Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Zeměpis Třída : VII.D Vyučující : Mgr. Ivana Klečková Datum :11.11.2005 Téma vyučovací hodiny : „ Jižní Amerika“ Vybavení učebny : připojení na INTERNET PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací Voženílek V.: Zeměpis 3,Prodos, 2001 Voženílek, Fňukal: Zeměpis 3 – pracovní sešit Země a lidé – encyklopedie zeměpisu, Svojtka 1999 Školní atlas světa
Jižní Amerika
Latinská Amerika = úředními jazyky jsou španělština a portugalština Urči zeměpisnou polohu: 12°sš - 52°jš 35°zd – 82°zd
Vyhledej a zapiš do slepé mapky Členitost: Karibské moře Tichý a Atlantský oceán Magalhaesův a Drakeův průliv Ostrovy: Galapágy Falklandy Ohňová země
Povrch: Andy – Aconcagua – 6959 m Guyanská vysočina Brazilská vysočina Patagonie poušť Atacama Orinocká nížina Amazonská nížina Laplatská nížina Vodstvo: Orinoko Amazonka /Madeira, Ucayali/ Paraná
Flóra a fauna Nové pojmy: pampy – stepi,pastviny llanos - savany
Zajímavosti Největší vodopád – Angelův – 979m Vodopády Iguacú – řetězec 275 vodopádů Jezero Titicaca–nejvýše položené splavné jezero Moai–sochy na Velikonočních ostrovech/Chile/ Tepuis – hory ve Venezuele s plochými vrchy Amazonka – asi 200 přítoků
Státy – zapiš do slepé mapky + urči hlavní město Venezuela Guyana Surinam Francouzská Guyana Brazílie Kolumbie Ekvádor Peru Chile Caracas Georgetown –angličtina Paramaribo - holandština Cayenne – francouzština Brasilia – portugalština Bogotá Quito Lima Santiago
La Paz, Sucre Bolívie Asunción Paraguay Montevideo Uruguay Buenos Aires Bolívie Paraguay Uruguay Argentina Víš proč? Odkud je název Argentina? Kdo byl El Dorado? Která země těží smaragdy? Odkud je název Venezuela?
Urči,vyhledej, zařaď a zapiš! Maracaibo Huascarán Garnáti Manaus Pelé Cartagena Co je to panamák
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory odpadá zápis na tabuli vyhledávané pojmy vidí stále před sebou možná demonstrace zajímavých fotografií ne všichni žáci mají stejné tempo
Poznámky k prezentaci Žáci pracují s atlasem a nástěnnou mapou –zpětná kontrola,zda pojmy vyhledali správně. Slepou mapku nutno připravit předem. Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu.