Algoritmizace 9. Ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

Prezentační manažer Kapitola 6.2 (Organizační diagram)
Stavový prostor. • Existují úlohy, pro které není k dispozici univerzální algoritmus řešení • různé hry • problém batohu, problém obchodního cestujícího.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Algoritmy – struktura a zápis
Algoritmizace Vývojové diagramy.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Mlhavý úvod do FUZZY logiky Motivace pro použití fuzzy logiky: člověk je schopen rozhodovat a řídit systémy i na základě nepřesných informací - stroj tak.
Vývojové diagramy a základy algoritmizace
Soustava lineárních nerovnic
Algoritmizace a programování
Jazyk vývojových diagramů
Seminář – Základy programování
Algoritmizace.
Informatika a práce s počítačem
25. ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
25. ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Algoritmus po krocích rozepsaný návod k nějaké činnosti
Informatika I 2. přednáška
Algoritmizace úloh. Algoritmizace úloh Algoritmus? CO JE TO???
Algoritmizace a základy programování
Základy algoritmizace a programování
LOGICKÉ ŘÍZENÍ GEORGE BOOLE
ALGO – Algoritmizace 2. cvičení
Úvod do algoritmizace Obsah: Algoritmus, algoritmizace
Jazyk vývojových diagramů
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
CYKLUS S PEVNÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MATICE ODPOVĚDNOSTI Matice odpovědnosti představuje jasné a konkrétní vymezení kompetencí osob z týmu za konkrétní projektové činnosti (úkoly), např. koordinaci.
Algoritmizace a programování Vývojové diagramy - 03
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Algoritmizace a programování Algoritmizace – základní pojmy - 01
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algoritmus a jeho vlastnosti
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Základy ALgoritmizace 6. cvičení. Program cvičení Kontrolní bod 1 zakončení grafického zápisu algoritmů - vývojových diagramů –identifikátory a proměnné.
Automaty a gramatiky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Algebra v informatice Antonín Jančařík.
CYKLUS S PODMÍNKOU NA ZAČÁTKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná.
Úvod do programování Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák
Programování v MATLABu © Leonard Walletzký, ESF MU, 2000.
Algoritmizace. Co je to algoritmizace? Algoritmizace je postup při tvorbě programu pro počítač, kterým lze prostřednictvím algoritmu řešit nějaký problém.
Základy programování mikropočítačů První program v jazyce symbolických adres.
ALGORITMIZACE Mgr. Milan Pastyřík IUVENTAS, s. r. o.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_inf3_prg10 Označení materiáluprg10_vyvoj_diagram.pptx Název školyGymnázium Kladno.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
Základní pojmy v automatizační technice
Algoritmizace – základní pojmy
Základní pojmy v automatizační technice
Definiční obor a obor hodnot
Inf Algoritmus.
Vytváření dokumentace algoritmů
2018/6/10 Počítačový model Kateřina Růžičková.
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
CYKLUS S PODMÍNKOU NA ZAČÁTKU (se vstupní podmínkou)
Cyklus for (1) Obecný tvar: for (výraz1; výraz2; výraz3) příkaz
Analýza informačního systému
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

Algoritmizace 9. Ročník

Úvod V dnešní době již počítače pronikly snad do všech oblastí lidské činnosti, využívají se k řešení nejrůznějších úkolů. Postup, který je v počítači prováděn nějakým programem se nazývá algoritmus a jeho tvorba algoritmizace.

Definice Algoritmus je přesný popis, definující jistý proces, který vede od měnitelných vstupních údajů k žádaným výsledkům. Jinak řečeno - algoritmus je jednoznačný a přesný popis řešení problému.

Každý algoritmus musí mít tyto vlastnosti: Determinovanost (předurčenost) - algoritmus musí být přesný, srozumitelný a jednoznačný, tj. v každém místě je jednoznačně určen další krok a pro stejná vstupní data musí poskytovat stále stejné výsledky. (Činnost algoritmu nesmí záviset na libovůli osoby ani na vlastnostech zařízení, které ho realizují).

Každý algoritmus musí mít tyto vlastnosti: Hromadnost - algoritmus neslouží k řešení jen jedné úlohy, ale je řešením celé skupiny úloh, které se od sebe liší jen vstupními údaji. Vstupní údaje se mohou měnit v určitých mezích. Resultativnost (konečnost) - hledané výsledky musíme získat po konečném počtu kroků, algoritmus musí po konečném počtu kroků skončit.

