Roztok, hmotnostní zlomek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Metody dělení složek směsí
Cín, olovo Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 15
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
Chrom, mangan Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 17
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3 Autor: Lenka Poláková
Jméno : Ing. Renata Šandová Škola : Základní škola Pohořská 8, Odry Předmět: Anorganická chemie Třída: 8.ročník Téma: Složení roztoků.
Chlorid sodný - NaCl Systematický název Ostatní názvy
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemická vazba, elektronegativita
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Alkalické kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 12
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Typy chemických reakcí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výpočty z chemických rovnic
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
SLOŽENÍ ROZTOKŮ.
Struktura organických látek
CHEMIE ROZTOKY.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Výpočet procentové koncentrace roztoku
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
Alkiny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Složení roztoků Chemické výpočty
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
R O Z T O K Y.
ROZTOKY Obr Obr. 2.
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Hmotnostní zlomek složky směsi
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
Výpočet hmotnostního zlomku
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
EU peníze středním školám
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

Roztok, hmotnostní zlomek ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Roztok, hmotnostní zlomek Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 5 Autor: Lenka Poláková

©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Roztok je homogenní směs nejvýznamnější je kapalný roztok nejčastější laboratorní rozpouštědla: voda, ethanol (líh), benzín, aceton Najděte způsoby, kterými můžete urychlit přípravu kapalného roztoku v laboratoři, popř. jak urychlíte rozpouštění cukru v čaji? rozpouštědlo rozpuštěná látka míchání, teplota rozpouštědla, velikost částic rozpouštěné látky 1

Roztok Nasycený roztok ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Roztok Nasycený roztok Je roztok, ve kterém se při určité teplotě už nerozpustí větší množství látky Množství rozpuštěné látky v nasyceném roztoku je závislé na teplotě roztoku Rozpustnost látky veličina, která vyjadřuje maximální hmotnost látky rozpuštěné při dané teplotě ve 100 gramech roztoku (nasyceného) u většiny pevných látek s rostoucí teplotou rozpouštědla roste její rozpustnost u plynů ovlivňuje rozpustnost i tlak je uvedena v chemických tabulkách grafické znázornění – křivka rozpustnosti

Křivka rozpustnosti Křivka rozpustnosti (dusičnan draselný KNO₃) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Křivka rozpustnosti Křivka rozpustnosti (dusičnan draselný KNO₃) Nenasycený roztok Roztok, který při dané teplotě obsahuje méně rozpuštěné látky než odpovídá nasycenému roztoku

Hmotnostní zlomek Hmotnostní zlomek ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Hmotnostní zlomek Hmotnostní zlomek slouží k vyjadřování složení roztoků w (RL) hmotnostní zlomek dané látky v roztoku w (RL) nabývá hodnot 0 – 1 složení roztoku můžeme vyjádřit i v procentech w (RL) ∙ 100 př. w soli ve vodném roztoku je 0,05, tj. 5 % roztok soli ve vodě hmotnost rozpuštěné látky v roztoku hmotnost roztoku

Výpočet hmotnostního zlomku ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Výpočet hmotnostního zlomku Roztok soli jsme připravili nasypáním 50 g soli do hrnce s 450 g vody. Kolikaprocentní roztok soli vznikl? Jaký je hmotnostní zlomek soli v roztoku? Výpočet pomocí vzorce: m (RL) = 50 g m (R) = 50 g + 450 g = 500 g w (RL) = m (RL) : m (R) w (RL) = 50 : 500 w (RL) = 0,1 Hmotnostní zlomek soli v roztoku je 0,1. Vzniklý roztok je 10 %.

Výpočet hmotnostního zlomku ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Výpočet hmotnostního zlomku Roztok soli jsme připravili nasypáním 50 g soli do hrnce s 450 g vody. Kolikaprocentní roztok soli vznikl? 2) Řešení pomocí trojčlenky: m (R) = 50 g + 450 g m (R) = 500 g 500 g roztoku …………. 100 % 50 g soli v roztoku ….. X % x = 10 % Vzniklý roztok soli je 10 %.

Výpočet hmotnosti rozpuštěné látky ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Výpočet hmotnosti rozpuštěné látky Vypočítejte hmotnost cukru, kterým bylo oslazeno 250 g čaje. Čaj byl 5 % roztokem cukru. 1) Výpočet pomocí vzorce: w (RL) = 0,05 m (R) = 250 g m (RL) = ? m (RL) = w (RL) ∙ m (R) m (RL) = 0,05 ∙ 250 m (RL) = 12,5 g Čaj byl oslazen 12,5 g cukru. 2

Výpočet hmotnosti rozpuštěné látky ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Výpočet hmotnosti rozpuštěné látky Vypočítejte hmotnost cukru, kterým bylo oslazeno 250 g čaje. Čaj byl 5 % roztokem cukru. 2) Řešení pomocí trojčlenky: m (R) = 250 g 5 % roztok cukru tj. 5 g cukru ve 100 g roztoku m (RL) = ? 5 g cukru …….. 100 g roztoku x g cukru …….. 250 g roztoku V čaji bylo 12,5 g cukru.

