Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Imunita Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0215.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Kosterní soustava POHYBOVÁ SOUSTAVA Mgr. Jan Marek
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Obr. 1 Pro 6. ročník Opakování buňky.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Fyziologie buňky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Membrány a membránový transport
Tematická oblast: laboratorní a terénní cvičení
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
POHYBOVÁ SOUSTAVA Kosterní soustava VY_32_INOVACE_Bi3r0202 Mgr. Jan Marek.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0213.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Transport látek, osmóza
Základní struktura živých organismů
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Semiautonomní organely a cytoskelet
Metabolismus rostlin.
Vakuola a osmotické jevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Název prezentace (DUMu): Buňky
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
4. Buňky.
Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách
Transkript prezentace:

Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Plazmolýza Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem Prezentace č. 3 Autor: Jiří Horký

Pojmy Difúze samovolné prolínání látky z místa vyšší koncentrace do místa nižší koncentrace Osmóza jednostranná difúze rozpouštědla (vody) přes polopropustnou (semipermeabilní) membránu

Pojmy Turgor = buněčný přetlak nachází-li se rostlinná buňka ve vodě (v prostředí s nižší osmotickou hodnotou), pronikají molekuly vody přes cytoplazmatickou membránu do vakuoly prasknutí buňky brání buněčná stěna

Prostředí v okolí buňky 1. Isotonické prostředí Prostředí v okolí buňky má stejnou osmotickou hodnotu jako buněčná šťáva ve vakuole buňky

2. Hypertonické prostředí Prostředí, které má větší osmotickou hodnotu, než je osmotická hodnota buněčné šťávy ve vakuole 3. Hypotonické prostředí Prostředí, které má nižší osmotickou hodnotu, než je osmotická hodnota buněčné šťávy ve vakuole

Reakce buňky na určité prostředí (1)

Osmotické jevy v buňce Mezi buňkou a prostředím mohou probíhat tyto osmotické jevy: Plazmolýza Deplazmolýza Plazmoptýza

Plazmolýza vakuola buňky zmenšuje svůj objem, cytoplazma se odtrhává od buněčné stěny, protože se buňka nachází v roztoku s větší koncentrací rozpuštěných látek, než má buněčná šťáva buňky molekuly vody se pohybují z buňky ven přes cytoplazmatickou membránu vratný děj

Deplazmolýza po plazmolýze vakuola buňky zvětšuje svůj objem, cytoplazma se opět tlačí na buněčnou stěnu tzn. buňka se nachází v roztoku s menší koncentrací rozpuštěných látek, než má buněčná šťáva buňky vratný děj

(2)

Plazmoptýza = prasknutí buňky živočišná buňka je v prostředí hypotonickém (s nižší osmotickou hodnotou) a jelikož nemá buněčnou stěnu a dochází k nasávání vody do buňky, praskne nevratný děj

Zdroje Obrázky LadyofHats. Osmotic pressure on blood cells diagram: Wikipedia. Web Wikipedia. [Online] Wikimedia Foundation Inc., 17. Únor 2007. [Citace: 19. Říjen 2013.] http://cs.wikipedia.org. LadyofHats. Turgor pressure on plant cells diagram: Wikipedia. Web Wikipedia. [Online] Wikimedia Foundation Inc., 17. Únor 2007. [Citace: 20. Říjen 2013.] http://commons.wikimedia.org. Literatura Jelínek, Jan a Zicháček, Vladimír. Biologie pro gymnázia (teoretická a praktická část). Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2005. ISBN 80-7182-177-2.