Algoritmy Některé problémy lze řešit více způsoby - různými algoritmy, které se mohou svým postupem značně lišit. Naší snahou je vybrat pro řešení problému co nejefektivnější algoritmus, který řeší problém v co nejkratším čase, je přehledný a srozumitelný. Algoritmy můžeme zapisovat slovně nebo graficky, například pomocí tzv. vývojových diagramů.

Příklady slovního zápisu algoritmů

Příklad 1: Algoritmus přípravy banánové bowle Formulace problému - Připrav banánovou bowli. Analýza úlohy Vstupní údaje: 60 dkg banánů, 20 dkg práškového cukru, 4 dcl vína, 0,25 l sifonu, 2 lžíce rumu Výstupní údaje: banánová bowle Analýza: aplikovat správný postup Sestavení algoritmu Slovní popis: Oloupej banány Rozkrájej je na tenká kolečka Dej banány do mísy a zasyp cukrem Přidej víno a nechej zchladit Před podáním přidej rum a sifon

Příklad 2: Algoritmus zatloukání hřebíků Formulace problému - Zatluč hřebík do desky. Analýza úlohy Vstupní údaje: kladivo, hřebík, deska Výstupní údaje: hřebík zatlučen do desky Analýza: tlouct tak dlouho, dokud není hřebík zatlučen až po hlavičku Sestavení algoritmu Slovní popis: Vezmi kladivo a hřebík Přilož hřebík k desce Uhoď kladivem na hlavičku Je hřebík zatlučen?  ANO - pokračuj bodem 5  NE - vrať se na bod 3 Ukonči činnost a odlož kladivo

Příklad 3: Algoritmus přechodu křižovatky, řízené semaforem Formulace problému - Přejdi na druhou stranu ulice. Analýza úlohy Vstupní údaje: přechod, semafor Výstupní údaje: pozice na druhé straně ulice Analýza: přes přechod se nechodí na červenou Sestavení algoritmu Slovní popis: Dojdi až k semaforu Svítí na semaforu červená?  ANO - čekej, vrať se na bod 2  NE - pokračuj bodem 3 Přejdi přes přechod

Příklady k procvičení: Napiš algoritmus na přípravu čaje Napiš algoritmus na naplnění velké kádě vodou, máš-li k dispozici konev a zdroj vody. Napiš algoritmus na přechod z jedné místnosti do druhé (dveře jsou zavřeny, mají zámek a ty máš svazek klíčů).

Vývojové diagramy Jedním z mnoha způsobů znázornění algoritmů jsou vývojové diagramy. Je to grafické znázornění logické struktury řešeného úkolu. Ve vývojových diagramech se používá několik typů značek, z nichž každé je přiřazen určitý význam. Do těchto značek se vpisují operace nebo skupiny operací, které se mají provést.

Vývojové diagramy 1) začátek algoritmu 2) konec algoritmu 3) blok zpracování (do bloku zapisujeme akce, které se mají provést) 4) blok rozhodování (do bloku zapisujeme podmínku) 5) blok vstupu nebo výstupu 6) blok pro cyklus se známým počtem průchodů 7) spojka (pro rozsáhlé diagramy, rozdělené do několika částí)

Vývojové diagramy k slovně zapsaným algoritmům Příklad 2: Algoritmus zatloukání hřebíků Slovní popis: Vezmi kladivo a hřebík Přilož hřebík k desce Uhoď kladivem na hlavičku Je hřebík zatlučen?  ANO - pokračuj bodem 5  NE - vrať se na bod 3 Ukonči činnost a odlož kladivo

Vývojové diagramy k slovně zapsaným algoritmům Příklad 3: Algoritmus přechodu křižovatky, řízené semaforem Slovní popis: Dojdi až k semaforu Svítí na semaforu červená?  ANO - čekej, vrať se na bod 2  NE - pokračuj bodem 3 Přejdi ulici přes přechod

Zdroje http://www.spsemoh.cz/vyuka/algor/index.htm Další možné zdroje: http://algoritmizace.asp2.cz/algo/index_egen.html http://dragon.web2001.cz/ivt/algoritmizace/01.htm http://www.ms.mff.cuni.cz/~forstova/priroL/priro.html.cs