Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Statistické metody pro testování asociace genů a nemocí
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
POPULAČNÍ GENETIKA 3 Pravděpodobnost v genetice populací
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
GENETIKA POPULACÍ 9 KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
Dědičnost monogenních znaků
statistické parametry STR typingu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Markery asistovaná selekce
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Využití v systematické biologii
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Dědičnost monogenní znaků
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetická diverzita hospodářských zvířat
Teratogeneze a teratologie Určeno pro bakalářské a magisterské studijní obory Zdravotně sociální, Pedagogické a Zemědělské fakulty prof. Ing. Václav Řehout,
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
Genové interakce.
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Autozomální dědičnost
Exonové, intronové, promotorové mutace
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Exonové, intronové, promotorové mutace
Narušení genetické rovnováhy
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Prof. Ing. Václav Řehout, CSc. POPULAČNÍ GENETIKA 2 Genetické parametry kvalitativních znaků v populacích (bakalářské a magisterské studijní obory ZF, PF a ZSF JU) Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.

Genetika populací Kvalitativních znaků Kvantitativních znaků rozdílný charakter znaků rozdílné metody jejich genetické analýzy rozdílné genetické parametry charakterizující obě skupiny znaků

Základy genetické analýzy kvalitativních znaků v populacích Cíl: stanovení genetických parametrů populací Jsou to zejména: Genové četnosti Genotypové četnosti Kvantifikace efektů selekce, migrace a mutací a genetického tlaku

Základy genetické analýzy kvalitativních znaků v populacích Jsou to zejména: Stanovení heterozygotnosti/homozygotnosti aj. Stanovení genetických distancí mezi populacemi Stanovení genetické diverzity Konstrukce dendrogramů a další specifické parametry

Výpočty genetických parametrů kvalitativních znaků absolutní frekvence genotypů relativní frekvence genotypů skutečné absolutní frekvence genů relativní frekvence genů relativní frekvence genotypů teoretické

Model jednoho alelického páru a) absolutní frekvence genotypů AA Aa aa D H R AA Aa aa D H R D + H + R = N Stanovení absolutní frekvence genotypů = genotypizace - dle fenotypu - dle DNA diagnostiky

Populace N = 10 genotypizací Příklad: Populace N = 10 genotypizací roztříděna na: D = 4 (počet homozygotů dom.) H = 5 (počet heterozygotů) R = 1 (počet homozygotů reces.)

Model jednoho alelického páru b) relativní frekvence genotypů skutečné d = D N h = H N r = R N d + h + r = 1

přepočtu absolutních frekvencí genotypů na relativní Příklad: přepočtu absolutních frekvencí genotypů na relativní N = 10, D = 4, H = 5, R = 1 4 10 5 10 1 10 d = = 0,4 h = = 0,5 r = = 0,1 0,4 + 0,5 + 0,1 = 1 (100%)

Model jednoho alelického páru c) absolutní frekvence genů A a P = 2D + H Q = 2R + H P + Q = 2N

stanovení počtu genů daného znaku v populaci Příklad: stanovení počtu genů daného znaku v populaci N = 10 velikost populace 2 N = 20 počet genů (alel) P = počet dominantních genů Q = počet recesivních genů D = 4, H = 5, R = 1 P = 2 ∙ 4 + 5 = 13 Q = 2 ∙ 1 + 5 = 7 P + Q = 20 = 2N

Model jednoho alelického páru d) relativní frekvence genů p = P 2N q = Q 2N 1. 2. p = d + ½h q = r + ½h 3. p = p2 q = q2 p + q = 1

výpočtu relativních frekvencích genů skutečných Příklad: výpočtu relativních frekvencích genů skutečných 13 20 7 20 1.) p = = 0,65 q = = 0,35 2.) p = 0,4 + 0,25 = 0,65 q = 0,1 + 0,25 = 0,35 3.) p = √0,652 = 0,65 q = √0,352 = 0,35 0,65 + 0,35 = 1

Kontinuita mezi generacemi P F1 F2 ... ♂   p = 0,5 q = 0,5 p2 = 0,25 pq = 0,25 qp = 0,25 q2 = 0,25 P ♀ F1 Σ = 1 p2 = 0,25 2pq=0,5 q2 = 0,25

Model jednoho alelického páru e) relativní frekvence genotypů teoretické p2 2pq q2 AA Aa aa

6 genotypů AA BB CC AB AC BC Vícealelické lokusy Model tříalelického lokusu (gen A,B,C) 6 genotypů AA BB CC AB AC BC absolutní f. genů: P = 2AA + AB + AC (A) Q = 2BB + AB +BC (B) R = 2CC + AC + BC (C)

6 genotypů AA BB CC AB AC BC Vícealelické lokusy Model tříalelického lokusu (gen A,B,C) 6 genotypů AA BB CC AB AC BC b) relativní f. genů: p = P 2N q = Q 2N r = R 2N

6 genotypů AA BB CC AB AC BC Vícealelické lokusy Model tříalelického lokusu (gen A,B,C) 6 genotypů AA BB CC AB AC BC c) relativní f. genotypů: p2 + q2 + r 2 + 2pq + 2pr + 2qr = 1 AA BB CC AB AC BC (p + q + r)2

Genetická struktura různých populací člověka v rámci jednoho genu (MN krevní skupiny)

Krevně skupinové systémy v populacích - AB0 SYSTÉM   Evropská populace Příklady jiných populací A 40 % 60 % Eskymáci B 11 % AB 5 % 40 % Korejci 44 %

Krevně skupinové systémy v populacích - Rh systém   Evropská populace Africká populace Asijská populace Rh+ 85% 99% 99,9% Rh- 15% 1% 0,1%

Příklad Zadání: V dané populaci je frekvence vlohy pro černou barvu ovcí 0,1 recesivní dědičnost proto q tedy q = 0,1 Analyzujte danou populaci.

bílých heterozygottů přenašečů Příklad Řešení: Výpočty: Výsledek: q=0,1 → p = 0,9 q + p = 1 q2 = 0,01 2pq = 0,1 . 0,9 . 2 = 0,18 P2 = 0,81 q2 + 2pq + p2 = 1 0,01 + 0,18 +0,81 = 1 Složení populace 1% 18% 81% černých bílých heterozygottů přenašečů bílých homozygotů