Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Advertisements

Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Mytologie Autor: Romana Nováková
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Únor 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Miroslava Dvořáková 8. B 2013/2014
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Škola: Základní škola a Mateřská škola Nečtiny, Nečtiny 39 Název: VY_32_INOVACE_SADA02_ČESKÝ JAZYK_DUM13 Předmět: Český jazyk Ročník: 2. Klíčová.
dy,ty,ny – di, ti, ni opakování
Vývoj českého pravopisu
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Poměr Český jazyk – 2.roč.,1.část
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
Výslovnost latiny Od konce starověku je latina mrtvým jazykem, tzn. nemá přirozené mluvčí, pro které by byla mateřštinou. Žije však dalším osobitým životem.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Vypracovala: Denisa Karasová. formálně známy jako Hind-arabské číslice dnes nejrozšířenější zápis čísel původ v Indii, 400 př. n. l n. l. do Evropy.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor: Mgr. Simona Nováková Název: VY_32_INOVACE_314_JMÉNA_MĚST_VESNIC_POHOŘÍ_HOR_A_ ŘEK.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
F ONETIKA 2. Č ESKÁ ABECEDA Abeceda: A, B, C, Č, D, Ď, E, F, G, H, CH, I, J, K, L, M, N, Ň, O, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, V, W, X, Y, Z, Ž Česká písmena:
VÝSLOVNOST LATINY.
VÝSLOVNOST LATINY.
Vývoj českého pravopisu
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Vytvořila: Jana Šimková, ZŠ a MŠ Mladoňovice. Anotace Digitální učební materiál je určen k procvičování abecedy a řazení slov podle abecedy. AutorJana.
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Slova přejatá,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Názvosloví anorganických sloučenin Kyseliny a jejich soli.
3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5.
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Úroky - samostatná práce
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Umíme písmenka abecedy?
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TYPY HLÁSKOVÝCH ZMĚN Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
VY 32 INOVACE 361.
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Umíme písmenka abecedy?
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jana Ležalová Název materiálu:VY_32_Inovace_40_Samohlásky a souhlásky Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Květinářství obecné - úvod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013

 výslovnost klasická (restituovaná napodobující výslovnost klasické latiny)  výslovnost církevní (zároveň výslovnost italská navazující na pozdnělatinskou)  výslovnost vlastní jednotlivým národům

 se hlásí ke středoevropské tradici  navazuje na výslovnost pozdnělatinskou a středoevropskou  většinu latinských hlásek vyslovujeme stejně jako české, ale výslovnost některých souhlásek, dvojhlásek a některých slabik je odlišná

 písmo přejali Římané od Řeků prostřednictvím Etrusků  latinská abeceda měla od 3. století před n. l. 23 písmenKTERÁ? Aa, Bb, Cc, Dd, Ee, Ff, Gg, Hh, Ii, Kk, Ll, Mm, Nn, Oo, Pp, Qq, Rr, Ss, Tt, Vv, Xx, Yy, Zz

 Římané znali jen velká písmena = majuskule  malá písmena = minuskule vznikla až ve středověku  písmeno V původně označovalo v i u  písmeno I se dodnes píše za i a j  K se zachovalo jen v několika slovech  Y a Z se vyskytuje jen ve slovech řeckého původu  G bylo původně označováno C  spřežka CH se vyslovovala ch

samohlásky souhlásky dvojhlásky slabiky sylaby diftongy vokály konsonanty

 do tabulky doplňte několik dalších slov, v jejichž výslovnosti se uplatňují následující pravidla  pracujte se slovníkem  příklady čtěte se správnou výslovností  slova, u kterých použijete více pravidel při výslovnosti, podtrhněte

PravidloPříkladVýznam ae − éaegrotus laevus nemocný levý

PravidloPříkladVýznam oe − éoedema poena otok trest

PravidloPříkladVýznam ca − kacaput cantor hlava zpěvák

PravidloPříkladVýznam co − kocor colloquium srdce rozmluva

PravidloPříkladVýznam cu − kucura cultus péče úcta, pocta

PravidloPříkladVýznam ce − ceecce centum hle sto

PravidloPříkladVýznam ci/cy − cicisterna cylindrus vodní nádrž válec

PravidloPříkladVýznam c – k (před souhláskou nebo na konci slova) crux lac kříž mléko

PravidloPříkladVýznam ex − egz (před samohláskou ) exemplum exercitus příklad vojsko

PravidloPříkladVýznam s – z (mezi samohláskami nebo mezi l, r, n a samohláskou) rosa universus růže všechen

PravidloPříkladVýznam ph − fphilosophus phalanx filozof článek

PravidloPříkladVýznam ngu − ngvlingua sanguis jazyk krev

PravidloPříkladVýznam qu − kvaqua quoque voda také

PravidloPříkladVýznam su − sv (tvoří-li s následující samohláskou slabiku) suadeo Suetonius radím

PravidloPříkladVýznam ti – ci (před samohláskou nebo dvojhláskou) restitutio sententiae obnovení věty

PravidloPříkladVýznam di, ti, ni – dy, ty, ny distribuere nimis rozdělovat příliš

PravidloPříkladVýznam ti – ty (v řeckých slovech nebo předchází-li souhláska s, x, t) bestia Miltiades zvíře

PravidloPříkladVýznam i – j (na začátku slova před vokálem) iam iustus již spravedlivý

1. MOUCHOVÁ, Bohumila, Eva KUŤÁKOVÁ a Václav MAREK. Disco Latine. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 198 s. ISBN PIHLÍK, Petr. Latinská gramatika. 1. vyd. Plzeň: Veset, 1992, 113 s. ISBN neuvedeno. 3. Galerie MS Office