Příklady k procvičení - 1 ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Příklady k procvičení - 1 Na výrobu domácího pomerančového džusu budeme potřebovat: 550 g oloupaných pomerančů, 300 g mrkve, 120 g oloupaných citrónů. Vše nakrájíme a povaříme s 6,5 l vody a 530 g cukru a nakonec rozmixujeme. Kolikaprocentní roztok cukru je domácí džus? Řešení: (hustota vody je 1 g/ml) m (R) = 550+300+120+6500+530 = 8000 g m (RL) = 530 g w (RL) = ? w (RL) = m (RL) : m (R) w (RL) = 530 : 8000 w (RL) = 0,066, tj. 6,6 % Domácí džus je 6,6 % roztok cukru. 3

Příklady k procvičení - 2 ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Příklady k procvičení - 2 Pan Novák pálil slivovici. Po samotném pálení získal 12,8 kg 65 % slivovice. Tato slivovice má ale hodně vysoký obsah alkoholu, proto se k této směsi ještě přidává voda, aby se obsah alkoholu snížil. Ke slivovici pana Nováka byly přility 4 kg vody. Kolikaprocentní slivovici získal pan Novák? Řešení: m (R) = 12,8 kg w (R) = 0,65 m (RL) = ? m (RL) = w (R) ∙ m (R) w´ = m (RL) : m (R) m (RL) = 0,65 ∙ 12,8 w´= 8,32 : 16,8 m (RL) = 8,32 kg w´= 0,495, p´= 49,5 % 4

Příklady k procvičení - 3 ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Příklady k procvičení - 3 Vypočítejte, kolik gramů soli a kolik gramů vody je potřeba k přípravě 300 g 5 % roztoku. Řešení: w (RL) = 0,05 m (R) = 300 g m (RL) = ? m (RL) = w (RL) ∙ m (R) m (RL) = 0,05 ∙ 300 m (RL) = 15 g m (vody) = m (R) – m (RL) m (vody) = 300 – 15 m (vody) = 285 g Hustota vody je 1 g/ml → V (vody) je 285 ml. Na přípravu roztoku je potřeba 15 g soli a 285 g (285 ml) vody. 5

Příklady k procvičení - 4 ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Příklady k procvičení - 4 Kolik gramů soli a kolik ml vody je potřeba k přípravě 2 l 8 % roztoku soli ve vodě, jestliže hustota 8 % roztoku soli je 1,1 g/ml. Řešení: w (RL) = 0,08 V (R) = 2 l = 2000 ml m = ρ ∙ V, m (R) = 1,1 ∙ 2000, m (R) = 2200 g m (RL) = ? m (RL) = w (R) ∙ m (R) m (RL) = 0,08 ∙ 2200 m (RL) = 176 g m (vody) = m (R) – m (RL) = 2200 – 176 m (vody) = 2024 g Na přípravu roztoku potřebujeme 176 g soli a 2024 g (2024 ml) vody.

©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Zdroje Obrázky: Použité obrázky jsou dostupné pod licencí Creative Commons nebo Public Domain. Dnor. File:Tekopp.jpg. http://commons.wikimedia.org. [Online] 27. 5 2007. [Citace: 19. 10 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tekopp.jpg. cyclonebill. File:Fennikelte (4572148660).jpg. http://commons.wikimedia.org. [Online] 2. 5 2010. [Citace: 19. 10 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fennikelte_%284572148660%29.jpg. Bauer, Scott. File:Oranges and orange juice.jpg. http://commons.wikimedia.org. [Online] 12. 1 2005. [Citace: 19. 10 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oranges_and_orange_juice.jpg. Ševela, Pavel. File:Fresh slivovitz, pálenice Hvozdná (5).jpg. http://commons.wikimedia.org. [Online] 28. 8 2009. [Citace: 19. 10 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fresh_slivovitz,_p%C3%A1lenice_Hvozdn%C3%A1_%285%29.jpg. 73, Chris. File:SaltInWaterSolutionLiquid.jpg. http://commons.wikimedia.org. [Online] 11. 12 2004. [Citace: 19. 10 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SaltInWaterSolutionLiquid.jpg?uselang=cs.