Vyhledávání informací na počítačích
Ze získaných informací jsme sestavili nástěnku
Porovnali jsme státy dle rozlohy a ukázali jsme si je na mapě.
Našli jsme 10 největších evropských měst (Moskva, Paříž, Londýn,Madrid, Berlín, Řím, Riga,…) Seřadili jsme 10 největších evropských států. (Rusko, Ukrajina, Francie, Španělsko,Švédsko, Německo…) Z přírodovědy jsme si zopakovali podnebné pásy – teď víme, že některé státy Evropy leží již v polárním pásu a naopak, které leží v subtropickém pásu (tam vyrazíme na dovolenou). Známe nejvyšší horu Evropy: Mont Blanc 4807 m Víme, kde leží největší jezero: Ladožské jezero v Rusku Zopakovali jsme si: Co je to povodí a co je úmoří?
Z údajů jsme sestavili několik tabulek k nahlédnutí.
Poznali jsme, že nakreslit mapu je práce nelehká.
Uznejte, tahle se ale povedla.
Po čtyřhodinové sedavé práci, jsme si rádi zasoutěžili Po čtyřhodinové sedavé práci, jsme si rádi zasoutěžili. Tříčlenná družstva za severní, jižní, střední, západní a východní Evropu musela i nadále spolupracovat.
V těchto disciplínách se spolupráce vyplatila nejvíce.
Do některých družstva vyslala své nejlepší závodníky.
Hodnocení Žáci: „Práce se nám velmi líbila. Nevedlo se nám namalovat na počítači mapu (asi se tím živit nebudeme). Velmi se nám líbí nástěnka s údaji, které se nám podařilo najít bez problémů. Určitě jsme si několik států i s hlavními městy zapamatovali. Závodění bylo super.“ Učitelka: „Žáci byli skvělí, pěkně spolupracovali, dovedli se v údajích orientovat, určitě si některé údaje zapamatovali. Nejvíce se jim pletou státy bývalé Jugoslávie a bývalého Sovětského Svazu. I nadále to budeme procvičovat. Největší soupeřivost vypukla při tělesné výchově, kde si pěkně zasoutěžili. Celý den se vydařil. Určitě si to někdy zopakujeme.“